بهترین روش برای سفید کردن دندان کدام است ؟

بلیچینگ، کامپوزیت یا لامینیت؛ بهترین روش برای سفید کردن دندان..

خودتان در منزل بلیچینگ کنید! کم ‌صدمه‌ترین روش درمانی بدرنگی، بلیچینگ است زیرا به مینای دندان آسیب نمی‌رساند. در روش بلیچینگ در منزل، دندانپزشک از فک بیمار قالب‌گیری کرده و نایت گارد می‌سازد. سپس بیمار در منزل مواد بلیچینگ را داخل نایت گارد ریخته و برحسب غلظت ماده، روزانه بین یک تا 6ساعت داخل دهان قرار می‌دهد. زمان سفید شدن برای هر فک بین یک تا 2 هفته است. گاهی اوقات، به‌خصوص در موارد بدرنگی ناشی از مصرف تتراسایکلین، این زمان ممکن است به 6 ماه افزایش یابد. بعضی مواقع حین استفاده از مواد بلیچینگ ممکن است دندان‌های بیمار به سرما حساس شوند. در این موارد بهتر است زمان استفاده از بلیچینگ کاهش داده شود و حتی درمان به مدت یک روز متوقف شود. البته استفاده از دهانشویه‌ها و خمیردندان‌های ضد حساسیت به متوقف شدن این‌عارضه کمک می‌کند. در مورد بیمارانی که مایل به انجام بلیچینگ در منزل نیستند و می‌خواهند سریع‌تر به نتیجه برسند، می‌توان از روش بلیچینگ داخل مطب استفاده کرد. در این روش پس از تمیز کردن دندان‌ها، لثه توسط محافظ‌های مخصوص پوشانده می‌شود، سپس دندانپزشک با زدن ژل دی اکسید کربن روی دندان (این ژل برخلاف سایر مواد سفیدکننده اثر سوء بر دندان ندارد) لیزر به آن می‌تاباند. لیزر در زمان بسیار کم آن را اکسید کرده و دندان‌ها را سفید می‌کند. در این روش از 3 نوع لیزر CO2، آرگون و دیود استفاده می‌شود که لیزر دیود از سرعت بیشتری برای سفید کردن دندان ها برخوردار است. در مواردی که دندان به علت وارد آمدن ضربه، پوسیدگی شدید یا معالجه عصب، سیاه می‌شود پس از انجام معالجه عصب صحیح ابتدا باید تمام مواد تیره و خون‌مرده از داخل تاج دندان تمیز شده سپس مواد سفیدکننده را داخل تاج دندان قرار داد و روی آن را پانسمان کرد. این ماده باید حدود یک تا 2 هفته داخل تاج دندان باشد تا بتواند بدرنگی را برطرف کند. بدرنگی‌های خاکستری بهتر از بدرنگی‌های نارنجی به بلیچینگ پاسخ می‌دهند. گاهی اوقات هم نیاز به چند جلسه درمان خواهد بود. پس از سفید شدن تاج دندان به حد لازم، مواد سفیدکننده از داخل آن خارج شده و پس از یک هفته پانسمان، با کامپوزیت پر می‌شود.

کامپوزیت : از دیگر روش‌های تغییر رنگ دندان استفاده از کامپوزیت است. کامپوزیت‌ها همان مواد سفیدکننده ترمیمی هستند که برای پر کردن دندان‌ها استفاده شده و با چسب‌های دندانپزشکی «باندینگ» به دندان متصل می‌شوند. ازجمله محسنات کامپوزیت‌ها، حفظ نسج سالم دندان است اما کار با کامپوزیت‌ها نیاز به دقت بیشتری دارد بنابراین بهتر است در این مورد به دندانپزشکان متبحر مراجعه کنید. بهتر است از دندان‌هایی که با کامپوزیت ترمیم شده‌اند برای شکستن تخمه، یخ، استخوان، ناخن و اجسام سخت استفاده نشود چون احتمال دارد ترک خورده و لب پر شوند.

دندان‌های لامینیت دیگر زرد نمی‌شوند!یکی دیگر از روش‌های زیباسازی دندان استفاده از لامینیت است. لامینیت پوسته‌ای نازک از جنس چینی است که سطح بیرون و لبه دندان‌ها را می‌پوشاند. لامینیت گاهی در مطب (فقط با دو بار مراجعه) و گاهی داخل لابراتوار مجهز (در کمتر از دو ساعت) ساخته و روی دندان‌ها تعبیه می‌شود. روش کار به این صورت است که ابتدا نیم تا یک میلی‌متر از سطح خارجی و لبه دندان تراشیده می‌شود، سپس از دندان‌ها قالب‌گیری شده و قالب به لابراتوار فرستاده می‌شود. در جلسه بعدی نیز دندانپزشک آنها را روی دندان‌ها می‌چسباند. رنگ‌پذیری لامینیت کمتر از کامپوزیت‌هاست و البته هزینه آن بیشتر از ترمیم با کامپوزیت است.

چراغ قوه سفیدکننده هم داریم؟!

اگر شما مرتب و به صورت صحیح و دقیق مسواک بزنید و از رژیم غذایی مناسب استفاده کنید دیگر نیازی به سفید کردن دندان‌های خود پیدا نمی‌کنید. در بازار کیت‌های سفیدکننده‌ای نیز وجود دارد که همراه آن چراغ قوه‌ای به نام وایت لایت و تیوپ‌های حاوی مواد اسیدی و رنگ بر وجود دارد. ادعاهای عنوان شده برای این کیت‌ها هیچ کدام پایه و اساس علمی ندارند و چه بسا مضرات زیادی به لثه و دندان نیز وارد می‌کنند. این مواد فقط توانایی حذف رنگ‌های سطحی را دارند. سفید کردن دندان تکنیک‌های خاص خود را دارد و حتما باید توسط دندانپزشک انجام شود. دکتر علی آقازاده و دکتر معصومه حسنی طباطبایی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ