حرکات ورزشی برای گرم کردن بدن (+عکس)

غزاله ذوالفقاری
وقتی مربی ورزش مدرسه از دختر ١٥ ساله خواست تا حرکات کششی را انجام دهد، هیچ وقت تصورش را نمی کرد آماده نبودن بدن دانش‌آموز باعث قطع نخاع او شود.

میترا ولی محمدی بر اثر بی‌توجهی مربی ورزش مدرسه «بنت الهدی ۲» مشکین شهر ٦ آبان ماه امسال دچار حادثه‌ای تلخ شد و تا به امروز دیگر نمی‌تواند مانند هم سن و سالانش راه برود.
زنگ ورزش بود به‌خاطر سرد بودن هوا قرار شد کلاس در نمازخانه مدرسه برگزار شود.  وقتی دانش‌آموزان در نمازخانه حضور یافتند مربی ورزش مدرسه مجبورشان کرد بدون هیچ‌گونه نرمش و آمادگی بدنی حرکات کششی را انجام دهند. میترا اعتراض کرد و به معلم گفت بدون نرمش نمی‌توانند این حرکات را انجام دهند اما اعتراض‌های دختر نوجوان فایده‌ای نداشت و آنها را مجبور کرد بدون نرمش ،  حرکات کششی را انجام دهند. 

میترا ولی محمدی گفت: «موقع انجام حرکات انعطافی بود که ناگهانی کمرم صدای داد ودرد شدیدی را احساس کردم.  درد به‌حدی شدید بود که دیگر نتوانستم ورزش را انجام دهم.  آن روز هر طوری بود تا پایان ساعت مدرسه درد را تحمل کردم و با این‌که در کمرم درد شدیدی داشتم به خانه رفتم. ماجرا را برای مادرم تعریف کردم. دو روز تمام با همان کمردرد سر کردم. صبح روز شنبه بود که وقتی خواستم جوراب‌هایم را بپوشم نتوانستم این کار را انجام دهم. با کمک مادرم لباس‌هایم را پوشیدم و به مدرسه رفتم. اما فقط توانستم یک زنگ درد کمرم را تحمل کنم. آنقدر دردم شدید شده بود که از مدرسه با خانه‌مان تماس گرفتند و گفتند به دنبالم بیایند.

پدر میترا که به شدت ناراحت است گفت:  «در جلفا مشغول کار بودم که همسرم تماس گرفت و من را درجریان ماجرا گذاشت. سریع به مشکین‌شهر رفتم و دخترم را به بیمارستان ولی عصر بردیم. پزشک بیمارستان دخترم را معاینه کرد و فقط یک آمپول برای او تجویز کرد و گفت این آمپول را تزریق کند حالش خوب می‌شود با شنیدن این حرف خیالمان راحت شد. پس از ترزیق آمپول میترا را به خانه بردیم به امید این‌که تا چند ساعت دیگر حالش خوب می‌شود اما نه‌تنها حالش بهتر نشد بلکه تمام حس پاهایش را نیز از دست داد.»

وی در ادامه گفت: «وقتی متوجه شدیم پاهای میترا به‌طورکلی حسش را از دست داده است تصمیم گرفتیم تا او را نزد یک پزشک متخصص ببریم. وقتی متخصص مغز و اعصاب میترا را معاینه کرد گفت به احتمال زیاد نخاع دخترم دچار آسیب‌دیدگی شده است و باید هرچه سریعتر اورا به بیمارستان فاطمی اردبیل ببریم تا تحت عمل جراحی قرار بگیرد.»

سرانجام میترا تحت عمل جراحی قرار گرفت اما نتیجه عمل آن چیزی نبود که خانواده دختر نوجوان انتظارش را داشتند.

در مورد حرکات گرم کردن بدن قبل از شزوع ورزش بیشنر بدانید:

بنابراین از انجام حرکات ورزشی زیر برای گرم کردن بدن خود غافل نشوید،به این ترتیب نه‌ تنها از آسیب‌های احتمالی پیشگیری می‌کنید بلکه کیفیت تمرینات شما هم بالاتر می‌رود. با تمرین اول شروع کنید و تعداد حرکاتی که در نظر گرفته شده را کامل کنید بعد 15 ثانیه صبر کنید و دوباره سه دقیقه الگو را تکرار کنید. حالا 30 ثانیه صبر کنید و بعد تمرین‌های دوم و سوم را به همین شکل ادامه دهید. بعد از 30 ثانیه استراحت حرکت چهارم را تمام کنید.

1. اسکات پرشی

(الف) روی پاهای‌تان بایستید و پاها را به عرض شانه‌ها باز کنید. دست‌های‌تان را تا جلوی شانه‌های‌‌تان بالا بیاورید و راست نگه‌دارید. به حالت نشسته قرار بگیرید و زانوهای‌تان را تا نزدیک ران‌های‌تان خم کنید.

(ب) با فشار به پاشنه پا سعی کنید به هوا بپرید.
دوباره برگردید و فورا خودتان را برای حرکت بعدی آماده کنید. این حرکت را 15 بار انجام دهید.

2. حرکت کوهنوردی

(الف) در وضعیت فشار به بالا قرار بگیرید، یعنی دست‌های‌تان را روی زمین بگذارید به‌گونه‌ای که زیر شانه‌های‌تان قرار داشته باشند و پاهای‌تان را دراز کنید طوری که بدن شما از سر تا پاشنه پا به صورت یک خط مستقیم قرار بگیرد. پشت‌تان را صاف نگهدارید و زانوی چپ‌تان را به سمت قفسه سینه‌تان خم کنید.

(ب) خیلی سریع حرکت را عوض کنید تا دوباره شروع کنید. حالا حرکت را با پای راست انجام دهید. این را یک حرکت حساب کنید و تا 15 حرکت سریع آن را انجام دهید.

3. پاها رو به پایین

(الف) به پشت بخوابید درحالی‌که دست‌های‌تان را کنار بدن‌تان قرار داده‌اید. حالا پاهای‌تان را حدود 45 درجه بالا بیاورید. پاهای‌تان را صاف و کنار هم قرار دهید. حالا باسن‌تان را بالا بیاورید و آنقدر بلند کنید تا انگشتان پاهای‌تان جلوتر از سرتان قرار بگیرد.

(ب) یک لحظه صبر کنید و خیلی آرام به نقطه شروع حرکت برگردید و 15 بار این حرکت را انجام دهید.

4. حرکت چرخشی

(الف) به رو دراز بکشید و بازوهای‌تان را به حالت 90 درجه قرار دهید و کمی از زمین فاصله بگیرید. وزن‌تان را روی قسمت بالای بازوها و انگشتان قرار دهید. آرنج زیر شانه‌های‌تان قرار داشته باشد و پاها هم جفت و روی نوک انگشتان. خودتان رابرای 45 ثانیه در این حالت نگه دارید.

(ب) به سمت راست بچرخید تا وزن‌تان روی بازوی چپ‌تان بیفتد بعد بازوی راست‌تان را مستقیم به بالا بکشید. حدود 45 ثانیه صبر کنید و به نقطه شروع برگردید و حدود 45 ثانیه صبر کنید. حالا به سمت چپ بچرخید و وزن‌تان را روی بازوی راست قرار دهید و بازوی چپ‌تان را مستقیم به بالا بکشید و دوباره 45 ثانیه صبر کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ