آیا ممکن است در دندان‌پزشکی ایدز بگیریم؟ + پاسخ دکتر احمد آخوندی

راههای پیشگیری از انتقال ایدز در دندانپزشکی

این مطلب را خواننده الو دکتر از ما پرسیده است و دکترمحمد صادق احمد آخوندی متخصص ارتودنسی از دانشگاه علوم پزشکی تهران به این سؤال شما پاسخ می‌دهد.

برای پاسخ به این پرسش باید راههای انتقال ویروسHIV (عامل بیماری ایدز) را با هم مرور کنیم:

تماس نامشروع جنسی

انتقال از مادر آلوده به جنین

انتقال از طریق خون آلوده

انتقال از معتادان تزریقی

با توجه به شرایط محیط دندان‌پزشکی، تنها راههای احتمالی برای ابتلای شما به این ویروس، ورود ویروس از راه تماس وسیله آلوده با خون یا منبع داخلی بدن شما است. در این میان آگاهی شما از آنچه در پشت پرده مطبهای دندانپزشکی می‌گذرد می‌تواند اطمینان شما را در مورد عدم ابتلا به این ویروس جلب کند یا برعکس، خاطرتان را کاملاً آشفته سازد. وسایل مطب‌های دندانپزشکی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

_ وسایلی که در ارتباط مستقیم با منبع دهان و دندان شما نیستند. (مانند وسایل دندانپزشکی) این وسایل معمولاً پس از انجام کار هر بیمار، با محلول های مخصوص، ضد عفونی می‌شوند.

_ وسایلی که در ارتباط مستقیم با منبع دهان و دندان شما هستند این وسایل‌‌ همان وسایلی هستند که در صورت آلودگی به ویروس ایدز می‌توانند برای شما خطرساز باشند، اما این وسایل در تمامی مطب های دندانپزشکی یا به صورت یک بار مصرف استفاده می‌شوند (مانند سرسوزن تزریق و کارپولهای بی‌حسی) و یا در شرایط مخصوص استریل می‌شوند (مانند فرزهای تراش دندان و وسایل مخصوص کشیدن دندان).

نحوه استریل وسایل دندانپزشکی به طریق زیر می باشد

استریل کردن وسایل در استفاده از گرمای خشک (فور) یا گرمای مرطوب (اتوکلاو) انجام می‌شود.

در این دستگاه‌ها وسایل در یک دمای مشخص و به مدت معینی قرار می‌گیرند.

گرمای تولید شده تمامی باکتری‌ها و ویروس های احتمالی، از جمله ویروس ایدز، را از بین می‌برد و استفاده مجدد دندانپزشک از آن‌ها برای شما خطری در بر نخواهد داشت.

منبع : alodoctor.com

در مورد تشخیص همزمان ایدز و هپاتیت C؛ اینجا کلیک کنید :

تشخیص همزمان ایدز و هپاتیت چگونه ؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ