چـرا باید گــردو بخــورید …

اگر اضافه‌وزن دارید و از ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی نگران هستید..

در پژوهش‌هایی که به تازگی انجام شده، نقش کلیدی وعده صبحانه و البته مصرف برخی مواد مغذی از جمله گردو در پیشگیری و کنترل دیابت به اثبات رسیده است. ابتلا به دیابت مرگ بر اثر سرطان سینه و روده بزرگ را افزایش می‌دهد . گردو خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را کاهش می‌دهد .

گردو از دیابت دورتان می‌کند

اگر اضافه‌وزن دارید و از ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی نگران هستید، گردو پاسخی به نگرانی‌های شماست. براساس یک مطالعه خوردن گردو خطر ابتلا به دیابت و البته بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. این مطالعه روی 46 فرد 30 تا 75 ساله که اضافه‌وزن داشتند، اما سیگاری نبودند، انجام شد. آنها به دو گروه تقسیم شدند و یک گروه در رژیم غذایی‌شان گردو داشتند و گروه دیگری این ماده غذایی را در برنامه غذایی نداشتند. بعد از 8 هفته محققان دریافتند مصرف گردوی بو نداده موجب بهبود عملکرد آندوتلیال، (لایه نازکی از سلول‌ها که لایه داخلی عروق خونی را پوشانده و فشار خون را کنترل می‌کند) شده و مصرف‌کنندگان گردو به هیچ‌ عنوان اضافه‌وزن پیدا نکردند.

دیابت مرگ ناشی از سرطان را جلو می‌اندازد

تحقیقات جدید نشان داده افراد مبتلا به دیابت نه تنها در خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سینه هستند بلکه خطر مرگ ناشی از این سرطان‌ها در آنها بیشتر است. این مطالعه که توسط محققان دانشگاه آراسموس هلند انجام شده به بررسی 20 مطالعه قبلی بین سال‌های 2007 تا 2013 پرداخته و روی 2 میلیون نفر انجام شده است. نتایج نشان می‌دهد خطر ابتلا به سرطان سینه در افراد مبتلا به دیابت نوع دو 23درصد بیشتر و احتمال مرگ نیز 38 درصد بیشتر از سایر افراد است.احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ هم در دیابتی‌ها 26درصد بیشتر و خطر مرگ 30درصد بیشتر از سایرین است. محققان معتقدند این تحقیق فقط رابطه دیابت با افزایش مرگ ناشی از این دو نوع سرطان را بررسی کرد که باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

استرس مغز بر دیابت موثر است

محققان به تازگی به این نتیجه رسیده‌اند که چطور چاقی و دیابت نوع دو می‌تواند در پاسخ استرس مغز نقش داشته باشد. محققان نقش پروتئین در مقاومت انسولینی هیپوتالاموس در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو را بررسی کردند. یک پروتئین پاسخ به استرس است که از میتوکندری محافظت می‌کند تا انرژی تولید کند. محققان به این نتیجه رسیدند که در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و چاقی سطح این پروتئین پایین است. این اولین‌بار است که یک مطالعه نشان می‌دهد اختلال در میتوکندری باعث مقاومت به انسولین در هیپوتالاموس شده و سوخت‌وساز بدن را تغییر دهد. خوشبختانه این اثرات منفی دائمی نیست و کمبود این پروتئین یک نقص اکتسابی است و با کم کردن وزن می‌تواند دوباره فعال شود. محققان همچنین به این نتیجه رسیده‌اند که نقص میتوکندریایی و مقاومت به انسولین می‌تواند منجر به بیماری‌های عصبی شود.

منبع : alodoctor.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ