هر آنچه باید درمورد جراحی‌ زیبایی پلک بدانید (قسمت دوم)

پانته آ توتونپیان
در این مقاله تمام نکاتی را که لازم است قبل از اقدام به جراحی زیبایی پلک بدانید،در اختیار شما قرار داده شده است....

در قسمت اول شما را با برخی از نکته های جراحی زیبایی پلک آشنا کردیم…

در ادامه،نکته های مهم دیگری را از زبان دکتر محسن نراقی، بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیک و ترمیمی صورت و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر سیدمهدی موسوی‌زاده، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می خوانیم…

قسمت دوم :

چه کسانی کاندید‌ای جراحی پلک هستند؟

جراحی در سنین جوانی

دسته اول را بیمارانی تشکیل می‌دهند که خواستار تغییر شکل پلک برای زیباتر شدن چهره در سنین جوانی هستند. وضعیت این افراد، زمینه خانوادگی و ارثی دارد و پلک‌های آنها از همان سنین جوانی پف کرده ‌است. دسته‌ای از این افراد نیز چشم‌هایی شبیه ژاپنی‌ها دارند یعنی شیار پشت پلک در آنها تشکیل نشده است که برای این موارد نوع به‌خصوصی از عمل جراحی پلک به نام بلفاروپلاستی اورینتال انجام می‌شود. در این نوع جراحی با ایجاد چین پلکی چشم‌ها حالت درشت‌تری پیدا می‌کنند.

جراحی در سنین میانسالی

دسته دوم افرادی هستند که در اثر مرور زمان و بالا رفتن سن، نخستین آثار سالخوردگی را در پلک خود می‌بینند. در این افراد جراحی پلاستیک پلک با هدف جوان‌سازی چهره و برگرداندن حالت چشم‌ها به سال‌های قبل انجام می‌شود. درحقیقت این نوع بلفاروپلاستی که اصطلاحا بلفاروپلاستی رجوونیشن نامیده می‌شود یکی از هفت نوع جراحی اصلی برای جوان‌سازی چهره به شمار می‌آید.

جراحی برای رفع اختلالات پلک

دسته سوم افرادی هستند که به علت شلی بیش از حد پلک‌ها دچار مشکلات متعدد در عملکرد پلک می‌شوند. شلی بیش از حد پلک بالا موجب افتادگی پوست پلک روی مژه‌های بالا می‌شود. شلی بیش از حد پلک پایین نیز موجب باز ماندن پلک‌ها و خشکی چشم می‌شود. در این افراد عمل جراحی پلاستیک پلک برای اصلاح عملکرد پلک‌ها انجام می‌شود و به همین دلیل بلفاروپلاستی فانکشنال نام دارد.

دوران نقاهت چقدر است؟

به‌گفته دکتر نراقی، بخیه‌ها در جراحی پلک معمولا با نخ‌های قابل جذب بوده و نیاز به کشیدن ندارند. بستری بیمار هم ممکن است از نصف روز تا حداکثر یک شب متغیر باشد. علاوه براین بلافاصله بعد از جراحی، بیمار قادر به باز کردن چشم‌هایش خواهد بود و تنها ممکن است تا چند روز ورم و کبودی دور چشم داشته باشد،

دکتر موسوی‌زاده نیز درمورد درد بعد از عمل توضیح می‌دهد که این اعمال معمولا درد ندارند و اگر هم داشته باشند ظرف 24 تا 72 ساعت اول برطرف می‌شوند. به‌گفته او میزان تورم در عمل‌های مختلف، متفاوت است. ورم‌های شدید و کبودی‌ها معمولا طی دو تا سه هفته اول رفع می‌شوند.

 

خطرات و عوارض احتمالی عمل چیست؟

عوارض احتمالی این نوع جراحی به گفته دکتر نراقی شامل خونریزی داخل چشم، ناتوانی در بستن کامل چشم، برگشتن پلک به داخل یا خارج، خشکی چشم، باقی ماندن جای برش و اشک ریزش است. خطرناک‌ترین عارضه عمل نیز همان خونریزی داخل چشم است که با ایجاد فشار روی عصب بینایی ممکن است موجب کوری فرد شود. ناتوانی در بستن چشم به علت برداشته شدن بیش از حد پوست پلک رخ می‌دهد. به همین دلیل همیشه به جراحان پلاستیک صورت توصیه می‌شود تا حداکثر محافظه‌کاری را در جراحی پلک انجام دهند. درواقع کم برداشتن همیشه بهتر از زیاد برداشتن است. اگر مختصری از شلی پوست پلک بالا باقی بماند بسیار بهتر از این است که چشم همیشه باز بماند زیرا بازماندن چشم موجب خشکی قرنیه و به دنبال آن زخم، عفونت و کدر شدن قرنیه می‌شود. این امر نیز به نوبه خود موجب از دست دادن بینایی فرد می‌شود. دکتر موسوی‌زاده نیز معتقد است برداشتن بیش از حد پوست پلک تحتانی باعث می‌شود لبه آن به طرف پایین کشیده شود و سفیدی چشم بیشتر در دید قرار گیرد و ظاهر نامناسبی برای بیمار ایجاد کند.

منبع:‌مجله ی سیب سبز 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ