چرا کهیر می‌زنید؟

مهرناز زاوه
از غذاهایی که فکر می‌کنید سبب واکنش‌های حساسیتی می‌شوند اجتناب کنید. حتا ممکن است مجبور شوید به طور جدی رژیم غذایی‌تان را محدود کنید.

آلرژِی غذایی نوعی پاسخ ایمنی شدید بدن است که به وسیله‌‌ی غذاهایی مانند تخم‌مرغ، خشکبار، شیر یا بعضی غذاهای خاص در بدن ایجاد می‌شود
سیستم ایمنی بدن به طور بالقوه در برابر مواد خطرناکی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها، و سموم به مبارزه برمی‌خیزد. در برخی از افراد پاسخ ایمنی در برابر موادی که عموما خطرناک نیستند مانند برخی از غذاها نیز تحریک می‌شود. علت آلرژی‌های غذایی بستگی به ایموگلوبین بدنتان دارد که کار آن تولید پادتن غذاهای خاص است. به دلیل اینکه بیشتر افراد در مقابل غذاها مقاومت دارند آلرژی غذایی عمومیت چندانی ندارد. در آلرژی غذایی واقعی سیستم ایمنی در پاسخ به غذاهایی خاص پادتن و آنتی هیستامین تولید می‌کند. هر غذایی می‌تواند منجر به واکنش‌های آلرژیک شود.
اما چند غذا در لیست متهمین اصلی قرار دارند. بیشترین غذاهایی که در بچه‌ها منجر به حساسیت می‌شود عبارتند از: تخم مرغ، شیر، خشکبار، آبزیان صدف‌دار (میگو، خرچنگ) سبوس و گندم.
آلرژی غذایی عموما از دوران کودکی آغاز می‌شود، اما به این معنی نیست که در دوره‌های دیگر از دست‌شان در امان هستیم. خوشبختانه حساسیت به شیر، تخم مرغ، گندم و سبوس پس از پنج سالگی در بچه‌ها اگر از مواد حساسیت‌زا دوری شود بهبود می‌یابد. اما حساسیت به آجیل و آبزیان صدفی در تمام طول زندگی با آنان همراه خواهد بود.
در دیگر بچه‌ها و بزرگسالان شایع‌ترین غذاهای حساسیت‌زا شامل ماهی، آجیل، آبزیان صدفی است.
افزودنی‌های مواد غذایی -مانند رنگ، قوام دهنده‌ها و نگهدارنده‌ها- به ندرت ممکن است باعث واکنش‌های حساسیت‌زا شوند.
سندرم آلرژی دهان و دندان ممکن است پس از خوردن میوه و سبزیجات تازه رخ دهد. آلرژی در این غذاها، شبیه به برخی گرده‌های خاص است. مانند گرده‌ی خربزه و گرده‌ی درخت سیب. 
بسیاری از مردم آمریکا معتقدند که حساسیت غذایی دارند، در حالیکه آمار واقعی کمتر از یک درصد است. واکنش افراد عموما در برابر فراورده‌های ذرت، شیر گاو و محصولات لبنی و گندم و دیگر غلات بو داده است.
علایم 
علایم معمولا بلافاصله دو ساعت پس از خوردن اتفاق می‌افتد. اگر علایم پس از خوردن غذایی خاص بلافاصله در شما پیشرفت کرد شما مبتلا به حساسیت غذایی هستید. نشانه‌های محرز شامل کهیر، گرفتگی صدا و خس‌خس است. علایم دیگر به شرح زیر است: 
درد شکمی، اسهال، مشکلات گوارشی، خارش دهان، گلو، چشم و پوست، سرگیجه یا ضعف، گرفتگی بینی، تهوع، آبریزش بینی، تورم خصوصا در نواحی پلک، صورت و زبان و پیچش شکم 
علایم آلرژی دهانی: خارش لب‌ها، زبان و گلو و گاهی ورم لب‌ها 
تشخیص 
از غذاهایی که فکر می‌کنید سبب واکنش‌های حساسیتی می‌شوند اجتناب کنید. حتا ممکن است مجبور شوید به طور جدی رژیم غذایی‌تان را محدود کنید. در مواقعی که بیرون از خانه غذا می‌خورید تمام جزییات بسته‌های غذایی را چک کنید.
پیشگیری 
شیر مادر از آلرژی پیشگیری می‌کند. هرچند راهی برای پیشگیری کامل از آلرژی شناخته نشده است، مگر اینکه تا قبل از بلوغ دستگاه گوارش از خوراندن غذاهای آلرژی‌زا به کودکان اجتناب شود. که بسته به کودک و نوع غذا متفاوت است. اگر مبتلا به آلرژی شدید، جهت دوری از مشکلات بیشتر از خوردن غذاهای مسبب آن خودداری کنید. 
معالجه 
تنها درمان موثر برای حساسیت غذایی دوری از آن است. اگر فکر می‌کنید خودتان یا کودکتان آلرژی دارید استثتائات حساسیتی را درنظر بگیرید. اگرنشانه‌ها تنها در یک نقطه از بدن آشکار شد (برای مثال کهیر روی چانه بعد از خوردن غذایی خاص) نیازی به درمان ندارید. این علایم معمولا پس از زمان کوتاهی از بین می‌روند. آنتی هیستامین‌ها سبب بروز ناراحتی‌هایی می‌شود اما کرم‌های تسکین دهنده‌ی پوست آرام بخش هستند. اگر فکر می‌کنید مبتلا به  حساسیت غذایی هستید حتی در موارد موضعی نیز با پزشک خود مشورت کنید.  
(منبع: Healthcare)

مطلب مرتبط:

غذاهایی که باعث آلرژی می‌شوند کدامند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ