اگر نگران پیری پوستتان هستید این مطلب را از دست ندهید

پانته آ توتونپیان
در این مقاله، دکتر مسعود عطرلی و دکتر سید محسن احمدی به شما خواهند گفت که چگونه روند پیری پوست و صورت خود را متوقف کرده و به تعویق بیندازید...

چهره و صورت، اولین نمایش شخصیت ما در اجتماع است و معمولا از روی چهره افراد در مورد سن، موقعیت اجتماعی، فرهنگی و… آنها قضاوت می‌شود. در روند پیری، پوست تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند و برای پیشگیری و درمان پیری صورت، باید برای تمام آنها چاره‌ای یافت.

تقویت داربست کلاژنی هدف اصلی در درمان پیری پوست :

پوست صورت مانند خیمه‌ای است که اجزای زیرین صورت را می‌پوشاند و خودش بر داربست غنی از کلاژن (مولکول‌های پروتئینی بسیار ریز و پرتعداد) سوار است. هرچه این داربست قوی‌تر باشد، پوست شاداب‌تر، جوان‌تر و استوارتر دیده می‌شود ولی با افزایش سن سرعت تخریب کلاژن از سرعت ساخت آن پیشی گرفته و درست مثل خیمه‌ای که داربستش را از دست بدهد، چین و چروک‌ها و شل شدگی‌ها در پوست ایجاد می‌شوند، بنابراین هدف اصلی در پیشگیری و درمان پیری پوست، حفظ و تقویت داربست کلاژنی است.

حذف عوامل آسیب‌زننده  اولین قدم در درمان پیری پوست:

طبیعتا برای حفظ داربست کلاژنی، باید عوامل آسیب زننده به آن را بشناسیم و از آنها پرهیز کنیم. رایج‌ترین آسیب‌زننده‌ها: 1-اختلال pH پوست ناشی از شوینده‌های صابونی 2-کم‌آبی پوست که در آب‌وهوای خشک ایران بسیار مهم است 3-پرتوهای مضر خورشید (ماوراء بنفش) که داربست کلاژنی را می‌شکند. شوینده‌های غیرصابونی (پن‌ها) با حفظ pH طبیعی پوست، کرم‌های آبرسان با رطوبت‌رسانی مناسب پوست و ضدآفتاب‌ها با خنثی کردن پرتوهای مضر خورشیدی، اولین گام برای پیشگیری از چین و چروک‌ها و پیری پوست هستند. فراموش نکنیم پوست انواع مختلفی دارد و در افراد مختلف و حتی در نقاط مختلف پوست یک فرد، متفاوت است. به‌عنوان مثال، پوست دور چشم حساس‌ترین پوست صورت است و اولین چین و چروک‌های ناشی از افزایش سن، دور چشم اتفاق می‌افتد. درنتیجه محصولات متفاوتی برای نگهداری و درمان مشکلات دور چشم مورد نیاز است. فراموش نکنیم محصولات بسیار متنوعی برای نگهداری از پوست در بازار وجود دارند و برای انتخاب بهترین محصولات که مناسب پوست‌مان باشد حتما از دانش پزشک پوست بهره بگیریم.

تزریق بوتاکس؛ بهترین درمان چروک پیشانی:

در پیشانی، پوست به عضلات زیرین چسبیده است و با حرکت عضلات پیشانی (که ناشی از حالات احساسی چهره هستند)، پوست پیشانی حرکت می‌کند. در مدت طولانی و وقتی‌که این حرکات شدید باشند، تخریب داربست کلاژنی پوست اتفاق می‌افتد و درنهایت چین و چروک‌های این ناحیه و خط اخم را ایجاد می‌کنند. پس با کاهش ارادی حرکات پیشانی، می‌توان این چین و چروک‌ها را کاهش داد. اما اگر به‌طور ارادی نمی‌توانید حرکات پیشانی را کم کنید، تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس) این عضلات را موقتا فلج کرده و اغلب چین و چروک‌ها را موقتا محو می‌کند. تزریق بوتاکس راهی بسیار قوی و سریع است، اما نتیجه تزریق آن (چه در مورد عوارض محتمل و چه در مورد اثربخشی) به مواد مصرفی، تکنیک تزریق و مهارت پزشک وابسته است. هیچ‌گاه تزریق بوتاکس خود را به غیر پزشک نسپارید. عوارض محتمل تزریق بوتاکس شامل افتادگی پلک، بی‌احساس شدن چهره، حساسیت به دارو و… است. درمورد نکات مثبت و منفی تزریق بوتاکس، مفصل با پزشک خود مشورت کنید.

هر قسمت از صورت درمان خاص خود را دارد…

عوارض افزایش سن و کاهش داربست کلاژنی، در صورت، بیشتر به شکل چین و چروک‌ها و افتادگی‌ها نمایان می‌شود. هرچند این عوارض در نواحی مختلف صورت، به شکل‌های مختلفی بروز می‌کند و درنتیجه برای درمان این عوارض در نواحی مختلف صورت، باید راه‌های مختلفی یافت…

 فراموش نکنیم محصولات بسیار متنوعی برای نگهداری از پوست در بازار وجود دارند و برای انتخاب بهترین محصولات که مناسب پوست‌مان باشد حتما از دانش پزشک پوست بهره بگیریم.

منبع:‌ مجله ی سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ