چرا نباید به لب هایمان زبان زد ؟ + پاسخ دکتر حلاج

راهکاری برای قرمز شدن لب ها

این مطلب را خوانندهالو دکتر از ما پرسیده است ودکتر زهرا حلاج متخصص پوست و مو از دانشگاه علوم پزشکی تهران به این سؤال پاسخ می‌دهد.

وقتی با زبان‌تان لب‌هایتان را مرطوب می‌کنید در همان موقع احساس خوشایندی برای‌تان به وجود می‌آید و احساس خنکی و رهایی از خشکی می‌کنید اما این کار مشکل شما را حادتر می‌کند چون بزاق روی لب‌ها به سرعت تبخیر می‌شود و در نتیجه آن، لب‌های‌تان خشک‌تر از قبل می‌شوند.

علاوه بر اینها بزاق شما دارای آنزیم‌های مهمی است که کارکرد آنها تمیز کردن دهان و هضم غذاهاست و این آنزیم‌ها می‌توانند برای لب‌ها مضر باشند.

دلایل ترک خوردگی لب

خشک شدن و ترک خوردن لب ها یکی از مشکلات معمولی است که افراد زیادی به خصوص در فصل زمستان به آن دچار می شوند. مهم ترین علت آن کمبود میزان آب بدن، رژیم غذایی نامناسب و از بین رفتن چربی سطح لب را می توان نام برد.

درمان ترک خوردگی لب

در نتیجه برای درمان آن باید در روز میزان کافی آب میل کنید.

از زبان زدن و خیس کردن لب های خود خودداری کنید زیرا بزاق به علت داشتن آنزیم باعث از بین رفتن چربی سطح لب می شود.

از کرم های مرطوب کننده سطح لب استفاده کنید .

 رژیم غذایی خود را رعایت کنید سعی کنید از خوردن غذاهای حاوی ادویه زیاد اجتناب کنید.

برای اینکه لب ها همیشه قرمز و زیبا باشند توصیه می شود :

از پماد های چرب کننده (مثل وازلین و یا ویتامین A+D) استفاده کرد.

باید عادتی مثل گاز گرفتن لب ها و یا کندن پوست لب را کنار گذاشت.

اصطلاحا بالم های لب (چیزی شبیه پمادهای لب) وجود دارد که شما نیز می توانید از بعضی انواع آن ها که فقط ماده مرطوب کننده و ضد آفتاب دارند استفاده کنید.

از مصرف پمادهای حاوی نعناع و کافور خودداری کنید.

حتما از سیگار کشیدن و استعمال قلیان دوری کنید.

استفاده از چه محصولاتی برای لب ها مفید است؟

محصولاتی که برای لب ها مفید است.

اگر هنوز یک پماد مناسب لب (بالم لب) ندارید به دنبال خرید پمادی بروید که درون آن موادی چون موم، وازلین (petroleum jelly) و پارافین وجود داشته باشد.

استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده لب‌ها که ترجیحا حاوی ضدآفتاب با فاکتور محافظتی برابر یا بیش از 15  باشند می‌تواند در کنترل خشکی و پوسته‌پوسته شدن لب‌ها تاثیر بسزایی داشته باشد.

این ترکیبات اغلب حاوی سرامیدها، مشتقات پارافین و اوسرین، کره کاکائو یا عصاره آلوورا هستند که به بازسازی پوست آسیب‌دیده کمک کرده و ظاهر خشک و ترک‌خورده لب‌ها را بهبود می‌بخشند.

رژلب‌های فاقد رنگ یا رنگی نیز جزو درمان‌های موثر در از بین بردن خشکی لب‌ها محسوب می‌شوند و استفاده از آنها به شرطی که در مصرف آنها زیاده‌روی نشود و از مکیده شدن یا خوردن این رژلب‌ها خودداری شود، مفید است.

شایان ذکر است که رژلب‌های حاوی ترکیبات مرطوب‌کننده و ضدآفتاب و دارای خاصیت چرب‌کنندگی بر رژلب‌های عادی ارجحیت دارند و باعث نگهداری رطوبت لب‌ها و ممانعت از تبخیر می‌شوند.

منبع : alodoctor.com

برای درمان خانگی خشکی لب بر روی مطلب زیر کلیک کنید.

چگونه با درمان خانگی می توان خشکی لب را برطرف کرد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ