هفت آزمایش ضروری برای خانم ها (قسمت دوم)

پانته آ توتونپیان
در این مقاله به هفت آزمایش ضروری برای خانم‌ها در سنین مختلف اشاره خواهیم‌ کرد...

قسمت اول این مقاله را از اینجا بخوانید…

  فشار خون

اگر می‌خواهید همواره قلب سالمی داشته باشید.

برای اندازه‌گیری فشار خون دستگاه‌های مختلفی وجود دارد. بعضی از آنها به بازو و بعضی دیگر به مچ بسته می‌شوند. دستگاه‌هایی که به بازو بسته می‌شوند نتایج دقیق‌تری دارند. توجه داشته باشید اگر سایز دستگاه مطابق با سایز بازو نباشد، ممکن است فشار خون به صورت کاذب بالاتر یا پایین‌تر نشان داده شود، یعنی اگر فرد چاقی از دستگاهی استفاده کند که کوچک‌تر از سایز بازویش باشد فشارش به‌طور کاذب بالاتر نشان داده می‌شود و اگر فرد لاغر باشد و دستگاه برایش بزرگ باشد فشار خونش به‌طور کاذب پایین‌تر نشان داده می‌شود.

تست قند

اگر می‌خواهید از دیابت پیشگیری کنید. . .

یک‌سوم افراد مبتلا به دیابت نوع 2 از بیماری خود بی‌خبر هستند این درحالی است که دیابت می‌تواند باعث بیماری‌های قلبی، کلیوی، سکته، آسیب‌های چشمی و. . . شود. خبر خوب اینکه می‌توان دیابت را با رژیم غذایی، ورزش، کاهش وزن و مصرف دارو تحت کنترل درآورد به‌خصوص اگر به‌موقع تشخیص داده شود. برای اندازه‌گیری قند خون باید هشت ساعت ناشتا باشید و بعد در آزمایشگاه یا در منزل با دستگاه قند خون آزمایش دهید. قند خون طبیعی باید زیر 100 باشد. قند بین 100 تا 125 نشانه مرحله پیش دیابت است. قند 126 یا بالاتر نیز نشانه دیابت است.

کولونوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی

اگر می‌خواهید از سرطان روده در امان بمانید. . .

سرطان روده بزرگ بعد از سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها میان زنان به حساب می‌آید. اغلب سرطان‌های روده بزرگ از پولیپ (توده‌های غیر طبیعی در لایه داخلی روده بزرگ) ایجاد می‌شوند. البته همه پولیپ‌ها سرطان‌زا نیستند اما نوع سرطان‌زای آن می‌تواند به بخش‌های دیگر بدن هم منتقل شود بنابراین برای پیشگیری از سرطان بهتر است پولیپ به‌موقع از روده خارج شود.

یکی از راه‌های معمول برای تشخص پولیپ استفاده از کولونوسکوپی یا سیگموئیدوسکوپی است. در کولونوسکوپی از داروهای خواب‌آور یا بیهوشی استفاده می‌شود سپس لوله‌ای انعطاف‌پذیر و مجهز به دوربین از طریق مقعد به داخل روده بزرگ فرستاده می‌شود. در این بررسی اگر پولیپ پیدا شود پزشک می‌تواند در همان لحظه آن را از بدن خارج کند. سیگموئیدوسکوپی نیز مانند کولونوسکوپی است با این تفاوت که لوله آن کوتاه‌تر است و فقط قسمت پایینی روده بزرگ را بررسی می‌کند.

همه خانم‌ها باید از 50 سالگی یک‌بار سیگموئیدوسکوپی یا کولونوسکوپی انجام دهند. اگر نتیجه سیگموئیدوسکوپی طبیعی بود باید هر پنج تا 10 سال تکرار شود. اگر هم نتیجه کولونوسکوپی طبیعی بود باید هر 10 سال یک‌بار تکرار شود.

 منبع :‌مجله ی سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ