چقدر با سرطان پروستات آشنا هستید؟

پانته آ توتونپیان
دکتر سیدکاظم فروتن ، متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری تناسلی هر آنچه که لازم است در مورد این سرطان شایع مردان بدانید را به شما می گوید...

در کشورهای پیشرفته سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان پس از سرطان پوست و مرگ‌آورترین سرطان در مردان پس از سرطان ریه است اما در ایران آمار دقیقی از مبتلایان به سرطان پروستات در دست نیست، هر چند به‌هر حال قطعا  از سرطان‌های شایع مردان است

پروستات چیست؟

پروستات غده‌ای است به اندازه یک گردو که زیر مثانه قرار دارد و بخشی از سیستم تناسلی مردان را تشکیل می‌دهد. این غده در 2مرحله افزایش حجم پیدا می‌کند؛ یکی در دوران بلوغ و دیگر در حدود 25 سالگی. گاهی افزایش حجم باعث مشکلات ادراری در سنین بالا می‌شود به طوری که تا 60 سالگی 80 درصد مردان این مشکل را دارند. اطراف این غده را مجرای خروجی ادرار احاطه کرده است. مجرای خروجی ادرار، لوله‌ای است که ادرار را از مثانه خارج می‌کند. غده پروستات به جریان مایع منی هم کمک می‌کند.

چطور سرطانی می‌شود؟

برای اغلب مردانی که علائم خطر را دارند غربالگری سرطان پروستات از 50سالگی شروع می‌شود. بالا رفتن سن، توارث و فاکتورهای غذایی مانند مصرف غذاهای چرب و کمبود ویتامین E و سلنیوم از جمله علل بروز سرطان پروستات است. اولین آزمایش‌ها باید در 40 سالگی انجام شود. غربالگری سرطان پروستات شامل آزمایش خون و معاینه پروستات توسط پزشک است.

گوجه‌فرنگی نمی‌گذارد سرطان بگیرید

فلز روی برای درمان پروستات‌های ملتهب یا بزرگ بسیار مفید است. بررسی‌ها نشان داده کمبود روی بر بزرگ شدن پروستات اثر دارد بنابراین خوردن غذاهای حاوی روی یا خوردن مکمل‌های روی توصیه می‌شود. خوردن گوجه فرنگی نیز بسیار مفید است. تحقیقات نشان داده آنهایی که هر هفته ۱۰عدد گوجه فرنگی می‌خورند، ۵۰درصد کمتر به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند. در واقع خوردن گوجه فرنگی احتمال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهد؛ به دلیل وجود «پیگمان» در گوجه فرنگی است. «پیگمان» قوی‌ترین و موثرترین کاروتن است که تاکنون کشف شده و دلیل قرمزی رنگ گوجه فرنگی است.

درمان چطور انجام می‌شود؟

برای مردان مبتلا به سرطان پروستات موضعی 3 راه درمانی وجود دارد. پروستات‌برداری رادیکال یک روش جراحی برای برداشتن غده پروستات است. این روش مانع بروز آسیب به اعصاب می‌شود. یک روش دیگر درمانی پرتودرمانی است. پرتو درمانی معمولا به صورت سرپایی انجام می‌شود. وقتی بیماران دچار سرطان پروستات با خطر بالای پیشرفت هستند هورمون درمانی هم به پرتودرمانی اضافه می‌شود. روش درمانی آخر مراقبت فعال است که درباره بیماران مبتلا به مراحل اولیه سرطان پروستات است. در این بیماران آزمایش‌های منظم و گاهی نمونه‌برداری‌های زمان‌بندی شده انجام می‌شود تا اگر شواهدی از رشد سرطان وجود داشته باشد درمان لازم انجام گیرد.

چه آزمایش‌هایی باید انجام شود؟

آزمایش راست روده: در این آزمایش پزشک اندازه، برآمدگی و سفت بودن پروستات را بررسی می‌کند.

آزمایش آنتی‌ژن پروستات: در این آزمایش خون مقدار پروتئین PSA که توسط سلول‌های پروستات تولید می‌شود، اندازه‌گیری می‌شود. بالا بودن میزان این پروتئین نشان‌دهنده سرطانی یا غیرسرطانی بودن پروستات است. مردانی که مقادیر بالای PSA یا دیگر علائم سرطان را دارند باید نمونه‌برداری پروستات انجام دهند. در مواردی هم ممکن است پایین بودن مقدار PSA نشان‌دهنده سرطان پروستات باشد.

غذاها و خطر سرطان پروستات

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ