برای پیشگیری و درمان سردرد چه باید کرد؟

طب سنتی ایرانی نمی‌گذارد شما سردرد بگیرید....

با نزدیک‌شدن فصل گرما و شروع ماه‌های گرم سال بسیاری از مردم که در مجاورت هوای گرم و تابش مستقیم نور خورشید قرار می‌گیرند از ابتلا به سردرد شکایت دارند. عوامل مختلفی در بروز این سردردها موثرند که از میان آنها می‌توان به قرار گرفتن در معرض نور خورشید، در مجاورت هوای گرم یا آتش بودن، حمام گرفتن با آب گرم، ورزش و حرکات جسمانی شدید، خشم و عصبانیت اشاره کرد. تمامی این عوامل از جمله مهم‌ترین دلایل بروز سردرد در ماه‌های گرم سال هستند.

در بسیاری از افراد این سردردها با تاخیر در وعده‌های غذایی، بو کردن مواد غذایی گرم مزاج یا با بروز هیجانات و احساسات دیده می‌شود که مصرف مواد‌غذایی تند از قبیل انواع ادویه‌ها، فلفل، زنجبیل و مصرف برخی از مواد‌غذایی مانند گردو، سیر، پیاز و خردل به افزایش این حالت و تشدید سردردهای ناشی از گرمازدگی کمک می‌کند.

در طب سنتی ایران توصیه‌های مختلفی برای پیشگیری و درمان این نوع سردردها وجود دارد که ساده‌ترین آنها پرهیز از عوامل به‌وجود آورنده این سردردها در ماه‌های گرم سال از قبیل ورزش‌های شدید، مصرف غذاهای تند و گرم مزاج و همینطور قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید است. علاوه براین مصرف برخی از غذاها مانند ‌آش جو، آب‌دوغ‌خیار و انواع آش‌هایی که در تهیه آنها از گوشت استفاده نشده باشد برای پیشگیری از بروز این نوع سردردها مناسب است. مصرف میوه‌هایی مانند هندوانه، سیب، زردآلو، آلبالو، توت و شفتالو که از جمله میوه‌های فصل تابستان هستند نیز در کاهش بروز سردرد در فصل تابستان و ماه‌های گرم سال موثر است. بهتر است پیش از مصرف این میوه‌ها آنها را به‌مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا به‌خوبی خنک شوند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ