توصیه‌های یک متخصص پوست برای مراقبت از پوست در این روزهای سرد

مهرناز زاوه
باتوجه به پیش‌بینی‌های امروز سازمان هواشناسی که حکایت از بازگشت سرما به بخش‌های زیادی از کشور ازجمله تهران دارد، لازم است که بیشتر مراقب سلامتی‌تان باشید.

الودکتر– باتوجه به پیش‌بینی‌های امروز سازمان هواشناسی که حکایت از بازگشت سرما به بخش‌های زیادی از کشور ازجمله تهران دارد، لازم است که بیشتر مراقب سلامتی‌تان باشید. داشتن پوستی نرم و لطیف در فصل زمستان به هیچ عنوان کار دشواری نیست. فقط کافی است توصیه‌های دکتر محمد شیزرپور، متخصص پوست و مو را به کار بگیرید.

هر روز حمام کنید 
حمام روزانه رطوبت مورد نیاز پوست را به آن می‌رساند. اما به شرطی که بیشتر از ۵ تا ۱۰ دقیقه طول نکشد. در غیر این‌ صورت خشکی پوست را دوچندان خواهد کرد. 
در حمام از آب ولرم استفاده کنید، نه آب داغ. آب داغ چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد. همچنین بهتر است از یک شوینده ملایم مثل شامپو بدن استفاده کنید. البته صابون‌های ملایم، مانند صابون‌های کرم‌دار یا گلیسیرینه هم از خشکی پوست جلوگیری می‌کنند. بعد از حمام از حوله نرم برای خشک کردن پوست استفاده کنید و آن را به آرامی روی پوست بکشید.

مرطوب‌کننده بمالید
برخلاف تصور خیلی‌ها مرطوب‌کننده‌ها پوست را مرطوب نمی‌کنند بلکه فقط رطوبت پوست را حفظ می‌کنند. بهتر است بعد از شست‌‌و‌شوی پوست و در حالی که پوست هنوز کمی رطوبت دارد، از مرطوب‌کننده استفاده کنید. مرطوب کننده‌های فراوانی در بازار وجود دارند؛ بهتر است کسانی که زمینه ابتلا به آلرژی دارند، از ملایم‌ترین مرطوب‌کننده استفاده کنند. می‌توان گفت بهترین چرب کننده و مرطوب‌کننده برای پوست وازلین است، چون هم خشکی را به خوبی از بین می‌برد و هم مانع تبخیر رطوبتی که پوست به دنبال شست‌وشو جذب کرده می‌شود، علاوه بر این بدون رنگ و بو است و با این خصوصیات، احتمال آلرژی افراد به وازلین تقریبا در حد صفر است. به طور کل پمادها و کرم‌ها بیشتر از لوسیون در حفظ رطوبت پوست به شما کمک می‌کنند. 

از دستگاه بخور داخل منزل استفاده کنید
در زمستان استفاده از وسایل حرارتی در منزل به طور قابل‌توجهی میزان رطوبت را کاهش می‌دهند. بنابراین استفاده از یک دستگاه بخور یا رطوبت‌ساز، به ویژه در طول شب بسیار لازم است.

به دست‌های‌تان بیشتر توجه کنید 
دست ها نسبت به جاهای دیگر بدن بیشتر خشک می شوند، چون بیشتر در معرض هوای بیرون قرار دارند. پس برای مراقبت از آنها بیرون از خانه حتما دستکش بپوشید. بعد از هر بار شست‌وشو به دست‌هایتان مرطوب‌کننده بمالید و اگر مجبور به تماس مکرر با آب هستید از دستکش مناسب ضدآب استفاده کنید.

ضد آفتاب را فراموش نکنید
بهتر است بدانید که آفتاب فصل سرما هم مانند آفتاب تابستان برای پوستتان زیان‌بار است.بسیاری از افراد در فصب زمستان از کرم ضد آفتاب استفاده نمی‌کنند، به این دلیل که فکر می‌کنند نور مستقیم آفتاب وجود ندارد و به همین علت دچار صدمات مختلف پوستی ناشی از آفتاب می‌شوند.

مراقب لب‌های‌تان باشید
برای جلوگیری از خشک شدن لب‌ها باید به‌طور مرتب در طول روز از مرطوب کننده استفاده کنید و اگر خشکی لب‌هایتان بسیار شدید است، قبل از خواب حتما به آنها وازلین بمالید.

مطالب مرتبط:

درمان‌های شگفت‌انگیز پوست در زمستان(۱)

درمان‌های شگفت‌انگیز پوست در زمستان(۲)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ