این ۱۰ روش را هم برای ترک سیگار امتحان کنید، ضرر ندارد!-قسمت اول

مهرناز زاوه
تنها ۴ تا ۷ درصد از سیگاری‌ها قادرند بدون استفاده از دارو یا کمک خارجی، سیگار را ترک کنند.

سیگارکشیدن یک عادت اعتیادآور است. براساس آمار جامعه سرطان آمریکا، تنها ۴ تا ۷ درصد از سیگاری‌ها قادرند بدون استفاده از دارو یا کمک خارجی، سیگار را ترک کنند.
این بسیار ناامید کننده به نظر می‌رسد، اما خبر خوب این است که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گوید، تعداد سیگاری‌های پیشین بسیار بیشتر از سیگاری‌های فعلی است. اگر می‌خواهید باز هم به این آمار دلگرم کننده اضافه کنید، در اینجا چند تمرین برای بهترشدن به شما پیشنهاد می‌کنیم.
۱-یک‌باره یا تدریجی
مطمئنا کسانی وجود دارند که یک باره سیگار را ترک کرده‌اند. هرچند تحقیقات نشان می‌دهد که ترک ناگهانی و یک‌باره، به ندرت به عنوان یک راه حل دائمی نتیجه می‌دهد. بیل بلت، مدیر برنامه‌های توتون و تنباکوی انجمن ریه آمریکا می‌گوید: «ترک سیگار به طور ناگهانی، عموما موفقیت‌آمیز نیست.» البته ترک تدریجی آن هم چندان موفقیتی در پی ندارد. بلت می‌گوید افراد بهتر است برای ترک برنامه‌ریزی کنند و از منابع بیرونی و دارو کمک بگیرند.
۲-منبع کمک را پیدا کنید
آنقدر تعداد افرادی که سیگار می کشند زیاد است که منابع مختلفی برای کمک به آنهایی که می‌خواهند ترک کنند، وجود دارد. بسیاری از شرکت‌ها برای توصیه‌ی کارمندان‌شان به ترک سیگار کارشناسانی استخدام کرده‌اند و بسیاری از مراکز سلامت اطلاعات رایگان در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌دهند.
۳-برنامه‌ریزی کنید
شاید خیلی‌ها تصور کنند ترک سیگار به همین راحتی است که یک‌باره سیگارت را دور بیندازی و بعد دیگر هیچ‌وقت یکی دیگر نخری. اما به همین راحتی نیست. بلت می‌گوید: «برنامه‌ریزی برای برای ترک سیگار، تفاوت بسیاری در روند پیشرفتتان ایجاد می‌کند و به این طریق احتمال بیشتری دارد که بتوانید ترک کنید.» این را در نظر بگیرید که چه کارهایی به شما کمک می‌کنند و چه کارهایی برعکس. اگر می‌خواهید از دارو استفاده کنید، آن را سفارش دهید و طرز استفاده از آن را یاد بگیرید. ترک سیگار، ممکن است یک فرآیند زمان‌بر باشد، پس حوصله به خرج دهید.
۴-محرک‌ها را بشناسید
نیکوتین معمولا به عنوان عامل اعتیاد به سیگار شناخته می‌شود، نقش عمده‌ای هم در این مورد دارد اما سیگار کشیدن به سادگی یک عادت نیست. عوامل ذهنی هم وجود دارند، مثل سیگار کشیدن برای از بین بردن استرس، یا اینکه بعضی‌ها وقتی در جمع خاصی قرار می‌گیرند، تند و تند سیگار می‌کشند. شناسایی انواع محرک‌های مختلف می‌تواند به شما کمک کند که راهی برای مقابله با هرکدام از آنها پیدا کنید. بلت می‌گوید: «تصور ما این است که با پیدا کردن هر کدام از جنبه‌ها مثل جنبه‌ی فیزیکی، ذهنی و یا اجتماعی، راحت‌تر می‌توانید سیگار را ترک کنید.»
۵-مراقب سیگار الکترونیک باشید
از آنجا که سطح نیکوتین سیگارهای الکترونیکی قابل انتخاب است، به یک روش ترک جذاب تبدیل شده است. متاسفانه مجهولات بسیاری در مورد سیگارهای الکترونیک برای کارشناسان وجود دارد، که نمی‌توانند آن را توصیه کنند. بلت می‌گوید:‌«ما به هیچ عنوان استفاده از سیگارهای الکترونیک را توصیه نمی‌کنیم. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه مواد داخل این سیگارها می تواند برای سلامتی افراد مضر باشد».

(منبع: Health)

مطلب مرتبط:

راه جدیدی برای ترک سیگار

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ