تخم غاز چه خواصی دارد ؟

nazari
تخم غاز، کلسترول بالا

بیشتر شهرنشینان از تخم غاز و اردک به جهت بوی زهمی که دارد گریزانند، اما باید بدانند از تخم مرغ غنی‌تر است. اندازه آن از تخم مرغ و اردک بزرگ‌تر بوده و هر عدد آن معادل دو تخم مرغ است. یک تخم غاز حدود 266 کالری انرژی دارد که 172 کالری آن مربوط به چربی موجود در زرده آن می‌شود و یک عدد تخم بزرگ آن 144 گرم وزن دارد و از نظر آب پز کردن نسبت به تخم مرغ زمان بیشتری نیاز دارد.

تخم غاز منبع خوب پروتئین و ویتامین‌های B12، B6، E A، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن، روی، فسفر و منگنز است و در مقایسه با تخم مرغ دارای مقادیر بیشتر کربوهیدرات، چربی و کالری است و از کلسترول خیلی بالاتری برخوردار است به طوری که هر عدد آن حدود 1200 میلی گرم کلسترول دارد و در نتیجه مصرف آن باید محدود شود.

لازم است بدانید تخم این پرنده به دلیل غنی بودن از انرژی و مواد مغذی برای افزایش تمایلات جنسی نافع است.

با فواید تخم غاز برای سلامتی آشنا شوید

انواع تخم پرندگان مانند مرغ، غاز، اردک، بوقلمون و بلدرچین در بازار به فروش می رسد، اما اغلب افراد از تخم مرغ استفاده می کنند و مزایای سایر تخم ها به دلیل عدم گستردگی استفاده و معرفی نادیده گرفته شده اند.

تخم غاز یکی از این محصولات است که با وجود مقوی بودن در برنامه غذایی اغلب افراد جایگاهی ندارد. اغلب افراد به دلیل بوی زهم از مصرف تخم غاز فراری هستند.

اندازه تخم غاز از تخم مرغ بزرگ تر و هر عدد آن معادل 2 عدد تخم مرغ است و در گروه مواد غذایی سرشار از مواد مغذی گنجانده می شود. یک عدد تخم بزرگ غاز با وزن تقریبی 144 گرم زمان بیشتری در مقایسه با تخم مرغ برای آب پز شدن نیاز دارد.

ارزش غذایی تخم غاز

تخم غاز حاوی مواد مغذی و مفید زیادی برای بدن است که از جمله آن می توان به کالری اشاره کرد. یک عدد تخم غاز حدود 266 کالری دارد که 172 کالری آن مربوط به چربی موجود در زرده آن می شود.

تخم غاز در مقایسه با تخم مرغ دارای مقادیر بیشتر کربوهیدرات، چربی و کالری است و کلسترول خیلی بالاتری دارد به طوری که هر عدد آن حاوی حدود هزار و 200 میلی گرم کلسترول است، بنابراین باید در مصرف آن اعتدال رعایت شود.

نکته حائز اهمیت این است که انرژی و مواد مغذی موجود در تخم غاز برای افزایش تمایلات جنسی گزینه مفیدی محسوب می شود.

تخم غاز ضمن داشتن تقریبا 4 برابر تخم مرغ کالری اندازه اش نیز 4 برابر تخم مرغ است. تخم غاز سرشار از انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان های ضروری برای بدن و افزایش دهنده و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است، همچنین پروتئین موجود در تخم غاز برای ورزشکاران و کودکان گزینه بسیار مفیدی محسوب می شود.

علاوه بر این، آهن و زینک موجود در تخم غاز برای مقابله با کم خونی و انواع بیماری های پوستی به ویژه ریزش مو موثر است.

ارزش غذایی تخم غاز شامل:

یک عدد تخم غاز حاوی 266.4 کیلو کالری، 20 گرم پروتئین، 19.1 گرم چربی، 1226.9 میلی گرم کلسترول، 198.7 میلی گرم سدیم، 302.4 میلی گرم پتاسیم و 1.9 گرم کربوهیدرات است و سایر مواد مغذی آن عبارتند از:

  • ویتامین A: 269.3 میکروگرم
  • ویتامین B6: 0.3 میلی گرم
  • ویتامین B12: 7.3 میکروگرم
  • ویتامین D: 2.4 میکروگرم
  • ویتامین E: 1.9 میلی گرم
  • ویتامین K: 0.6 میکروگرم
  • کلسیم: 86.4 میلی گرم
  • آهن: 5.2 میلی گرم
  • منیزیم: 23 میلی گرم
  • فسفر: 299.5 میلی گرم
  • زینک: 1.9 میلی گرم
  • مس: 0.1 میلی گرم
  • منگنز: 0.1 میلی گرم
  • سلنیوم:  53.1 میکروگرم
  • رتینول:  266.4 میکروگرم
  • تیامین: 0.2 میلی گرم
  • ریبوفلاوین یا ویتامین B2: 0.6 میلی گرم
  • نیاسین:  0.3 میلی گرم
  • کولین: 379.3 میلی گرم
  • آب: 101.4 گرم

بیشتر بخوانید:اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و شناخت علائم و دلایل بروز آن

ارتباط مصرف تخم غاز و باروری رحم

اسید فولیک بالای موجود در تخم غاز برای بدن بسیار مفید است. از یکی مزایای اسید فولیک موجود در تخم غاز می توان به باروری رحم اشاره کرد. علاوه بر این، تخم غاز باعث سرعت بخشی روند بارداری می شود.

هنگامی زنی قصد بارداری دارد می تواند برای تحریک و سرعت بخشیدن به روند لقاح تخم غاز مصرف کند.

تاثیر مصرف تخم غاز بر رشد مغز

یکی دیگر از مزایای مصرف تخم غاز بهبود رشد مغزی در جنین و سه سالگی کودکان است.

تقویت سیستم ایمنی بدن با تخم غاز

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در تخم غاز برای بدن گزینه مفید  تاثیرگذاری محسوب می شوند. از دیگر مزایای مصرف تخم غاز تقویت و بهبود سیستم ایمنی بدن است. فواید مصرف تخم غاز عبارتند از:

دوری از بسیاری از بیماری ها

عدم خستگی

انرژی بخشی و انجام فعالیت ها به روشی بهینه

خواص تخم غاز برای کودکان

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در تخم غاز برای رشد اندام ها و سیستم عصبی کودکان گزینه بسیار مفیدی به شمار می آیند.

علاوه بر این، تخم غاز در رشد حافظه و مغز کودکان نقش بسزایی ایفا می کند، همچنین هر عدد تخم غاز حاوی 20 گرم پروتئین است که این میزان حتی برای یک فرد بزرگسال نیز کافی است، بنابراین مصرف تخم غاز نیاز روزانه فرد را برای پروتئین تامین می کند و دیگر نیازی به مصرف سایر مواد غذایی سرشار از پروتئین نیست.

پروتئین موجود در تخم غاز برای رشد عضلات کودکان بسیار کافی و مناسب است. به علاوه، مصرف تخم غاز به دلیل دارا بودن میزان بالای آنتی اکسیدان ها از کودک در مقابل انواع بیماری ها مراقبت می کند.

زینک، منیزیم، فسفر، ویتامین A و B موجود در تخم غاز در افزایش اشتهای کودک تاثیر دارد.

مزایای مصرف تخم غاز برای ورزشکاران

پروتئین موجود در تخم غاز برای ورزشکاران گزینه بسیار چشمگیری محسوب می شود زیرا فقط با خوردن دو عدد تخم غاز پروتئین زیاد مورد نیاز بدن ورزشکارانن تامین می شود.

کوفتگی، ضرب دیدگی یا جراحت حین تمرین برای ورزشکاران امری رایج است، اما با مصرف مداوم تخم غاز ورزشکاران می توانند بدن خود را در برابر این آسیب ها مقاوم کرده و باعث سرعت بخشی روند بهبودی زخم ها نیز می شود.

آهن موجود در تخم غاز باعث افزایش خونسازی در بدن ورزشکاران می شود، همچنین قدرت، تنفس و روحیه آنها حین ورزش افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید:گیاهانی که غلظت خون را برطرف می کند

تاثیر مصرف تخم غاز در دوران میانسالی

با افزایش سن مشکلات و بیماری ها نیز در فرد بروز پیدا می کنند که این مشکلات طیف گسترده ای از ریز مو تا حملات قلبی را شامل می شود.

مغز انسان نیز در طول زمان نیز پیر می شود و خطر زوال عقل و آلزایمر فرد را تهدید می کند. یکی از راه های مقابله با آلزایمر مصرف مداوم و اصولی تخم انواع پرندگان است زیرا مقدار زیاد لوتئین و زآگزانتین موجود در تخم پرندگان به عنوان 2 آنتی اکسیدن مهم برای مبارزه با آلزایمر و از دست دادن حافظه بسیار مفید هستند.

چربی های اشباع نشده و آنتی اکسیدان های موجود در تخم غاز برای مبارزه با رادیکال های آزاد و چربی های بد موجود در خون گزینه ضروری محسوب می شوند.

علاوه بر این، تخم غاز در طول زمان باعث افزایش سلامت قلب و عروق خون و مانع بروز سکته های قلبی و مغزی می شود.

فسفر، منیزیم و سایر مواد معدنی موجود در تخم غاز گزینه های مفیدی برای تقویت و افزایش حافظه به شمار می آیند، همچنین ویتامین D موجود در تخم غاز برای جذب کلسیم موجود در لبنیات و سایر مواد غذایی تاثیر گذار است، بنابراین گنجاندن آن در برنامه غذایی برای جلوگیری از پوکی استخوان احتمالی در آینده گزینه ضروری محسوب می شود.

هشدارهایی پیرامون مصرف تخم غاز

تخم غاز با وجود مزایای زیاد برای سلامتی، اما مصرف آن برای برخی افراد توصیه نمی شود.

چربی بالا و کلسترول موجود در تخم غاز باعث می شود در مورد مصرف آن به ویژه در صورت ابتلا به کلسترول بالا احتیاط کرد.

گزارش: الهه زارعی

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ