سم سرخ سرطان زا در گوجه فرنگی چیست ؟

هورمون نه سم!

گرچه این ماده که نوعی هورمون است که در آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان ماده مجاز ثبت شده، اما تا در ایران شناخته و ثبت نشود، استفاده از آن مجاز نیست. این ماده که برای زودتر رسیدن گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود یک ماده سمی نیست و هورمونی است که در سال 1905 در آمریکا و در سال 2006 در اتحادیه اروپا به عنوان ماده هورمونی مجاز در زودتر‌ رسیدن برخی محصولات کشاورزی ثبت شده است.

در واقع هر سال با رسیدن فصل سرد موج گرانی گوجه فرنگی آغاز می شود و تا آنجا پیش می رود که گوجه را برای مدتی از سبد خانوارها حذف می کند. امسال نیز این اتفاق رخ داد و گوجه حتی در برخی محله های تهران تا کیلویی 10 هزار تومان نیز فروخته شد. اما این همه ماجرای گوجه ای امسال نبود و به تازگی خبر آلودگی گوجه فرنگی ها به سم سرخ نیز بار دیگر افکار عمومی را به خود جلب کرده است. خبری که البته به گوش مسئولان رسید و این بار به نوعی تکذیب هم نشد. این در حالی بود که پیش از این شایعه آلودگی نارنگی های وارداتی به یک کرم کشنده در رسانه های گروهی پیچید و تکذیب شد.

به محض رسیدن گزارش استفاده از این ماده هورمونی در مزارع کشور، سازمان حفظ نباتات نامه‌ای در تاریخ 23 تیرماه سال جاری به سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی مبنی بر ارائه نظر فنی از سوی این سازمان، ارسال کرد. با توجه به عدم شناخت نسبت به این ماده و ثبت نشدن آن در کشور، اقدامات لازم جهت عدم مصرف آن در مزارع را انجام دهید .نهایتا در بیستم مهرماه و قبل از فرا رسیدن برداشت گوجه‌فرنگی به همه استان‌ها اعلام شد که علی‌رغم مضر نبودن این ماده به دلیل ثبت شدن آن در اتحادیه اروپا و آمریکا تا زمانی که این هورمون در کشور به ثبت نرسیده است، هیچ کشاورزی حق استفاده از آن را ندارد. برخی از محصولات مانند انگور، خیار و غیره رشدشان پس از برداشت کاملا متوقف می‌شود. اما برخی دیگر از میوه‌ها مانند گوجه‌فرنگی، خرمالو، موز، پرتقال و غیره جزو محصولاتی هستند که پس از برداشت می‌توانند تحت شرایط خاص رسیده شوند و دوره رشدشان را ادامه دهند که برای این میوه‌ها در همه دنیا از مواد و هورمونی مجاز استفاده می‌کنند، مانند گاز اتیلن مصنوعی یا طبیعی که برای رسیدن موز از آن در جهان استفاده می‌شود. معمولا میوه دادن بوته گوجه فرنگی 80 روز یا بیشتر طول می کشد که برای رسیده شدن گوجه ها به بازار آنها رابا این سم تغزیه می کنند و این زمان بسیار کوتاه می شود.

نظر یک پزشک در خصوص سم سرخ

در این میان اما  دکتر علی مجیدی پزشک عمومی و متخصص تغزیه درباره شنیدن شایعه خبر آلوده بودن گوجه فرنگی ها به سم سرخ به شهرخبر می گوید: این خبر در وایبر برای من هم فرستاده شده که توجهم را جلب کرد.

 « این سم که بانام (Finish) که ساخت چین است وبه صورت قاچاق به واسطه افرادی سود جو و خدانشناس بدست کشاورزان میرسد و پس از پاشیده شدن توسط سم پاش  گوجه های سبز را در عرض چند روز قرمز می کند که کشاورزان  از این طریق گوجه های خود را زود تر از دیگر کشاورزان مناطق دیگر کشور روانه بازار می کنند. دوستان این سم عوارض جبران ناپذیری بر روی دستگاه گوارش ازجمله معده و روده گذاشته وچه بسا که  دلیل زیادی از این سرطان ها ومرگ ومیر  همین سم وسهل انگاری مسئولان است. »

روزانه مراجعان بسیاری در خصوص مشکلات گوارشی در مطب دارم که بسیاری از آنها هم بعد از آزمایشات دقیق مبتلا به ناراحتی های پیشرفته مانند سرطان معده هستند اما در هر حال هرگز ثابت نشده که به تنهایی یک هورمون و یا حتی یک سم بتواند تنها دلیل سرطان های گوارشی باشد.

 این پزشک تاکید می کند: هر چند خارج کردن رشد میوه و سبزیجات از حالت طبیعی را به طور کلی نمی پسندم اما وقتی به گفته مسئولین این سم سرخ یا همان به نوعی هورمون رشد در اروپا و آمریکا تایید شده است پس نمی تواند مشکل خاصی ایجاد کند.

منبع : پارسینه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ