چرا آفت دهان می‌زنم؟

علت ، علائم و درمان آفت دهان

علت زدن آفت در دهان چیست و علت به وجود آمدنش چه می‌تواند باشد؟ همیشه دهانم آفت می‌زند. یک هفته دهانم سالم است و یک هفته دیگر نیست. از دارو‌های زیادی استفاده کرده‌ام اما بی‌فایده بوده‌اند…

الو دکتر می گوید : واقعیت این است که علت اصلی ایجاد آفت هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست. درواقع دلایل متعددی می‌تواند باعث بروز آفت شود ازجمله :

*وارد آمدن صدمات جزئی به بافت نرم مثل گاز گرفتن

*اقدامات دندانپزشکی

*خوردن غذاهای تند یا خیلی شور

*حساسیت به برخی غذاها، داروها یا حتی خمیردندان‌ها (حاوی لوریل سولفات)

*کمبود آهن،ویتامین 12B، زینک و اسید فولیک

*تغییرات هورمونی به‌خصوص در خانم‌ها

و استرس‌های روحی اصلی‌ترین علل ایجاد آفت هستند.

بنابراین برطرف کردن کمبودهایی مثل موارد فوق در کاهش دفعات ایجاد آفت بسیار موثر است. اما آفت‌های بزرگ و متعدد که به دفعات تکرار می‌شوند ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری خود ایمنی باشد، اگر کسی در طول سال به دفعات آفت‌های متعددی می‌زند برای تشخیص دقیق‌تر بهتر است با یک متخصص بیماری‌های دهان و داخلی مشورت کند.

راه های درمان آفت دهان

الو دکتر می گوید : واقعیت این است که آفت، درمان ندارد و تنها راه کاهش علائم آن است. آفت‌های کوچک معمولا بین یک تا دو هفته خودبه‌خود بهبود می‌یابند که شدیدترین علائم آنها در 4-3 روز نخست دیده می‌شوند.

برای کاهش علائم آفت می‌توان از دهانشویه‌های ضدعفونی کننده پیش از خوردن غذا استفاده کرد.

راه دیگر استفاده از شربت دیفن‌هیدرامین است. شما می‌توانید یک قاشق غذاخوری شربت دیفن‌هیدرامین را در نصف استکان آب ولرم ریخته و بعد این محلول را در دهان بچرخانید. بدین ترتیب زخم‌های دهان بی‌حس شده و برای مدتی مشکل شما برطرف می‌شود.

راه دیگر مصرف خمیرهای چسبناک کورتونی روی آفت است مثل ادکورتیل اورابیس . این خمیر روی زخم را پوشانده و درد و ناراحتی را به‌شدت کاهش می‌دهد.

استفاده از شیر منیزیم و شربت آلومینیوم ام‌جی اس هم روش دیگری است. در این حالت قسمت بالایی شربت را دور ریخته و قسمت سفید و شیری رنگ را با مقداری دیفن‌هیدرامین مخلوط کرده و در دهان بچرخانید.

منبع : alodoctor.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ