ارتودنسی؛ ارتقای کیفیت زندگی

پانته آ توتونپیان
دکتر عبدالرضا جمیلیان، متخصص ارتودنسی و فلوشیپ تخصصی جراحی ارتوندسی به شما می‌گوید مشکل نافرمی دندان‌های‌تان را چگونه برطرف کنید.

ارتودنسی یکی از تخصصی‌ترین رشته‌های دندانپزشکی است که هدف آن اصلاح روابط و موقعیت فکین، مرتب کردن دندان‌ها و درنهایت به دست آوردن یک صورت زیبا با دندان‌های صاف و مرتب است که به‌طور دقیق و مناسب روی هم جفت می‌شوند.

ساختار استخوان صورت (فکین) و وضعیت دندان‌ها. داشتن لبخند زیبا بدون شک در افزایش اعتمادبه‌نفس افراد تاثیر بسزایی دارد و به یمن وجود چنین تکنولوژی‌هایی به راحتی می‌توان چنین لبخندی را به دست آورد.

آیا برای شروع درمان، دیر شده است؟

 دستگاه‌های ارتودنسی فقط برای کودکان استفاده نمی‌شوند، بلکه در هر سنی، می‌توان از آنها به شرطی که لثه‌ها سالم باشند، استفاده شود. اگر بیمار مشکل فک داشته باشد بهتر است درمان قبل از بلوغ شروع شود و اگر بیمار با مشکل فکی بعد از بلوغ مراجعه کند، نیاز به ارتودنسی و جراحی خواهد داشت. اگر بیمار دارای ناهنجاری دندانی باشد، به شرطی که مشکلات لثه‌ای نباشد، در هر زمان می‌توان درمان ارتودنسی ثابت را انجام داد ولی بازهم ترجیح داده می‌شود که برای مشکلات دندانی، بیمار قبل از بلوغ مراجعه کند.

درمان ارتودنسی چه مدت طول خواهد کشید؟

 طول درمان بسته به نوع و شدت ناهنجاری دندانی فکی، سن مراجعه بیمار، همکاری بیمار، شرایط بیولوژیک و درآوردن یا درنیاوردن دندان‌ها متفاوت است ولی به‌طور میانگین طول درمان ارتودنسی حدود دو سال بوده و ممکن است در بعضی موارد درمان تا چند سال به طول بینجامد و به‌طور متوسط بیماران هر چهار تا شش هفته یکبار معاینه می‌شوند.

آیا همیشه نیاز به کشیدن دندان وجود دارد؟

خیر؛ دربسیاری از موارد کشیدن دندان‌ها لازم نیست. گاهی اوقات برای ایجاد فضا در فک به منظور کاهش جلوزدگی دندان‌ها و شلوغی دندان‌ها نیاز به کشیدن دندان است ولی باید گفت اگر واقعا نیاز به کشیدن دندان دایمی در درمان ارتودنسی باشد، بیمار نباید به خاطر ترس از این مسئله از درمان صرفنظر کند چرا که فضاهای ناشی از کشیدن دندان کاملا با حرکات ارتودنسی بسته می‌شوند و بیمار به حالت نرمال رشدی صورت و نهایتا هماهنگی مناسب صورت خود می‌رسد.

آیا ارتودنسی باعث ارتقای کیفیت زندگی Quality  of   life می‌شود؟

تمام تلاش انسان‌ها در دوران زندگی برای بهبود کیفیت زندگی است. بخشی از این اقدامات جهت ایجاد ظاهری زیبا و بخشی مربوط به ایجاد عملکرد و بازدهی مناسب در حفره دهان است. فراهم شدن سلامتی در قسمت ابتدایی دستگاه گوارش باعث کارآیی بهتر در کل سیستم گوارش می‌شود. سلامت جسم و روح از دیگر اهداف ارتودنسی است. ارتودنسی بر سلامت کلی و سلامت روانی فرد تاثیر بسزایی دارد. ایجاد ظاهری زیبا و کارآیی مناسب سیستم جونده باعث ارتقای کیفیت زندگی می‌شود. امروزه والدین بیش از گذشته نقش حمایتی خود را برای فرزندان می‌کنند و ارتودنسی زمینه‌ای است تا والدین از هر فرصتی برای افزایش بهبود کیفیت زندگی فرزندشان دریغ نکنند. با توجه به ارزش یک لبخند خوب در تامین سلامت روحی و اعتماد به نفس بالا همه سعی می‌کنند لبخند زیبایی برای فرزندشان فراهم کنند.

 

منبع :‌مجله ی سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
mohadeseh

mohadeseh

1394-05-04 - 08:01 پاسخ

سلام اقای دکتر.دختری 21ساله هستم دندان نیش راستم هنوز به علت فضای کم فکم در نیامده عکس هم انداختم به حالت خوابیده روی دندان کناری نیشم قرار گرفته حال باید جراحی کنم یا نه؟ایا جراحی سختی دارد؟در ضمن خیلی هم دندان های درشتی دارم .ایا نیاز هم به ارتودنسی دارم در حین جراحی دندان؟ممنون میشم کمکم کنید.با تشکر.

admin

admin

1394-05-04 - 08:01

جهت دریافت مشاوره تلفنی از پزشکان وبسایت الو دکتر می توانید

روزهای : شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 21 ازطریق تلفن ثابت با شماره تلفن  9099071353 تماس بگیرید

پزشکان وبسایت الو دکتر آماده پاسخگویی به سوالات شما میباشند .