۱۰ راه برای شادبودن در محل کار(قسمت اول)

مهرناز زاوه
در اینجا ۱۰ عاملی که با شادبودن در محل کار در ارتباط هستند، بررسی می‌کنیم.

پژوهشگران در تحقیقات جدید دلایل عمده‌ی شاد نبودن افراد در محل کارشان را مورد بررسی قرار داده‌اند. دلیل آن مطمئنا کم‌لبخندزدن نیست. در اینجا ۱۰ عاملی که با شادبودن در محل کار در ارتباط هستند، بررسی می‌کنیم.

۱-کنترل اوضاع را به دست بگیرید

روانشناسان بارها به این نکته پی برده‌اند که کسانی که در محل کار کنترل کمتری بر امور دارند، محیط کارشان را بسیار استرس‌زا می‌یابند. هرچقدر فرد کنترل بیشتری برای پیش‌بردن کارش داشته باشد، رضایت بیشتری را تجربه خواهد کرد.

پس به دنبال راه‌هایی برای به دست گرفتن کنترل امور در محل کارتان باشید.

۲- با مشکلات کوچک مبارزه کنید

دستگاه چای‌ساز کار نمی‌کند؟ باید یکسری اطلاعات تکراری را در دو فرم بنویسید؟

رضایت شغلی به طرز شگفت‌آوری به مشکلات کوچک روزانه وابسته است. این مشکلات کوچک همه روی هم جمع می‌شوند. برای فردآنقدرها هم مهم نیست که کارش دشوار باشد و مجبور باشد زیاد کار کند اما گرفتاری‌های بیهوده به سرعت او را ناخشنود می‌کنند.

با مدیرتان صحبت کنید تا از شر این معضلات کوچک راحت شوید.

۳- حقوق عادلانه

هرچقدر بین چیزی که فکر می‌کنید باید حقوق بگیرید و آن مقدار که می‌گیرید، تفاوت بیشتری باشد، کمتر خوشحال خواهید بود. سوال اینجاست که شما خودتان را با چه کسی مقایسه می‌کنید؟ با افراد دیگر محل کارتان یا کسانی که دقیقا شغل شما را دارند. هردوی این مقایسه‌ها روی رضایت شما از کارتان تاثیر دارد. شاید بتوانید با تفاوت‌های کوچک کنار بیایید، اما اختلاف خیلی زیاد را نمی‌توانید تحمل کنید. اگر در مورد شما این طور است شاید زمان آن رسیده که محل کارتان را عوض کنید.

۴-مشکلات خانوادگی‌تان را حل کنید

داشتن فرزند شاید خیلی فوق‌العاده باشد، اما خیلی هم استرس‌زاست. براساس تحقیقات انجام شده روی حدود ۱۰ هزار نفر در انگلستان، افراد بعد از بچه‌دارشدن از کارشان کمتر رضایت دارند. این تاثیر روی زنان بیشتر از مردان است. این نکته باعث می‌شود متوجه شویم که نارضایتی از شغل، تنها به دلیل مشکلات محل کار نیست، بلکه مسائل خانوادگی هم در آن تاثیر دارد. پس بهتر است که اول آنها را حل کنیم.

۵- احساس موفقیت

افراد برای اینکه از کارشان راضی باشند، باید احساس کنند که در حال پیشرفتند. در برخی از کارها پیشرفت مشهود است، اما در برخی نه. مثل چرخ‌دنده‌های کوچک یک دستگاه بزرگ، شاید گفتن اینکه ما چه کمکی در این سیستم می‌کنیم دشوار باشد.

به همین خاطر است که مورد بعدی بسیار مهم است. می‌توانید آن را در قسمت دوم این مقاله مطالعه کنید.

۱۰ راه برای شادبودن در محل کار(قسمت دوم)

(منبع: Healthcare)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ