چرا موضوع همه سریال‌های ترکی خیانت است؟+پاسخ روانشناس

مهرناز زاوه
الودکتر-متاسفانه اگرچه پدیده خیانت در ایران نیز مثل همه جای دنیا وجود دارد، حذف آن از رسانه‌های رسمی نوعی اشتیاق را در مردم به وجود آورده. هر مفهومی که دورش اینچنین حصار کشیده شود، حتماً توجه مخاطب را بیشتر جلب می‌کند، بخصوص اگر این مفهوم ریشه در غرایز انسانی داشته باشد.

الودکتر- دکتر وحید خوش‌روش، روانشناس مشاور سایت الودکتر درباره تکرار تم خیانت در سریال‌های ترکی پخش شده از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان اینچنین گفت:

وجود تم خیانت در سریال‌های ساخت کشور ترکیه یک بحث است و تکرار این تم در سریال‌های پخش شده از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان، بحثی دیگر. شخصا از گستردگی موضوعات فیلم‌ها و سریال‌هایی که در کشور ترکیه پخش می‌شود اطلاع موثقی ندارم. اما پخش سریال‌هایی با این مضمون از شبکه‌های فارسی‌زبان، نشئت‌گرفته از یافتن یک خلا روانی در جامعه و سرمایه‌گذاری روی آن است. متاسفانه اگرچه پدیده خیانت در ایران نیز مثل همه جای دنیا وجود دارد، حذف آن از رسانه‌های رسمی نوعی اشتیاق را در مردم به وجود آورده. هر مفهومی که دورش اینچنین حصار کشیده شود، حتماً توجه مخاطب را بیشتر جلب می‌کند، بخصوص اگر این مفهوم ریشه در غرایز انسانی داشته باشد. شبکه‌های فارسی زبان ماهواره به‌خوبی اشتیاق به این امر ممنوع را شناسایی و رویش سرمایه‌گذاری کرده‌اند. تماشای خیانت‌های مکرر به ویژه از سوی آدم‌هایی که فارسی حرف می‌زنند، بییندگان را به وجد می‌آورد.

اما اگر این فرض را بپذیریم که خیانت در همه سریال‌های ترکی تم اصلی است، باید به یکسری از قرابت‌های فرهنگی ایران و ترکیه اشاره کنیم. به هر حال مردم ترکیه نیز همچون مردم ایران مسلمان هستند و مفهوم خیانت در اعتقادات مسلمانان قبیح است. خیانت در هر فرهنگی قبیح است اما در کشورهای مسلمان بیشتر. با وجود این، هنوز آن عطش در بین مردم ترکیه نیز وجود دارد. ساخت سریال‌های با تم محوری خیانت در جهت ارضای این عطش است، البته به شکل کاملاً مبتذل و غیراخلاقی.

در سریال‌های خارجی نیز خیانت وجود دارد اما کمتر اتفاق می‌افتد که مثل سریال‌های ترکیه تقریباً مفهومی غالب باشد. شاید امکان صحبت درباره خیانت در کشورهای دیگر، عطش کمتری در بین بییندگان سریال‌ها ایجاد می‌کند.

در سال‌های اخیر همه مسوولان فرهنگی نسبت به شایع شدن تماشای سریال‌های ماهواره‌ای با تم خیانت هشدار داده‌اند. اما به نظر می‌رسد بعضی‌ها نمی‌توانند بپذیرند که امیال غریزی در انسان اجتناب‌ناپذیر است. درایت مسوولان باید به گونه‌ای باشد که با طرح تم خیانت به شکل ظریف مخاطب را از همه قباحت‌های این عمل آگاه سازند. مسکوت گداشتن این امر، نتیجه‌ای جز روی آوردن مردم به سریال‌های مبتذل ماهواره‌ای ندارد.

مطلب مرتبط:

با این نشانه‌ها همسرتان خیانتکار است، شک نکنید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
aa

aa

1394-10-11 - 11:34 پاسخ

واله در من که هیچ عطش و جذابیتی ایجاد نکرد یه بار نصف و نیمه یکی از فیلماشونو دیدم پر خیانت حالم بهم خورد اصلا دیگه فیلم های ترکیه نگاه نمی کنم