مواد غذایی مفید که باعث افزایش تمرکز می شود .

روش های افزایش تمرکز

بدون تردید هرچه سن ما افزایش پیدا می‌کند بدنمان ناگزیر پیر و کهنه می‌شود اما خبر خوب این است که اگر رژیم غذایی خود را صحیح و براساس غذاهایی انتخاب کنید که هوش را تقویت می ‌کنند، می ‌توانید حتی در سنین بالاتر نیز از سلامت مغزی مطلوبی بهره‌مند باشید.

جنسینگ ، ماهی ، کافئین : می تواند تمرکز شما را بالا ببرند، توجه ‌تان را افزایش دهند و ضمن تقویت سایر عملکردها مغزی به تقویت قدرت حافظه نیز کمک کنند.

کافئین باعث افزایش هشیاری می شود : کافئین از جمله مواد غذایی است که باعث افزایش انرژی ،هشیاری و تمرکز می شود .مواد موجود در قهوه ، شکلات ها و نوشابه های انرژی زا باعث افزایش هشیاری می شود ، هرچند اثر آنها کوتاه مدت می شود .اما مصرف بیش از حد آن باعث عصبی شدن و ایجاد اضطراب می شود .

شکر : گلوکز به عنوان سوخت مغز مطرح است . سوخت و ساز بدن از کربوهیدرات ها و مواد قندی تامین می شود . نوشیدن یک لیوان نوشیدنی شیرین باعث افزایش حافظه کوتاه مدت می شود . با این حال باید توجه داشت که مصرف بیش از حد نوشیدنی های شیرین می تواند باعث اختلال در حافظه شود .

خوردن صبحانه ، سوخت مغزی را تامین می کند : پژوهش های انجام شده نشان می دهد که خوردن صبحانه باعث افزایش حافظه کوتاه مدت و میزان توجه می شود . محققان برخی از انواع مواد غذایی را که باعث افزایش سخت مغز می شود را چنین برشمردند : غلات حاوی فیبر ، مواد لبنی و میوه ها . باید توجه داشته باشید که نباید در خوردن صبحانه زیاده روی کرد زیرا پرخوری در صبحانه می تواند باعث کاهش تمرکز شود .

ماهی ، بهترین ماده مغذی برای مغز : ماهی یک منبع غنی و سرشار از پروتدین است . ماهی سرشار از اسید چرب امگا 3 است ، مصرف ماهی برای رشد و تکامل مغز ضروری است . چربی موجود در ماهی ، انرژی مغز را تامین می کند . رژیم غذایی که سرشار از امگا3 باشد احتمال زوال عقل و سکته های مغزی را کاهش می دهد . امگا سه نقش حیاتی در افزایش حافظه و توجه بازی می کند . توصیه می شود برای سلامت مغز و قلب هفته ای دوبار ماهی مصرف کنید .

اضافه کردن روزانه مقدار ثابتی آجیل و شکلات به رژیم غذایی : شکلات تلخ خواص آنتی اکسیدانی فوق العاده‌ای دارد و حاوی محرک‌های طبیعی مثل کافئین است که می‌تواند تمرکز و قدرت توجه را بالا ببرد. آجیل منبع سرشاری از ویتامین E است .مصرف روزانه آجیل باعث کاهش افت فرایندهای شناختی می شود و در نهایت باعث افزایش تمرکز می شود .

افزودن آواکادوو غلات سبوس دار : غلات سبوس دار مانند ذرت ، گندم منبع غنی از فیبر و ویتامین E است که به افزایش میزان حافظه و هشیاری کمک شایانی می کند . مصرف رژیم غذایی حاوی غلات سبوس دار و میوه‌ها از جمله آووکادو خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و کلسترول بد را کاهش می ‌دهد که نتیجه آن بهبود جریان خون و در نهایت بهبود عملکرد سلول های مغزی است. آواکادوو هرچند چربی دارد اما چربی آن مفید بود و به جریان سالم خون کمک می ‌کند.

زغال اخته سرشار از مواد مغذی : زغال اخته نیز یک سوپر ماده مغذی برای مغز محسوب می ‌شود چون از این عضو در برابر فشار اکسیدیته محافظت کرده و در نتیجه مشکلات مغزی ناشی از افزایش سن مثل آلزایمر و زوال عقل را تا حد زیادی کاهش می دهد. این میوه ظرفیت‌های یادگیری و مهارت‌های حرکتی را افزایش می ‌دهد.

مزایای رژیم غذایی سالم : خوردن بیش از حد یا کم می تواند بر روی توانایی تمرکز تاثیر بگذارد . یک رژیم غذایی متعادل می تواند توانایی هشیاری و تمرکز را افزایش دهد .

ویتامین ها ، مواد معدنی و مکمل ها : این منابع سرشار از ویتامین‌های ب، ث، ای، بتاکاروتن و منیزیم هستند که همگی مکمل‌های قوی برای تقویت مغز هستند. اما با این حال متخصصان تاکید دارند که برای احتیاط بیشتر مصرف این مکمل‌ها و ویتامین‌ها باید حتما با مشورت و تحت نظارت پزشکی متخصص صورت گیرد.

منبع:salamatnews.com

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ