چیزهایی که باید در مورد سرطان تخمدان بدانید

پانته آ توتونپیان
سرطان تخمدان یکی از سرطان‌های شایع زنان در جهان است. در واقع تخمدان‌ها قسمتی از دستگاه تناسلی زنان است و در بدن یک جفت تخمدان وجود دارد که با ترشح هورمون‌های زنانه صفات زنانه‌ای مانند رشد پستان‌ها و عادت ماهانه، تخمک‌گذاری و باروری را شامل می‌شوند.

دکتر میترا مدرس گیلانی متخصص زنان و زایمان، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تمام چیزهایی که باید در مورد این سرطان را بدانید به شما می گوید…

سرطان تخمدان انواع مختلفی دارد:

سرطــان تخمدان انواع مختلف دارد اما بیشترین مورد سرطان از نوع کارسینوم اپیتلیالی تخمدان است. کارسینوم تومور بدخیمی است که از سلول‌های موجود روی سطح تخمدان تشکیل می‌شوند. دو نوع سرطان دیگر هم وجود دارد به نام‌های سرطان بوردرلاین و سرطان سلول‌های زاینده که احتمال ابتلای کمتری دارند و خوش‌خیم‌تر و کم‌خطرتر هستند و با یک جراحی کوچک قابل درمانند.

علائم را چگونه شناسایی کنیم؟

در این نوع سرطان باید به علائمی مانند افزایش ناگهانی سایز شکم و علائمی شبیه نفخ شکم، درد دائمی در ناحیه شکم و زیرشکم، سیر شدن بعد از خوردن مقدار کمی غذا، مشکل در بلع غذا، علائم ادراری از جمله احساس فوریت و تکرر ادرار، تغییر در دفع، درد پشت و احساس خستگی باید توجه شود.

آیا این سرطان قابل پیشگیری است؟

قرص‌های ضدبارداری یکی از روش‌های توصیه شده برای پیشگیری از سرطان تخمدان است. خطر ابتلا به این نوع سرطان در بیمارانی که از داروهای ضدبارداری خوراکی استفاده می‌کنند، نسبت به افرادی که از این داروها استفاده نمی‌کنند، کمتر است. ضمن آن‌که بارداری و زایمان هم به کاهش شیوع آن کمک می‌کند.

داشتن سابقه ابتلا به سرطان تخمدان در یکی از افراد نزدیک خانواده یکی از فاکتورهای مهم ابتلا به این بیماری است. مهم‌ترین عامل خطر سرطان تخمدان سن است. احتمال ایجاد این سرطان در زنان پس از یائسه شدن بیشتر می‌شود. چاقی هم یکی دیگر از عوامل خطر این بیماری است. براساس تحقیقات مختلف نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان تخمدان در زنان چاق بیشتر است. دخترانی که ازدواج نمی‌کنند یا پس از ازدواج باردار نمی‌شوند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. زنانی که به بیماری آندومتریوز مبتلا هستند، با احتمال بیشتری به سرطان تخمدان دچار می‌شوند. برخی تحقیقات هم نشان می‌دهد داروهای تحریک کننده تخمدان‌ها موجب بروز سرطان تخمدان از نوع بوردرلاین می‌شود.

درمان چگونه انجام می‌شود؟

درمان این سرطان در درجه اول جراحی است. وسعت درمان به نوع سرطان و میزان انتشار آن در داخل لگن و سایر قسمت‌های بدن و سن و تمایل بیمار برای بارداری بعدی بستگی دارد. شیمی درمانی یکی دیگر از گزینه‌های درمانی در این نوع سرطان است. اگر خانمی یائسه شده باشد می‌توان رحم و لوله‌ها و تخمدان‌ها را برداشت و از قسمت‌های مختلف لگن و شکم نمونه‌برداری انجام داد اما در خانم‌های جوان می‌توان رحم را حفظ کرد تا امکان باروری فراهم باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ