کدام مواد غذایی باعث رنگی شدن دندان ها می شود؟

nazari
معروفترین غذاها و نوشیدنی هایی که باعث رنگی شدن دندان ها می شوند.

چای : چای سیاه معمولی که توسط مردم نوشیده می شود پر از تانن هایی است که به رنگ دار شدن دندان ها بیشتر کمک می کنند. دندانپزشکان می گویند که چای از قهوه بیشتر دندان ها را رنگ دار می کند. چون قهوه نیز غنی از کروموژن است ولی تانن کمی دارد. پروفسور جراح دندانپزشک مارک ای. ولف ، رئیس بخش مراقبت های ویژه قلب در دانشکده دندانپزشکی نیویورک می گوید که” چای ماده ای کاملا تهاجمی است” ، چای های گیاهی ، سبز، و سفید از چای سیاه کمتر لکه رنگی ایجاد می کنند.

نوشابه : اسیدی و غنی از کروموژن است، نوشابه می تواند باعث ایجاد لکه ای رنگی کاملا مشخص شود. اما حتی نوشیدنی های بدون الکل با رنگ روشن نیز به اندازه کافی اسیدی هستند که محیط را برای رنگ پذیری دندادن از دیگر نوشیدنی ها و غذاها فراهم کنند.” دکتر مسینا می گوید ” نوشیدنی های کربنی میزان اسیدیته همانند اسید باطری دارند” و اضافه می کند که دندان های رنگی شده با نوشابه رایج ترین نوع در بین اشخاصی است که همیشه یک قوطی نوشابه بر روی میزکارشان وجود دارد و هر از چند گاهی جرعه ای از آن می نوشند.

نوشیدنی های ورزشی : تحقیقات انجام شده توسط دکتر ولف نشان می دهد که نوشیدنی های ورزشی با اسید بالا می تواند مینای دندان را نرم نموده و محیط را برای رنگ گرفتن آنها آماده کند.

 توت ها : توت آبی، توت سیاه، تمشک ، انواع گیلاس ها و آلبالو ، انگور ها ، انار و دیگر میوه ها با شدت رنگ بالا ( و آبمیوه، پای و دیگر غذاها و نوشیدنی ها که با آنها درست شده اند ) می توانند رنگ در دندان ایجاد کنند.

سس ها : سس سویا، سس گوجه فرنگی، سس کاری، و دیگر سس ها با رنگ زیاد پتانسیل رنگ دهی به دندان ها را دارند.

شیرینی ها : آبنبات های سفت، آدامس، پاپسیکل، و دیگر شیرینی ها که عوامل رنگ دهنده به دندان را دارند. دندانپزشکان می گویند اگر با خوردن این غدا ها زبانتان به رنگی دیگر درآید، شانس تاثیر پذیری دندان هایتان نیز وجود دارد. اما به نظر دکتر جراح دندان ماریا لوپز هوول دندانپزشک خصوصی در سن آنتونیو اگر این مواد مرتباً مصرف نشوند، نقش کمی در رنگ دادن به دندان ها دارند.

سیگار کشیدن نیز علاوه بر زیان های بی شمار ، در تغییر و زرد شدن دندان ها موثر است.

منبع: webmd


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
عالی

عالی

1396-10-18 - 13:26 پاسخ

مطالب عالی بود