با مشکلات تک‌فرزندی چگونه برخورد کنیم؟

مهرناز زاوه
این روزها وجود مشکلات متعدد سبب شده که زوج‌های جوان به داشتن تنها یک فرزند در زندگی خود بسنده کنند. اما تک‌فرزندی هم مشکلات خاص خود را دارد.

این روزها وجود مشکلات متعدد سبب شده که زوج‌های جوان به داشتن تنها یک فرزند در زندگی خود بسنده کنند. این در حالی است که والدین تک فرزند همواره احساس گناه می‌کنند چون بر این باورند که تنها فرزندشان همواره احساس تنهایی خواهد کرد. اما آیا خانواده‌های تک فرزند واقعا دچار مشکل خواهند شد و اگر پاسخ مثبت است چگونه می‌توان این مشکلات را حل کرد. نظر برجسته‌ترین روانشناسان را در این رابطه مرور می‌کنیم .
۱-تنهایی 
تنهایی برای یک کودک هم خوب است و هم بد. خوب از این جهت که والدین مجبور نیستند محبت و توجه خود را میان فرزندانشان تقسیم کنند و بد به این دلیل که کودک در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل می‌شود و ممکن است حسود بار بیاید. راه حل این مشکل این است که فرصت‌های زیادی برای کودک خود(در سنین پیش از دبستان) به‌ وجود بیاورید تا با بچه‌های هم‌سن و سالش ارتباط داشته باشد. دعوت از دوستانی که کودک دارند و یا فرستادن بچه به مهدکودک و کلاس‌های مختلف از بهترین راه حل‌هاست. 
۲-رشد سریع
تک فرزند به دلیل زندگی در محیط بزرگسالان از لحاظ روحی و روانی بسیار سریع‌تر رشد می‌کند و دنیا را از دید بزرگسالان می‌بیند. چه باید کرد؟ شما و همسرتان باید کمتر به فرزندتان به عنوان تنها همدم خود وابستگی داشته باشید. والدین باید همیشه والدین فرزندشان بمانند نه همدم او .
۳-توقعات بالا 
علت تک فرزندی بسیاری از خانواده‌ها فراهم کردن تمام امکانات رفاهی برای تنها فرزند خانواده‌ است. با اینکه این کار می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر روال پیشرفت کودک داشته باشد اما به موازات آن ممکن است توقعات والدین را هم از فرزند بالا ببرد. این موضوع موجب می‌شود که فرزند برای برآورده کردن خواسته‌های والدین زیر فشارهای روحی و روانی زیادی قرار گیرد. بهتر است جزئیات کارهای فرزندتان را زیر ذره بین قرار ندهید. اجازه بدهید که وی حریم خصوصی و هویت مستقل خود را داشته باشد. او باید این احساس را پیدا کند که شما به خاطر همان چیزی که هست دوستش دارید و توقعات غیر معمول و بیش از اندازه‌ای از او ندارید . در فواصل زمانی مشخص با معلمان فرزندتان مشورت کنید؛ آنها می‌دانند که توانایی‌های فرزندتان تا چه حدی است. در صورت آگاهی از این توانایی‌ها دیگر انتظارات غیر معقول از آنها نخواهید داشت .
۴-سرخوردگی
تک فرزند کانون تمام توجهات و محبت‌های والدین در طول زندگی است به همین دلیل تا پیش از ورود به دنیای خارج از خانه، او همه چیز را بر وفق مراد می‌بیند. اما به محض ورود به این دنیای جدید دچار سرخوردگی می‌شود چون دیگر مسایل برایش مثل قبل نیست . بهتر است از قبل به فرزندتان بیاموزید که ممکن است در زندگی با ناکامی‌ها ‌و مسایل بسیاری مواجه شود که آنطور که او می‌خواهد پیش نمی‌روند. اما از همه مهمتر خواسته‌های فرزندتان را به سرعت اجرا نکنید. به او یاد بدهید که باید برای رسیدن به هدفش تحمل داشته باشد.
(منبع: پارسی‌طب)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ