علت گرایش به اعتیاد در طبقات مرفه

در پدیده‌های اجتماعی تمامی عوامل روی تمامی افراد، به شکل یکسان خطرزا نیستند. به‌طور مثال فقر اقتصادی نمی‌تواند تمامی افراد را به اعتیاد بکشاند و برعکس وضعیت خوب مالی هم تمامی افراد را دچار اعتیاد نمی‌کند. در طبقات مرفه چند علت می‌تواند فرد را به اعتیاد سوق دهد.

در پدیدههای اجتماعی تمامی عوامل روی تمامی افراد، به شکل یکسان خطرزا نیستند. بهطور مثال فقر اقتصادی نمیتواند تمامی افراد را به اعتیاد بکشاند و برعکس وضعیت خوب مالی هم تمامی افراد را دچار اعتیاد نمیکند. در طبقات مرفه چند علت میتواند فرد را به اعتیاد سوق دهد.

نظام طبقاتی افراد مرفه یکی از عواملی است که ویژگی‌های خاصی دارد و این ویژگی‌ها در تربیت فرزندان این قشر منعکس می‌شود و منجر به آسیب‌پذیری این فرزندان می‌شود. به‌طور مثال از جمله هنجارهای طبقات مرفه، اصل حداکثر لذت‌ است و آنها قائل به این مسئله هستند که تمامی افراد باید حداکثر لذت را ببرند و بسیاری از منع‌هایی که طبقات فقیر به دلایل فرهنگی و اقتصادی برای خود قائلند، این قشر قائل نیستند و چه بسا این هنجار دخیل در موفقیت‌های اقتصادی آنها باشد. نکته دیگر اینکه در تربیت فرزندان این نظام ارزشی به این صورت منعکس می‌شود که افراد احساس می‌کنند تقریبا تمامی نیازها و فراتر از نیازهای فرزند خود را باید برآورده کنند و از ابتدای کودکی به‌طور مطلق فرزند خود را تامین می‌کنند و این فرزندان یاد نمی‌گیرند که با کمبودها و محرومیت‌ها و مشکلات دست و پنجه نرم کنند. والدین می‌توانند یک‌سری از نیازهای آنها از جمله خوراک، پوشاک، ماشین و… را برآورده کنند ولی به‌طور مثال اگر در کنکور رد شدند، نمی‌توانند کاری برای آنها انجام دهند و زمانی‌که فرزند در چنین شرایط قرار می‌گیرد بیش از فرزندان قشرهای دیگر آسیب‌پذیر می‌شوند و در این موقعیت ممکن است به سمت اعتیاد کشیده شوند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ