پنج واقعیت شگفت‌انگیز در مورد مواد غذایی

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد که شکلات می‌تواند به اندازه میوه مفید و سودمند باشد.

سلامت جسم و روح ما به آنچه که می‌خوریم و می‌نوشیم وابستگی کامل دارد. بسیاری معتقدند ما همان هستیم که می‌خوریم. امروزه با توجه به افزایش اطلاع رسانی در حوزه‌ی سلامت و مواد غذایی توجه عموم به مبحث فوق بیشتر شده و جزئیات مربوط به ماده‌ی غذایی مصرفی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. اما با وجود همه ریزبینی‌ها همیشه مواردی وجود دارد که ما از آن بی‌اطلاع هستیم. در متن زیر پنج واقعیت مربوط به مواد غذایی ذکر شده است که ممکن است باعث تعجب شما شود.
۱- ارزش غذایی میوه‌ و سبزیجات کم شده است
اگرچه میوه و سبزی یک منبع غنی آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی محسوب می‌شود، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که این ماده‌ی غذایی نسبت به ۵۰ سال گذشته ارزش غذایی خود را از دست داده است.
متدهای جدید کشاورزی و دست‌کاری‌های ژنتیکی باعث کم شدن ارزش غذایی میوه و سبزی شده است.
یک تحقیق علمی نشان می‌دهد که میزان ویتامین A موجود در هشت پرتقال امروز برابر یک پرتقال در دهه‌های گذشته است بنابراین برای اطمینان از دریافت میزان کافی ویتامین و مواد معدنی بهتر است از محصولات طبیعی استفاده کرده و سبزی و میوه بیشتری مصرف کنیم.
۲- ارزش غذایی شکلات برابر میوه است
تحقیقات نشان می‌دهد که شکلات می‌تواند به اندازه میوه مفید و سودمند باشد. مقایسه یک لیوان آب توت فرنگی یا انار با همین میزان شکلات نشان داده است که آنتی اکسیدان موجود در شکلات از آب میوه بیشتر است. آنتی اکسیدان‌ها برای کمک به بدن در جهت مبارزه با بیماری‌ها و جلوگیری از پیری زودرس ضروری هستند. برای کسب نتیجه بهتر مصرف شکلات تلخ بدون شیر و شکر توصیه شده است. به نظر می‌رسد افزودن مواد دیگر مثل شیر و شکر به شکلات خالص از ارزش غذایی آن می‌کاهد.
۳- جویدن دانه قهوه باعث خوشبوشدن دهان می‌شود
جویدن دانه قهوه پس از مصرف غذاهای حاوی سیر و پیاز می‌تواند باعث تعدیل بوی بد دهان شود. اگرچه ممکن است استفاده از دانه‌ی قهوه به عنوان خوشبوکننده دهان چندان مرسوم نباشد اما به نظر می‌رسد در جایی که مسواک در دسترس نیست جویدن یک دانه قهوه می‌تواند کمک‌کننده باشد.
۴- سبزی‌ها و سالادهای آماده شسته شده می‌توانند حاوی باکتری‌های مضر باشند
زندگی پرمشغله امروز باعث شده است که استفاده از مواد غذایی آماده مثل سالاد و سبزی‌خوردن  شسته و آماده بسیار مرسوم شود اما تحقیقات علمی انجام شده نشان می‌دهد که این محصولات هر چقدر هم که شسته و تمیز باشند می‌توانند بعد از گذشت زمان حاوی باکتری‌های مضر باشند. بنابراین در صورت استفاده از این محصولات شستن دوباره آنها قبل از مصرف می‌تواند از تراکم باکتری‌ها بکاهد.
۵- ذخیره شکلات دنیا رو به اتمام است
شکلات یکی از محبوب‌ترین تنقلات دنیا است. بنابراین خبر به اتمام رسیدن ذخیره شکلات دنیا می‌تواند برای بسیاری خبر ناخوشایندی تلقی شود. بیشترین کاکائوی دنیا در کشور ساحل عاج تولید می‌شود. به خاطر مشکلات سیاسی و اجتماعی این کشور بسیاری از کشاورزان تولیدکننده‌ی کاکائو دست از کار کشیده‌اند. پیش بینی‌ها حاکی از این است که ذخیره شکلات دنیا تا یکی دوسال آینده به پایان خواهد رسید.
(منبع: ایندیپندنت)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ