۸ غذا برای درمان بی‌خوابی

مهرناز زاوه
با اینکه بعضی خواب‌آورها ممکن است نسبتا بی‌ضرر باشند، شدیدا توصیه می‌شود که ابتدا شیوه‌های طبیعی را امتحان کنید.

تحقیقات ثابت کرده بیمارانی که به داروهای خواب‌آور مانند لینستا یا امبین اعتماد می‌کنند، به خاطر مسائل مختلف و جدی تهدیدکننده سلامت، بیشتر در معرض خطر گسترش سرطان یا مرگ زودهنگام هستند.
با اینکه بعضی خواب‌آورها ممکن است نسبتا بی‌ضرر باشند، شدیدا توصیه می‌شود که ابتدا شیوه‌های طبیعی را امتحان کنید. مواد شیمیایی که اکثر قرص‌های خواب‌آور را می‌سازند نیازمند بررسی‌ و مطالعات بیشتری هستند زیرا تاثیر آنها بر بدن انسان و سلامتی هنوز به‌طور کامل روشن نیست. موارد زیر شامل ۸ غذایی‌است که می‌تواند با بی‌خوابی به روش‌های مطمئن و تاثیرگذار مبارزه کند.
۱.عسل


خوردن دو سه قاشق چای‌خوری عسل با یک لیوان شیر گرم یا دم نوش یک ساعت پیش از رفتن به رخت‌خواب می‌تواند به آرامش‌تان کمک کند و شما را برای خواب آماده سازد. عسل میزان هوشیاری را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند آرام شوید. 
۲.موز


موز منبع خوب پتاسیم است. این ماده معدنی نقش مهمی در عمق خوابتان دارد. تریپتوفان و منیزیم که موز سرشار از آنهاست، اثر آرام‌بخش دارند. قرص‌ها را حذف کنید و به جایش موز بخورید.
۳.آجیل


آجیل میزان سرتونین را بالا می‌برد. سرتونین همان هورمونی است که وقتی احساس خوشحالی و رضایت می‌کنیم، مغز آن را تولید می‌کند. آجیل همچنین حاوی تریپتوفان و منیزیم است و ۱۰-۱۵ تا آجیل یا یک مشت تخمه برای یک خواب عمیق کافی است.
۴.ماست


ماست هم درست مثل تمام محصولاتی که از شیر به دست می‌آید، سرشار از کلسیم است. این ماده معدنی برای بالا بردن میزان تریپتوفان و ملاتونین، دو هورمونی که اثر خواب‌آوری دارند، لازم است. عصرها مقداری ماست‌ میوه‌ای بخورید تا ببینید چقدر موثر است.
۵.گیلاس


گیلاس یکی دیگر از میوه‌هایی است که به خواب‌آلود شدن کمک می‌کند. دلیلش وجود مقدار زیادی ملاتونین در این میوه است. نوشیدن آب گیلاس یا خوردن آن می‌تواند یک خواب خوب شبانه را برای شما فراهم کند.
۶.دم‌نوش


دم‌نوش بنوشید. چای سیاه و سبز کافئین دارند، به همین جهت باید از مصرف آن‌ها در هنگام شب خودداری کنید. مدت‌هاست که گیاه‌شناشان از چای بابونه برای درمان اضطراب و بی‌خوابی استفاده می‌کنند. پیش از رفتن به رخت‌خواب یک فنجان چای بابونه یا نعناع  بنوشید.
۷.انگور


انگور هم مانند گیلاس سرشار از ملاتونین است. این هورمون به ما کمک می‌کند چرخه خواب و بیداری‌مان را کنترل کنیم. قبل از خواب چند دانه انگور بخورید.
۸.تخم مرغ


تریپتوفان یک آمینو‌اسید است. در غذاهای کمی می‌توان آن را یافت که یکی از آنها تخم‌مرغ است. یکی دو ساعت پیش از خواب یک لقمه تخم‌مرغ آب‌پز همراه با سبزی بخورید.
(منبع: wmnlife)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
کامران

کامران

1394-06-08 - 09:13 پاسخ

بسیار عالی بود وموثر ممنونم لطفاً مطالب بیشتری درج شود