عوارض عمومی رژیم‌های سخت چیست؟

nazari
نخستین و بارزترین عارضه عمومی رژیم‌های سخت و غیراصولی

بهتر است طرفداران رژیم‌های سخت بدانند که این گونه کاهش وزن‌ها، با تحلیل عضلات و کاهش آب و چربی مورد نیاز بدن باعث پایین آمدن وزن می‌شوند. به‌ همین‌خاطر هم نخستین و بارزترین عارضه عمومی رژیم‌های سخت و غیراصولی، تحلیل عضلات، ‌شل و افتاده شدن پوست در اثر تحلیل عضلانی، خشکی پوست به‌خاطر کاهش آب و چربی‌های بدن و کاهش قدرت تمرکز یا حتی پرخاشگری به‌دلیل از دست رفتن منابع مطلوب سوخت مغز است. معمولا بیشتر طرفداران رژیم‌های سخت و غیراصولی، افرادی هستند که می‌خواهند در مدتی کوتاه، نتیجه‌ چشمگیری بگیرند؛ مثلا مراسمی دارند و می‌خواهند تا روز مراسم به تناسب اندام برسند یا افراد عجولی هستند که حوصله رسیدن به نتیجه اصولی در طولانی‌مدت را ندارند و راه‌های کوتاه و پرخطر را انتخاب می‌کنند اما مطمئن باشید که هر دو گروه این افراد، کمتر از 3تا 5ماه بعد، عوارض و عواقب کار نادرست خود را می‌بینند و به‌شدت هم پشیمان می‌شوند.

کاهش وزن و ریزش مو : یکی از شایع‌ترین عوارض کاهش وزن‌های ناگهانی، ابتلا به ریزش مو است. کاهش شدید سطح ویتامین‌های بدن، به‌خصوص ویتامین‌های گروه B می‌تواند عامل اصلی این ریزش مو محسوب بشود. معمولا ریزش موی ناشی از کاهش وزن با مراجعه به متخصص پوست و مو و جبران کمبودهای تغذیه‌ای با مکمل‌های مختلف برطرف خواهد شد. البته حواستان باشد که استفاده از مکمل‌های تجویزی، دوره‌ای هستند و شما باید هرچه سریع‌تر و با نظر متخصص تغذیه، به یک رژیم غذایی اصولی برگردید تا کمبودهای تغذیه‌ای بدنتان از راه طبیعی آن جبران شود.

کاهش وزن؛ استریا و افتادگی پوست : وقتی که کاهش وزن ناگهانی در بدن اتفاق می‌افتد، پوست ما شرایط تطبیق با فرم و حالت جدید را پیدا نمی‌کند و دچار استریا یا خطوط سفید و قرمز رنگ شدید و زیادی می‌شود. این خطوط که به آنها استرچ‌مارک هم می‌گویند، بیشتر در دوران بارداری ایجاد می‌‌شوند اما تغییر وزن‌های ناگهانی هم از عوامل ابتلا به آن است. افتادگی و شلی پوست هم از دیگر عوارض لاغری‌های مفرط و رژیم‌های سخت است. ضمن اینکه کاهش وزن در مدتی کوتاه، باعث از دست رفتن حجم بالایی از آب میان‌بافتی بدن هم می‌شود. به این ترتیب، شانس ابتلا به خشکی و چروکیدگی پوست در افرادی که رژیم‌های خودسرانه و نامناسب می‌گیرند، بسیار زیاد است.

کاهش وزن و اختلالات هورمونی : یکی دیگر از عوارض کاهش وزن‌های شدید و ناگهانی، به هم‌خوردن تعادل ترشح هورمون‌های بدن است؛ به‌همین دلیل هم بیشتر خانم‌هایی که وزن زیاد و ناگهانی کم می‌کنند از اختلالات قاعدگی رنج می‌برند. عصبانیت، پرخاشگری و حتی گاهی افسردگی، از عوارض ایجاد اختلالات هورمونی ناشی از کاهش وزن‌های ناگهانی است. روی آوردن به رژیم‌های غذایی سفت و سخت، می‌تواند اختلال در عملکرد تیروئید را هم به همراه داشته باشد.

منبع : salamatnews.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ