راه‌هایی برای خواب بهتر از زبان ‍‍‍‍‍ پزشک سرشناس، کریستوفر وینتر

مهرناز زاوه
چرا تلاش‌تان برای خواب بی‌فایده است و چه کاری جواب می‌دهد؟

بسیار سخت‌ تمرین می‌کنید و درست غذا می‌خورید. این همه تلاش برای آماده‌شدن برای مسابقات‌تان را با یک خواب درهم و برهم خراب نکنید. «ورزشکاران حرفه‌ای حالا متوجهند که نادیده گرفتن خواب می‌تواند عملکردشان را به طور کل مختل کند». این جملات را دکتر کریستوفر وینتر می‌گوید. مدیر مرکز مغز و اعصاب و پزشکی خواب شارلوتس ویل و مشاور چندین تیم حرفه‌ای فوتبال،‌ بسکتبال و بیسبال. راهکارهای دکتر وینتر را از زبان خودش بخوانید.
۱-بر خواب‌تان نظارت کنید


دکتر وینتر می‌گوید تمام بیمارانش از دستگاه‌های نظارت بر خواب (Sleep monitor) استفاده می‌کنند. این دستگاه می‌تواند کیفیت خواب‌تان را با چک‌کردن میزان ضربان قلب و درجه حرارت پوست و ثبت اینکه چقدر از این پهلو به آن پهلو می‌شوید، تجزیه و تحلیل کند. دکتر وینتر می‌گوید «این وسیله واقعا به من کمک می‌کند که در مسیر خوابم باقی بمانم.»
۲-به خودتان تلقین کنید
شما نمی‌توانید تلاش کنید که خوابتان ببرد، باید ذهن‌تان را منحرف کنید. من از یک تکنیک استفاده می‌کنم که در آن خودم را هیپنوتیزم می‌کنم و خودم را تصور می‌کنم که هر لحظه عمیق‌تر در آب‌های تیره فرو می‌روم. در مطالعه‌ای که اخیرا از سوی محققان سوئیس انجام گرفت، مشخص شد که با استفاده از کلمات و عبارت‌های هیپوتیزم کننده مانند «آرام باش» یا «بیا برویم» خواب افراد ۸۱ درصد عمیق‌تر خواهد شد.
۳-کمی خواب کش بروید


مثل خیلی‌ها، من هم زمستان‌ها داخل خانه ورزش می‌کنم. در نتیجه کمتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرم و سطح ویتامینD  بدنم کاهش می‌یابد، که یک ماده‌ی مغذی مهم برای داشتن خواب خوب است. برای بالابردن ویتامین D ماهی سالمون و یا ماهی‌های چرب دیگر را معمولا با سس انبه گریل می‌کنم و سه روز در هفته می‌خورم. طبق تحقیقات نروژی‌ها این ترفند غذایی می‌تواند کیفیت خواب را بالا ببرد.
۴-لوازم خواب را فراموش نکنید 
همانطور که هیچ‌وقت مسواک و تیغ اصلاح‌تان را موقع سفر فراموش نمی‌کنید، همیشه باید وسایل مورد نیاز برای یک خواب خوب را هم همراه‌تان ببرید. من همیشه هنگام سفر چشم بند، گوش‌گیر و یک شیشه کوچک عطر سنبل با خودم می‌برم. در هر هتلی که باشم، اتاق را ساکت، تاریک و آشنا نگه می‌دارم. دلیل به همراه داشتن عطر سنبل هم همین است؛ اغلب اوقات در خانه، آن را روی بالشم اسپری می‌کنم، بنابراین خانه برایم با عطر سنبل و یک استراحت خوب همراه است.
۵-در دام چرت نیفتید
من فقط در مواقعی چرت می‌زنم که کار غیر معمولی انجام داده باشم، مثلا اینکه از یک پرواز خسته‌کننده برگشته باشم و آن را به ۳۰ دقیقه محدود می‌کنم، وگرنه خیلی عمیق خوابم می‌برد و گیج و مست بیدار می‌شوم. اگر خسته باشم فقط یکی دو ساعت زودتر به رختخواب می‌روم چون ساعت بیدارشدن باید ثابت باشد. آخر هفته‌ها ۶۰ تا ۹۰ دقیقه می‌خوابم. خواب بیشتر مرا از نور روز محروم می‌کند و برنامه‌ی خواب شبانه‌ام را به هم می‌زند.
(منبع: گاردین)

مطلب مرتبط:

۸ غذا برای درمان بی‌خوابی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ