آیا با تغذیه می توان قد کشید؟!

مهم ترین عوامل موثر بر قد

قد بلند که باشی بیشتر به چشم میآیی! کارهای بیشتری میتوانی انجام دهی و موقعیتهای بیشتری در انتظارت خواهد بود! قد بلندی این روزها یک امتیاز مهم در جنبههای مختلف زندگی به شمار می آید. از شغل آینده گرفته تا جلسه خواستگاری، قدبلندها همیشه شانس بیشتری در موفقیت داشتهاند. از طرف دیگر قد هر فرد آینه سلامت جسمانی اوست. پس حالا که شاید خودمان قد بلند نشدهایم چه کار کنیم فرزندانمان قدبلندی داشته باشند؟! الو دکتردر این مورد توضیح میدهد.

خواب نامنظم ، بیداری در شب‌ها و خوابیدن تا دیروقت با ایجاد اختلال در روند ترشح هورمون رشد می‌تواند نوجوانان را در دستیابی به قد واقعی ناکام بگذارد.

مهم ترین عامل موثر بر قد

الو دکتر می گوید : مهم‌ترین عامل محیطی تاثیرگذار روی قد نوع و میزان تغذیه است. پیروی از یک رژیم متنوع و متعادل شرط لازم برای دستیابی به حداکثر استعداد ژنتیک برای افزایش طول استخوان‌هاست. تغذیه نیز باید طوری باشد که به رشد استخوانی کمک شود. به خصوص در حوالی سنین 10 تا 15 سالگی باید رژیم افراد سرشار از کلسیم و پروتئین باشد. پروتئین به خصوص نوع حیوانی آن از اجزای اصلی مورد نیاز برای رشد است. گوشت و تخم‌مرغ منبع اصلی تامین پروتئین حیوانی هستند. کلسیم نیز عنصر اصلی در ترکیب استخوان بوده و بدون رسیدن میزان کافی آن در رژیم غذایی، رسیدن به بالاترین ظرفیت وراثتی طول استخوانی میسر نیست. شیر و لبنیات همچنین کلم و مرکبات از منابع اصلی این عنصر هستند. علاوه بر این ، ترشح هورمون‌های موثر در رشد و ساخت بستر استخوانی و عضلات، مستلزم تامین ویتامین‌ها و عناصر دیگری مانند روی، منیزیوم، آهن و فلوئور است.

چرا بچههای پرورشگاهی قد کوتاهتری دارند؟!

از دیگر مولفههای تاثیرگذار در قد فرد، بیماریها و شیوه تغذیه است. افرادی که دچار سوءتغذیه هستند یا بیماریهای گوارشی و سوءجذب دارند ممکن است قد کوتاهی پیدا کنند. وضعیت عاطفی نیز در رشد قد موثر است. دیده شده افرادی که در پرورشگاه بزرگ میشوند و از محبت خانواده به دور هستند قد کوتاه تری دارند. علاوه براین اختلالاتی مثل کمکاری تیروئید، پرکاری غده فوق کلیه، کمبود هورمون رشد، کمکاری غدد جنسی، عفونتهای مزمن ادراری، نارساییهای مزمن کلیه، کبد، قلب و… همگی میتوانند بر قد تاثیر بگذارند. در واقع قد معرف و آینه تمام نمای سلامت فرد است. پس میتوان با درمان این بیماریها یا به تعویق انداختن بلوغ رشد قدی فرد را افزایش داد. هورمون رشد فقط تا زمانی که صفحه رشد باز است تاثیرگذار است و بعد از آن از تاثیرش کاسته میشود. از زمانی که دخترها عادت ماهانهشان شروع میشود به طور متوسط 2 تا 7 سانتیمتر دیگر به طول قدشان اضافه میشود اما مشخص نیست این میزان 2 سانتیمتر باشد یا 7 سانتیمتر. پس قبل از بلوغ باید به پزشک مراجعه کرد و اگر لازم بود تحت درمان قرار گرفت. 

فرمولی برای محاسبه قد فرزندان

مهمترین مسئله در مورد رشد قدی هر فرد، ژنتیک و قد پدر و مادر اوست. افراد میتوانند تا حدودی رشد قدی خود را محاسبه کنند. برای این کار باید معدل قد پدر و مادرشان را اگر پسر هستند به علاوه عدد5/6  و اگر دختر هستند منهای عدد 5/6 کنند. عددی که به دست میآید قد حدودی آنها را نشان میدهد.

منبع : alodoctor.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ