زخم زبان سرطان می آورد!

nazari
زخم های زبان مهم هستند.

زخم هایی که روی زبان ایجاد می شوند بسیار مهم هستند و باید آنها را جدی گرفت، این زخم ها معمولا نشانه بروز سرطان زبان هستند و در صورت مشاهده آنها باید به سرعت به متخصص مراجعه کرد. دلیل این موضوع اهمیت سرطان زبان است زیرا این بیماری در واقع نیمی از سرطان های مربوط به دهان را تشکیل می دهد. سرطان زبان اصطلاحا SCC نامیده می شود. این عنوان مخفف عبارت «اسکواموس سل کارسینوما» است. تشخیص زودهنگام سرطان زبان بسیار مهم است زیرا می تواند در طول عمر بیمار سرطانی تاثیر بسیاری داشته باشد. اگر زخمی روی زبان شما وجود دارد به راحتی آن را نادیده نگیرید. سرطان زبان بیماری ساده ای نیست، بنابراین به موقع به متخصص مراجعه کنید. این زخم ها از یک نقطه کوچک تا ضایعات بزرگ را شامل شده و نباید به آن بی اهمیت بود.البته برای آنکه بدانید زخم های سرطانی چه ویژگی هایی دارند باید به این نکات توجه کنید:

1-سرطانی ها چطور هستند: زخم های سرطانی معمولا فرورفته هستند. این زخم ها در واقع از یک مرکز زخمی با لبه های برجسته و به داخل برگشته تشکیل می شوند.

2-زخم دندان شکسته: هر زخمی به دلیل سرطان ایجاد نمی شود. بنابراین باید در صورت مشاهده چنین زخم هایی به سایر مشکلات نیز دقت کنید؛ برای مثال دندان شکسته با لبه های تیز می تواند زبان را زخم کند. حتی ممکن است هنگام خواب، حرف زدن یا جویدن زبان دچار گازگرفتگی و در نتیجه زخم شود.

3-سن و زخم: باید به سن بیمار نیز توجه کرد اما همیشه بالا رفتن سن دلیل ابتلا به سرطان زبان نیست؛ در واقع باید ابتدا زمینه آن ایجاد شود.

4-زبان و سیگار: گاهی سرطان زبان به دلیل مصرف بیش از حد سیگار در جوانان نیز دیده می شود اما این بیماری بیشتر در سنین بالا ایجاد می شود.

5-زخم و دلایل بیرونی: در صورتی که زخم ایجاد شده روی زبان دارای دلایل بیرونی است بهتر است ابتدا مشکل آن را برطرف کنیم و تا دو هفته نیز منتظر بهبود زخم بمانیم. اگر زخم در این مدت زمان بهبود یافت می توانیم مطمئن شویم که دلیل ایجاد شدن آن سرطان نبوده است اما اگر در زخم تغییری ایجاد نشد، پزشک شما از روش نمونه برداری برای تشخیص مشکل زبان استفاده خواهد کرد. نمونه برداری چه می گوید؟ نمونه برداری از زبان به این دلیل دارای اهمیت است که گاه زخم ممکن است به دلیل یک بیماری قارچی ایجاد شده یا ناشی از بیماری سفلیس باشد. سرطان زبان به جز زخم علامت دیگری نیز دارد. گاهی درون زبان توده ای ایجاد می شود که انتها یا قاعدته آن سفت است. این توده نیز به اندازه زخم ها دارای اهمیت است و نباید به راحتی از کنار آن گذشت.

منبع:سلامت نیوز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ