قویترین ضد نفخ گیاهی

نفخ یکی از مشکلات زندگی مدرن است که بیشتر مردم به آن دچارند. همانطور که میدانیم طب امروز به سوی درمان بوسیله گیاهان دارویی رفته است و سعی در درمان بیماریها از طریق گیاهان دارد.

نفخ یکی از مشکلات زندگی مدرن است که بیشتر مردم به آن دچارند. همانطور که میدانیم طب امروز به سوی درمان بوسیله گیاهان دارویی رفته است و سعی در درمان بیماریها از طریق گیاهان دارد. در این مقاله سعی داریم با یکی از این گیاهان آشنا شویم.

زیره در پیشگیری از بروز نفخ و اسپاسم روده بخصوص در بیماران با روده تحریک پذیرIBS چاقی  موثر  است.

خانواده:(Umbeliferae Apiaceae) مشخصات: گیاهی 3 ساله با ریشه دوکی شکل و ساقه ای منشعب. برگها شانهای پخشیباشند. هر گل آذین شامل چتر مرکبی است که خود مشتمل از 15 چتر کوچک میباشد با گلهای سفید که هر گل 5 گلبرگ 5 پرچم و یک کاسه کاهش یافته دارد. میوه شیزوکارپ کشیده تخممرغی و دارای رگههای طوتی برجسته میباشد.زمان جمع آوری آن هنگام رسیدن میوههایش میباشد.

پراکندگی: شمال و مرکز اروپا، عراق، ایران، افغانستان، روسیه و قفقاز در ایران در استانهای گیلان، آذربایجان، همدان، کرمان و قزوین کشت میشود.

بخشهای مورد استفاده: میوه

ترکیبات شیمیایی: لیمونن کاروون

 خواص:

ضدنفخ: قویترین ضد نفخ گیاهی میباشد.ضد اسپاسم: از اسپاسم عضلات صاف روده میکاهد. ضد میکرب: اثرات ضد میکربی متوسط دارد.افزایش دهنده میزان متابولیسم بدن

اسپاسم: بطور مستقیم وغیر مستقیم (با کاهش باد روده) از اسپاسم روده جلوگیری میکند.

چاقی: با افزایش سوخت وساز بدن منجر به کم شدن بروز چاقی میشود.

 درمان: نفخ: بخصوص اگر رودهای باشد، در بیماران روده تحریک پذیر IBS بسیار موثر است. {(خوراکی) معادل وکمکی}اسپاسم روده: اگر همراه با اتساع رودهها باشد موثرتر است. {(خوراکی و موضعی) معادل وکمکی}چاقی: در رژیمهای لاغری از زیره استفاده و سوءاستفاده میشود.

تداخلات دارویی: زیره سبز باعث کاهش قند خون شده لذا در مصرف توام با داروهای کاهنده قندخون باید احتیاط شود.

اسپاسم روده: اگر همراه با اتساع رودهها باشد موثرتر است. (خوراکی و موضعی) معادل وکمکی

موارد منع مصرف و احتیاط:* مصرف بیش از اندازه آن در رژیمهای لاغری برای سلامتی مضر میباشد. * جهت تعدیل عوارض و افزایش اثر در رژیمهای لاغری بهتر است همراه لیموترش مصرف گردد.

مصرف در دوران بارداری و دوران شیردهی:ممنوعیتی از مصرف آن گزارش نشده است. (سیمرغ)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ