امگا۳ به کمک سیگاری‌ها می‌آید

حمیدرضا محمدیان
مصرف ماهی علاوه بر تاثیر در ترک سیگار، برای سلامت چشم ها نیز ضروری است

نتایج بررسی ها حاکی از آن است که مصرف امگا۳ می تواند در ترک سیگار موثر باشد. به بیان دیگر مصرف این اسید چرب نیاز به نیکوتین را کاهش می دهد.

طی تحقیقی مشخص شد میزان مصرف سیگار در افرادی که به مدت یک ماه، هر روز از مکمل امگا۳ مصرف می کردند نسبت به افرادی که دارونما مصرف می کردند، ۱۱ درصد کاهش یافت. به گفته محققان مواد و داروهایی که در حال حاضر برای ترک عادت سیگار مصرف می شود، چندان موثر نیست و عوارض ناراحت کننده ای ایجاد می کند که کنار آمدن با آن ها آسان نیست.

در حالی که امگا۳، مکمل غذایی کم هزینه ای است که دسترسی به آن راحت است و تقریبا بدون هیچ گونه عارضه ای، تمایل به مصرف دخانیات را به طور چشمگیری کاهش می دهد. سیگار کشیدن، میزان اسیدهای چرب طبیعی به ویژه امگا۳ را در مغز کاهش می دهد. کمبود امگا ۳ ، به ساختار سلول های عصبی آسیب می رساند و در کار اعصاب مغز در قسمت های مربوط به لذت و رضایت، تداخل ایجاد می کند. این قسمت های مغز، مسئول تصمیم گیری است و همچنین نقش مهمی در اعتیاد دارد، بنابراین کمبود امگا۳، تمایل فرد را برای مصرف سیگار افزایش می دهد.

نتایج بررسی هایی که در گذشته انجام شده است، نشان می دهد کمبود امگا ۳ با مشکلات ذهنی، افسردگی و استرس نیز ارتباط دارد.

مواد غذایی غنی از امگا ۳

* ماهی به ویژه ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین و

* گوشت دام هایی که علف تازه مصرف کردند

* مغز میوه مانند فندق و پسته

* تخمه آفتابگردان و روغن زیتون

نکته‌؛ فشار و استرس تمایل به استعمال دخانیات را افزایش می دهد.(روزنامه خراسان)

از سوی دیگر افراد میانسال و مسنی که می‌خواهند بینایی و قدرت دید خود را در سنین بالا حفظ کنند، مطالعات جدید پیشنهاداتی برای آنها دارد: کشیدن سیگار خطر نابینایی را افزایش می‌دهد، اما در عوض خوردن ماهی می‌تواند از چشم‌ها محافظت کند.

 بر اساس یک سری مطالعات که در آمریکا انجام گرفته، استعمال دخانیات می‌تواند خطر نابینایی ناشی از بالا رفتن سن را در افراد سیگاری در مقایسه با غیر سیگاری‌ها تا دو برابر افزایش دهد.

همچنین، افرادی هم که قبلا سیگار می‌کشیدند ولی ترک کرده‌اند نیز تا حدی در معرض خطر قرار دارند.

این مطالعات همچنین نشان می‌دهد کسانی که حداقل ۲ بار در هفته ماهی می‌خورند تقریبا نصف کسانی که کمتر از یکبار در هفته ماهی مصرف می‌کنند، به نابینایی دوران کهنسالی مبتلا می‌شوند.

به علاوه در مطالعه دیگری که از سوی محققان استرالیایی صورت گرفته همین تاثیرات مشابه محافظتی ناشی از مصرف اسیدهای چرب امگا –۳ به ویژه در بین کسانی که دو نوبت یا بیشتر در هفته ماهی می‌خورند، مشاهده شده است.

این نابینایی ناشی از تحلیل بافت چشم‌ها در اثر بالا رفتن سن معمولا پس از ۶۰ سالگی بروز می‌کند.

به گفته محققان، وجود تعادل مناسب از اسید‌های چرب ضروری در بدن در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های چشمی امری حیاتی است.

همچنین مردانی که نه تنها به میزان بیشتر از اسید‌های چرب امگا –۳ بلکه مقدار کمتری هم از اسید‌های چرب امگا –۶ ( که روغن سبزیجات و محصولات خوراکی پخته یافت می‌شود) مصرف می‌کنند، سود بیشتری می‌برند.

با این حال محققان هنوز نمی‌دانند که چرا خوردن ماهی از چشم‌ها مخالفت می‌کند.

این امکان وجود دارد که اسیدهای چرب امگا –۳ رادیکال‌های آزاد موجود در بافت چشم را خنثی کرده و التهاب این بافت را کاهش دهند.

به علاوه در مطالعات قبلی نیز مشخص شد: افرادی که به میزان اندکی روغن ماهی را در رژیم غذایی روزانه خود جای داده‌اند بیشتر به اختلافات خلقی، مشکلات عروقی و سایر ناراحتی‌های بهداشتی و سلامتی مبتلا می‌شوند.

محققان دریافته‌اند که بین ابتلا به حالت‌های شدید افسردگی و اختلال دوقطبی و مصرف اندک اسیدهای چرب امگا –۳ رابطه وجود دارد، به طوری که هر چه روغن ماهی کمتر مصرف شود احتمال ابتلا به این اختلالات روانی افزایش پیدا می‌کند.

این تاثیر تا حدی است که محققان استرالیایی در مطالعات قبلی خود اعلام کردند که مکمل‌های حاوی روغن ماهی امگا – ۳ باید برای بیماران افسرده در کنار داروهای ضد افسردگی تجویز شود.(پزشکان بدون مرز)


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ