اصولی ترین روش مراقبت از دندان های کودکان چیست؟

nazari
مهم ترین و رایج ترین شیوه مراقبت از دندان ها مسواک زدن است.

دندان های شیری ۲۰ عدد- ۱۰ دندان در فک بالا و ۱۰ دندان در فک پایین- است. این دندان ها اگر چه دایمی نبوده و حداکثر ۵ سال- فاصله بین یک تا ۶ سالگی- کارایی دارند، اما مراقبت از آن ها ضروری است، چرا که پوسیدگی و شکستگی دندان ها نه تنها باعث اختلال در جویدن و هضم غذا می شوند بلکه زمینه ساز خراب شدن دندان های دایمی نیز می شود. اصولی ترین، مهم ترین و رایج ترین شیوه مراقبت از دندان ها مسواک زدن، حداقل ۲ بار در طول شبانه روز، یک بار صبح و یک بار پیش از خوابیدن است. هر چند کودکان از مسواک زدن سرباز می زنند، اما والدین وظیفه دارند تا با نظارت دقیق و اتخاذ تدابیری مفید، این مشکل را برطرف کنند. برای این منظور:

برای کودک، مسواک ویژه کودکان تهیه کنید؛ این مسواک ها نه تنها از جهت اندازه، جنس و کیفیت مطابق با سن کودک طراحی شده اند بلکه باعث ترغیب کودک به مسواک زدن می شوند.

خمیر دندان نیز باید ویژه کودک خریداری شود؛ چرا که خمیر دندان کودکان از جهت طعم و بو متفاوت از خمیر دندان بزرگسالان بوده و به جهت تفاوت در رنگ و عطر و طعم کودک را به مسواک زدن تشویق می کند. در انتخاب نوع خمیر دندان به میزان «فلوراید» آن توجه کنید.

زمان مسواک زدن فرزندتان را با مسواک زدن خودتان تنظیم کنید؛ این کار او را به مسواک زدن ترغیب می کند.

تا پیش از زمانی که کودک خود بتواند مسواک بزند، دندان های او را مسواک بزنید.

در نوزادان پس از نوشیدن شیر، به ویژه پیش از درآمدن دندان ها، لثه های نوزاد را با پنبه آغشته به آب ولرم، شست وشو دهید.

به شیوه تغذیه کودک توجه کنید؛ مصرف شیر پس از یک سالگی باید با لیوان – نه با شیشه- صورت بگیرد چرا که مکیدن شیر باعث بد فرم شدن دندان ها و متمایل شدن آن ها به سمت جلو می شود.

به تغذیه کودک توجه داشته باشید؛ اگرچه نمی توان مصرف شیرینی، شکلات، نوشیدنی های شیرین و… را ممنوع کرد؛ اما می توان با اتخاذ تدابیری از مضرات مصرف این خوراکی ها کاست. مثلاً پس از خوردن شیرینی، خوردن سیب یا هویج را در برنامه غذایی کودک قرار بدهید تا با این شیوه ذرات باقی مانده شیرینی از سطح و بین دندان ها خارج شده و PH دهان نیز تغییر کند تا فعالیت باکتری های عامل پوسیدگی دندان متوقف و مختل شود.

عادات تغذیه ای کودک را به سوی مصرف مواد غذایی بی ضرر، میوه و سبزی و نوشیدنی های بدون قند چون دوغ و… سوق دهید. این مسأله نه تنها مانع از پوسیدگی دندان می شود بلکه از ابتلای کودک به اضافه وزن نیز جلوگیری می کند.

و در پایان؛ نوع و شیوه تغذیه کودک از دوران جنینی و سپس مراقبت های دوران کودکی و بزرگسالی از مهم ترین عوامل حفظ سلامت دندان ها است…

منبع: http://www.atwis.coms

منبع:راسخون

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ