چرا برخی زنان در رابطه جنسی احساس کالا بودن می کنند؟

حمیدرضا محمدیان
پاسخ به این سوال که چرا گروهی از خانم‌ها، حس خوبی نسبت به رابطه جنسی با همسر خود ندارند!

گروهی از خانم‌ها، حس خوبی نسبت به رابطه جنسی با همسر خود ندارند و در طول رابطه، حس کالا بودن به آنها دست می‌دهند. این گروه از خانم‌ها،‌ مدام فکر می‌کنند که همسرشان فقط به خاطر برقراری رابطه جنسی آنها را می‌خواهد و اگر این رابطه از بین برود، دیگر علاقه‌ای بین‌شان باقی نخواهد ماند.

دکتر پرویز رزاقی، روان‌شناس در این باره می‌گوید: «معمولا 3 دلیل عمده برای کالاپنداری زن در ذهن خودش وجود دارد و این 3 عامل می‌توانند باعث لذت نبردن زن از رابطه جنسی و حتی تنفر آنها از همسرشان بشود».

وی، طرز تفکر و برداشت نادرست خانم‌ها از رابطه جنسی را اولین عامل مخرب در زندگی جنسی زوج‌ها عنوان کرد و افزود: «این طرز فکر نادرست می‌تواند ناشی از تلقین گروه دوستان، همسالان یا حتی ارزش‌های شخصی نادرست زن باشد. برخی از خانم‌ها، رابطه جنسی را امری ناپسند می‌دانند و به‌همین دلیل هم نه‌تنها از آن لذت نمی‌برند، بلکه در برابر درخواست همسرشان، حس انزجار و کالا بودن هم به آنها دست می‌دهد».

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، تاکید کرد که رفتارهای نادرست مرد هم گاهی می‌تواند در شکل‌گیری این طرز تفکر در زن، نقش داشته باشد. ضمن اینکه گاهی، نوع زندگی زن در دوران کودکی باعث شکل گرفتن افکار و برداشت‌های نادرستی نسبت به رابطه زناشویی در ذهن او می‌شود.

«مثلا دختری که از دوران کودکی مدام شاهد جدا خوابیدن پدر و مادر خود از همدیگر است و می‌بیند که پدرش، شب‌های زیادی را پای تلویزیون و در اتاق پذیرایی خوابش می‌برد، از این رفتار نادرست والدین خود الگوبرداری می‌کند و بنابراین، نمی‌تواند همسرش را هر شب کنار خود بپذیرد و به رابطه مشروع و زناشویی با او تن در دهد».

رزاقی با اشاره به رفتارهای جنسی نادرست مرد در طول رابطه هم گفت:‌ «گاهی رفتارهایی مانند خشونت جنسی، فزون‌خواهی جنسی، درخواست‌های نامتعارف جنسی، درخواست رابطه در شرایط زمانی و مکانی نامناسب، عدم توجه به نیازهای جنسی زن، عدم توجه به نیازهای روانی زن پس از برقراری رابطه، توجه به رسیدن به انزال تنها برای خود و درخواست برقراری رابطه جنسی در دفعات زیاد و خسته‌کننده از سوی مردان، می‌تواند حس کالاپنداری را در ذهن زنان نسبت به جسم خودشان ایجاد کند».

به‌ همین دلیل هم خانم‌هایی که از رابطه زناشویی لذت نمی‌برند و حس کالا بودن در طول رابطه به آنها دست می‌دهد، نیاز به خانواده‌درمانی و جلسه‌های روان‌درمانی جداگانه دارند تا علت بروز مشکلشان تشخیص داده و اقدامات درمانی لازم برای آنها و همسرشان با تغییر نگرش زوج نسبت به رابطه جنسی، صورت پذیرد.                            

از سوی دیگر برخی معتقدند برقراری رابطه جنسی در دوران بارداری هم می تواند چنین عوارضی برجای بگذارد و روان زن را آزار دهد.

برقراری رابطه جنسی در زمان بارداری از مواردی است که خانم‌های باردار با شک و شبهه به آن می‌نگرند و همیشه از آن ترس دارند. در این بخش از مطلب این موضوع را از دیدگاه پزشکی بررسی می کنیم.

آیا نزدیکی در هنگام بارداری بی‌خطر است؟

بسیاری از زنانی که بارداری طبیعی دارند به رابطه با همسرشان ادامه می‌دهند تا زمانی که کیسه آبشان پاره شده و زایمان کنند. شما با عشق‌ورزی به جنین آسیب نمی‌رسانید. کیسه آمنیوتیک و عضلات قوی رحم از جنین محافظت می‌کنند، و همچنین لایه ضخیم موکوس است که دهانه رحم را می‌بندد، از ورود عفونت به داخل جلوگیری می‌کند.

در حالی که رسیدن به اوج لذت جنسی ممکن است با انقباضات خفیف رحمی همراه باشد (به عنوان مثال تحریک نوک پستان و پروستاگلاندین موجود در مایع منی می‌تواند این لذت را ایجاد کند)، باید بگوییم که این انقباضات موقت و برای جنین بی‌ضرر هستند.

با این حال برخی شرایط وجود دارند که در صورت وجود آنها ممکن است نیاز باشد که فعالیت‌های جنسی خود را تغییر داده یا در کل برای تمام یا قسمتی از دوره بارداری‌تان از برقراری رابطه پرهیز کنید. ماما یا پزشک شما باید شرایطی را که طی آنها رابطه جنسی مجاز نیست به شما گوشزد کند. اگر در مورد مسأله‌ای مردد هستید آن را از پزشکتان سؤال کنید.

آیا رابطه جنسی، اکنون که باردارم، حسی متفاوت دارد؟

بسیاری از زنان گزارش می‌دهند که رابطه جنسی‌شان در دوران بارداری حسی متفاوت دارد. برخی از آنها، آن را لذت بخش‌تر از گذشته می‌دانند- حداقل گاهی اوقات این‌گونه است. دیگران ممکن است لذت آن را در دوره‌ای از بارداری یا در تمام طول دوران بارداری کمتر بدانند. اما دلیل این احساسات متفاوت چیست؟!

افزایش جریان خون به قسمت لگن می‌تواند موجب تورم اندام تناسلی شود. افزایش احساس ناشی از این تورم ممکن است به لذت‌تان در طول رابطه جنسی افزوده شود. همچنین ترشحات و رطوبت واژینال در دوره بارداری افزایش می‌یابد که می‌تواند یک نکته مثبت به حساب بیاید.

از سوی دیگر، شما ممکن است این تغییرات را دوست نداشته باشید و تورم ناحیه تناسلی به شما حسی از پُری و سنگینی بدهد. همان‌طور که ذکر شد، ممکن است برخی گرفتگی‌های خفیف یا انقباضات شکمی را در طول مقاربت یا اوج لذت جنسی یا بلافاصله پس از آن احساس کنید.

سینه شما ممکن است، به خصوص در سه ماهه اول، سفت، و نسبت به لمس به طور غیر منتظره ای حساس باشد. سفتی سینه ممکن است پس از مدتی فروکش کند، اما حساسیت آن ممکن است ادامه پیدا کند. برخی از زنان این حساسیت را در افزایش میل شان مؤثر می دانند در حالی که افراد دیگر این گونه نیستند (و حتی ممکن است ترجیح دهند که سینه های شان کلاً در طی این دوران لمس نشود.)

اگر در مورد موضوعی احساس ناخوشایند و ناراحت‌کننده‌ای دارید، اجازه دهید همسرتان نیز از آن باخبر باشد؛ حتی اگر این چیز کاری بوده است که قبلاً با یکدیگر انجام می‌دادید و مشکلی نداشتید. اگر شما احساس می‌کنید که تحریک می‌شوید، اما از مقاربت لذت نمی‌برید، سایر فعالیت‌های وابسته به عشقبازی را در نظر بگیرید. آزمایش کردن راه‌های مختلف و تنظیم مجدد روش‌های‌تان به گونه‌ای که شما هم راحت باشید، برای هر دوی‌تان لذت‌بخش‌تر و آرام‌بخش‌تر خواهد بود.

همچنین به یاد داشته باشید که برای صمیمیت فیزیکی راه‌های مختلفی وجود دارد. اگر دوست ندارید رابطه جنسی برقرار کنید یا پزشکتان توصیه کرده که این کار را انجام ندهید، می‌توانید همسرتان را ببوسید، در آغوش بگیرید و نوازش کنید. (آفتاب-پاسارگاد)


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ