انواع چاقی و نحوه درمان آن ها

معرفی 3 تیپ چاقی وکاربرد لیزرلیپولیز و آبدومینوپلاستی در آن ها

بــراساس نـوع و شکل بدن و نسبت دور شکم به دور ران‌ها، بدن انسان و چاقی را می‌توان به 3تیپ تقسیم کرد که تفاوت‌ها و امکان کاربرد جراحی شکم (آبدومینوپلاستی) و لیزرلیپولیز در هر کدام مشخص شده است:

تیپ چاقی : آندروئید

شبیه چیست؟ V

تعریف و خصوصیات

این نوع چاقی در مردها بیشتر از زنها شایع است در این افراد دور شکم خیلی بزرگتر از دور رانهاست و بیشتر چاقی در شکم، قفسه سینه، شانهها و گردن است؛ یعنی به طور خلاصه این افراد، افرادی با تنه و شکم بزرگ ولی رانها و باسن لاغر هستند. این تجمع چربی در شکم را به سیب تشبیه میکنند و اصطلاحا این افراد شبیه حرف V انگلیسی هستند. تجمع چربی در ناحیه شکم عمدتا داخل شکمی یا احشایی است و زیر پوست تجمع چربی چندانی ندارند. چربیهای احشایی در جریان متابولیسم بدن و استرس بهراحتی وارد جریان خون شده و باعث تشکیل رسوب چربی در دیواره عروق خونی میشوند. پس در این افراد ریسک گرفتگی عروق قلبی و سکتههای قلبی بالاست. از طرف دیگر در این افراد مشکل هایپرلیپدمی (افزایش چربی خون) و مقاومت به انسولین وجود دارد که باعث دیابت نوع 2 میشود.

روش درمان

این افراد عمدتا با رعایت رژیم درمانی و ورزش میتوانند به خوبی چربیهای داخل شکم و تنه را از بین ببرند ولی از طریق لیپولیز، لیپوساکشن یا آبدومینوپلاستی نمیتوان به آنها کمک کرد زیرا اصلا چربیها زیر پوست نیستند.

تیپ چاقی : ژنوئید

شبیه چیست؟ A

تعریف و خصوصیات

این نوع چاقی برعکس نوع آندروئید در زنها شایع بوده و کاملا مربوط به وجود هورمون استروژن (هورمون زنانه) است و از زمان بلوغ شروع شده که باعث میشود چربی عمدتا در ناحیه رانها و نشیمنگاه تجمع پیدا کند. در این افراد دور ران خیلی بزرگتر از دور شکم است و بیشتر چاقی در رانها و نشیمنگاه و اندام تحتانی است و به طور خلاصه افرادی با تنه، کمر و سرشانه باریک هستند که ناگهان در ناحیه باسن و رانها دچار افزایش سایز و چاقی میشوند. این افراد را اصطلاحا به گلابی یا حرف A انگلیسی تشبیه میکنند. چربی تجمعیافته در نشیمنگاه و رانها عمدتا بهصورت سلولیت است و در شرایط رژیم گرفتن و استرس وارد جریان خون نمیشود و در جای خودشان ثابت هستند پس به رژیم لاغری بهندرت جواب میدهند و چون چربیها به خون راه پیدا نمیکنند ریسک رسوب چربی در جدار عروق و عوارضی مثل فشارخون و سکته قلبی به همراه ندارد. مشکل چاقی در این افراد بیشتر بهصورت آرتروز و زانودرد خودش را نشان میدهد. در این افراد همچنین دیابت نوع 2 کمتر شایع است.

روش درمان

همانطور که در توضیح چاقی نوع ژنوئید توضیح دادم چربی تجمعیافته در ران و نشیمنگاه سلولیتی بوده؛ یعنی جریان خون کافی ندارند و به رژیم لاغری پاسخ نمیدهند بنابراین تقریبا تنها راه برطرف کردن آن لیپوساکشن و لیزرلیپولیز است.

تیپ چاقی : لنفاتیک

شبیه چیست؟ I

تعریف و خصوصیات

در این نوع چاقی تمام قسمتهای بدن اعم از تنه و اندامها به یک اندازه چاق هستند و این افراد را به حرف I تشبیه میکنند. چاقی احشایی و چاقی زیرپوستی هر دو در این افراد کم و بیش وجود دارد. شیوع آن در زنان و مردان فرقی نمیکند. از نظر عوارض عروقی و دیابت در وضعیت حد وسط هستند.

روش درمان

برای درمان چاقی اینها ترکیبی از رژیمدرمانی و لیزرلیپولیز مناسب است.

به خاطر داشته باشید در هر تیپ چاقی چنانچه BMI بالاتر از 40 باشد مشاوره با متخصص جراح گوارش برای انجام جراحیهای محدودکننده دستگاه گوارش توصیه میشود.

منبع : alodoctor.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ