پاپایا ؛ می شناسید ؟!

nazari
خواص کدو تنبل میوه‌ای

این میوه از نظر ظاهری شبیه کدو تنبل، اما از نظر اندازه از آن کوچک‌تر است. رنگ پوست آن سبز ، زرد و گوشت آن نارنجی ـ زرد بوده و داخل آن دو ردیف تخمه قهوه‌ای تیره وجود دارد. داخل این میوه حفره ستاره‌ای‌شکلی وجود دارد. زردبودن پوست آن نشان می‌دهد میوه رسیده است. پاپایا یا پاپای، بومی مکزیک و مناطق سرخپوست‌نشین آمریکاست. این میوه نیز مدتی است وارد بازار میوه ما شده است.

1)‌ پرکالری نیست: هر عدد پاپایا حدود 157 گرم وزن دارد و مقدار کالری آن 67 کیلو کالری است. این میوه خیلی پرکالری نیست، بنابراین می‌توان این میوه را باخیال راحت میل کرد.

2)‌ رفیق پوست: پاپایا باعث شفاف‌شدن پوست صورت می‌شود. بنابراین مقداری از میوه رنده شده و گذاشتن آن روی پوست صورت باعث شفاف‌شدن پوست، رفع آکنه و از بین رفتن جوش‌های سرسیاه رفیق می‌شود. دلیل آن نیز آنتی‌اکسیدان موجود در این میوه است.

3)‌ تسهیل گردش خون: هر عدد پاپایا حاوی 159 درصد ویتامین C است. بنابراین خوردن آن باعث استحکام دیواره رگ‌ها می‌شود. این مساله باعث جلوگیری از سفت‌شدن دیواره رگ‌ها، تسهیل گردش خون و جلوگیری از بروز سکته قلبی و مغزی می‌شود.

4)‌ دوست چشم : هر عدد پاپایا 29 درصد ویتامین A دارد . بنابراین مصرف آن باعث حفظ سلامت چشم می‌شود.

5)‌ مهربان با گوارش : این میوه حاوی آنزیم هضم‌کننده پروتئین‌هاست. به ‌همین ‌دلیل اگر بعد از خوردن غذای گوشتی کمی پاپایا نوش‌جان کنید، هضم پروتئین‌ها آسان می‌شود. این میوه حاوی دیگر آنزیم‌های هضم و جذب‌کننده موادغذایی بوده و از آنزیم این میوه در تهیه آدامس استفاده می‌کنند.

6)‌ افزایش اشتها : این میوه مخصوص افرادی است که اشتها ندارند . دلیل آن هم طعم خاص این میوه است. طعم ترش این میوه دلیل اصلی افزایش اشتهاست. علاوه بر این که اضافه‌کردن کوبیده برگ‌های پاپایا به آب گرم و نوشیدن محلول آن باعث افزایش اشتها می‌شود. استفاده از برگ‌های پاپایا و میوه آن باعث کنترل نشانه‌های پیش یائسگی هم می‌شود.

7)‌ همراه قلب: پاپایا حاوی آنزیم فعال فیبرین است. وجود این آنزیم مانع لخته‌شدن خون شده و از بروز سکته قلبی جلوگیری می‌کند. به‌ این‌ترتیب خوردن پاپایا برای زنان بعد از پنجاه سالگی و برای مردان بعد از چهل و پنج سالگی توصیه می‌شود.

8)‌ مانع اسهال: این میوه حاوی آنزیم‌های ضدانگل و ضدآمیب است. بنابراین در صورت ابتلا به اسهال ناشی از این عوامل، خوردن پاپایا می‌تواند به کنترل اسهال از طریق از بین بردن این عوامل بیماریزا کمک کند.

9)‌ دوست معده: در افراد مبتلا به ریفلاکس و افرادی که به‌دلیل اختلالات عصبی دچار افزایش ترشح اسید معده هستند، خوردن پاپایا می‌تواند این حالت‌ها را کنترل کند. این میوه برای افراد مبتلا به مشکلات معده بسیار مفید است.

10)‌ دشمن سرطان: این میوه منبع انواع آنتی‌اکسیدان‌ها مانند کریپتوگزانتین، گزانتین، لوتئین، بتاکاروتن و نارنجین است. بنابراین مصرف این میوه مانع ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها می‌شود. این میوه حاوی کاروتن هم است؛ بنابراین مصرف آن مانع ابتلا به سرطان پوست و ریه‌ها می‌شود.

ـ شکل مصرف: به‌صورت میوه، همراه سالاد، دسر و نوشیدنی.

منبع : jamejamonline 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ