جراحی کاهش وزن این خطر را به همراه دارد!

غزاله ذوالفقاری
با اینکه افراد چاق معمولاً پس از جراحی کاهش وزن احساس شادی بیشتری می‌کنند، اما یک بررسی جدید نشان داده است که درصد محدودی از این افراد ممکن است دچار مشکل جدیدی شوند.

با اینکه افراد چاق معمولاً پس از جراحی کاهش وزن احساس شادی بیشتری می‌کنند، اما یک بررسی جدید نشان داده است که درصد محدودی از این افراد ممکن است دچار افسردگی شوند.

مطالعه‌ای جدید که توسط دانشمندان دانشگاه ییل به انجام رسیده نشان می‌دهد که در بازه زمانی 6 تا 12 ماه پس از این جراحی، ممکن است فرد دچار افسردگی شود.

در این مطالعه، پرسشنامه‌هایی بین 107 فرد دارای اضافه‌وزن شدید پیش از اجرای عمل جراحی کاهش وزن توزیع شد. سپس 6 و 12 ماه پس از جراحی نیز دوباره پرسشنامه‌هایی مشابه به این افراد داده شد. این پرسشنامه‌ها به بررسی وضعیت خلقی و میزان شادی فرد می‌پرداختند.

این مطالعه نشان داد که بیشتر افراد پس از جراحی کاهش وزن احساس بهتری داشتند. اما در این میان مشاهده شد که 12 ماه پس از جراحی، 3.7 درصد از این افراد دچار افسردگی شدند. همچنین نشانگان افسردگی در 13.1 درصد از افراد افزایش یافت. این مطالعه بیانگر این است که احتمالاً در بازه زمانی 6 تا 12 ماه پس از جراحی افسردگی ممکن است فرد در معرض افسردگی قرار گیرد.

بنابراین پس از جراحی کاهش وزن بهتر است همچنان زیر نظر متخصصان تغذیه باشید و حتما از مواد غذایی پیشگیری کننده از افسردگی اسثفاده کنید.

الو دکتر به شما 5 ماده‌ی غذایی ضدافسردگی پیشنهاد می دهد:

مغزها و دانه‌های روغنی
مغزها سرشار از منیزیم هستند. زمانی که بدن ما با کمبود منیزیم مواجه باشد سطح انرژی نیز کاهش می‌یابد.
بادام، فندق و دانه‌ها و مغزهای دیگر ما را از دام خستگی و افسردگی به ویژه افسردگی‌های فصلی می‌رهاند. علاوه بر این، دانه‌ها و مغزها منبع خوب ویتامین B1، B3، B6، B9 و B12 و مواد معدنی می‌باشند. البته توصیه می‌کنیم از دانه‌ها و مغزهای شور استفاده نکنید.

موز
بی دلیل نیست زمانی که موز به صورت افقی گرفته می‌شود به شکل یک لبخند بزرگ در میاید. موز سرشار از ویتامین‌های A، B، C، E، آهن، کلسیم و روی بوده و علاوه بر این‌ها سرشار از منیزیم است که یک عنصر ضد خستگی فوق‌العاده محسوب می‌شود. همچنین باید بدانید که موز سرشار از تریپتوفان است. برای همین توصیه می‌کنیم زمانی که احساس خستگی، کسالت و افسردگی می‌کنید موز بخورید.

شکلات سیاه
شکلات سیاه خوش طعم است و لبخند روی لب‌ها می‌نشاند. البته ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. شکلات سیاه حاوی فنیل‌اتیل‌آمین، آناندامید، تئوبرومین و کافئین است و برای همین هم روی خلق و خوی افراد تأثیر می‌گذارد. فنیل‌اتیل‌آمین  و آناندامید نشاط آور است. زمانی که ما عاشق می‌شویم بدن‌مان این عنصر دوم را تولید می‌کند. کافئین و تئوبرومین نیز تحریک کننده‌ی بدن و مغز است. برای اینکه شاد و سرحال باشید شکلات سیاه بخورید و البته زیاده‌روی نکنید. روزانه دو مربع شکلات کافی است.

تخم مرغ
همین تخم مرغ خودمان روی خلق و خوی تأثیر می‌گذارد. زرده‌ی تخم مرغ سرشار از کولین است. این ماده‌ی مغذی برای عملکرد خوب مغز و سیستم عصبی ما مفید است. تخم مرغ همچنین حاوی تریپتوفان است که هورمون خوش اخلاقی شهرت دارد. این بیضی خوشمزه حاوی ویتامین A نیز می‌باشد که از پوست محافظت کرده و آن را خوش آب و رنگ می‌کند.

اسفناج
اگر اسفناج ملوان زبل را قوی می‌کرد ما را خوش اخلاق می‌کند. اسفناج آن قدرها هم که تصور می‌شود آهن ندارد در عوض منبع ویتامین B2 است که نقش موثری در تولید انرژی دارد. این سبزی مفید سرشار از ویتامین B6 نیز هست که در حفظ و کنترل تعادل روحی ما موثر است. از این گذشته اسفناج منبع خوب منیزیم و مواد معدنی است برای همین هم این خوردنی مورد علاقه‌ی ملوان زبل ضدافسردگی است.

مطلب مرتبط:

۷ راهکار برای درمان افسردگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ