بویی که هر روز بیشتر می شود !

nazari
بسیاری از ایرانی ها به دلیل مشکلات گوارشی به این عارضه دچارند. با 13 توصیه آسان در این مورد آشنا شوید

این مطلب را خوانندهالو دکتر از ما پرسیده است ودکترعشقیار دندانپزشک دانشگاه علوم پزشکی تهران به این سوال جواب داده است . ابتدا متن سوال ارسالی را باهم مرور می کنیم :

با وجود زدن مسواک دهانم بوی بد می دهد چیکار باید بکنم؟

دکتر عشقیار به این سوال ما جواب داده است : علل متفاوتی برای بوی بدن دهان دهان وجود دارد که برای درمان بوی بد دهان باید این علت ها را شناسایی کرد و تا حد ممکن آن ها را درمان کرد.

 1) رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان : تنها مسواک زدن در تمییز نگه داشتن دهان کافی نیست بلکه در کنار مسواک زدن باید از نخ دندان برای تمییز کردن بین دندان ها استفاده کرد از طرفی مدت زمان مسواک زدن نیز مهم است. مسواک زدن به مدت چند ثانیه باعث تمییزی کامل دندان ها نمی شود و در کنار آن باید سطح زبان را نیز مسواک زد و تمییز نگه داشت.

2) در صورتی که دندان پوسیده دارید حتما باید برای ترمیم آن به دندانپزشک مراجعه کنید زیرا یک دندان خراب و پوسیده یا دندان در نیامده بهترین مکان برای انباشته شدن باقیمانده های غذا و در نتیجه تجمع باکتری ها و بوی بد دهان است.

3) مشکلات گوارشی مانند بازگشت اسید معده یا به اصطلاح رفلاکس از علل ایجاد بوی بد دهان است. بهتر است بعد از خوردن غذا تا حدود یک ساعت از خوابیدن و دراز کشیدن اجتناب کنید تا احتمال ایجاد رفلاکس کمتر شود.

4) بیماری های لوزه و سینوس در بیشتر افرادی که مبتلا به سینوزیت و بزرگی لوزه هستند به دلیل راهیابی این ترشحات به گلو و همچنین در صورت بزرگی لوزه ، تجمع مواد غذایی و در نتیجه آن تجمع باکتری ها در محل دچار بوی بدن دهان می شوند که در اینگونه مسائل بهتر است شخص سریعا به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند.

5) عامل مهم در بوی بد دهان سیگار کشیدن است که این بو را تشدید می کند.

6) بهتر است برای درمان علت بوی بد دهان این موارد شناسایی و برطرف شوند و در صورت ادامه یافتن این بو بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

چگونه از شر بوی بد دهان خلاص شویم؟

1- بعد از هر وعده غذایی برای باقی نماندن غذا در دهان و لابه‌لای دندان‌هایتان، مسواک بزنید و دهان ‌تان را خوب بشویید.

2- وقتی دندان‌های تان را مسواک می ‌زنید، زبان ‌تان را هم به آرامی مسواک بزنید تا لایه سطحی روی زبان برداشته شود. زبان با هزاران پرز ریز پوشیده شده که می ‌تواند محل تجمع باکتری ‌ها باشد.

3- به‌ طور منظم برای بررسی وضعیت دهان و دندان تان، به دندانپزشک مراجعه کنید تا اگر دندان‌ خراب و پوسیده‌ای دارید که سبب بوی بد دهان‌ تان می‌ شود، ترمیم کنید.

4- برای افزایش ترشح بزاق دهان تان، همیشه از آدامس های بدون قند استفاده کنید.

5- اگر دهان‌ تان زیاد خشک می ‌شود، مایعات فراوانی بنوشید. آب را چند بار در دهان تان بچرخانید تا کاملا غذاهای اضافی از لابه‌لای دندان‌های تان خارج شود.

6- از مصرف دهان‌ شویه‌هایی که حاوی الکل و نعناع هستند خودداری کنید، چون آن ها به جای کمک به خو‌شبویی دهان ‌تان، باعث بدتر شدن بوی آن می ‌شوند.

7- استفاده از سبزیجات و میوه‌ها، مخصوصا کرفس خام و هویج می ‌تواند مانع از شکل‌ گیری پلاک در دهان شود.

8- اگر می‌ خواهید در یک جلسه مهم یا مهمانی شرکت کنید، از خوردن غذاهای حاوی سیر و پیازخودداری کنید.

9- از نوشیدن قهوه که سبب خشکی دهان می ‌شود، خودداری کنید.

10- سیگار را ترک کنید، زیرا تار و نیکوتین موجود در آن، روی سطح دندان و زبان می‌ ماند و سبب کاهش ترشح بزاق و ایجاد بوی بد دهان می ‌شود.

11- سبزیجات برگ سبز مانند جعفری و کاهو بجوید.

12- می‌ توانید چند عدد قرص نعناع روی زبان یا مسواک ‌تان بگذارید و دهان‌ تان را با آن تمیز کنید تا تنفس شما خوش ‌بو شود.

13- اگر ترکیبی از پراکسیدهیدروژن 50 درصد و 5 درصد آب را در دهان‌ تان بچرخانید، می ‌توانید بسیاری از باکتری ‌هایی را که سبب بوی بد دهان‌ تان می ‌شود، از بین ببرید.

منبع : alodoctor.com

برای برطرف شدن بوی بد دهان بر روی مطلب زیر کلیک کنید :

مواد خوشبو کننده بوی بد دهان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ