آیا شما افسرده هستید ؟

nazari
۶۰ درصد بیماران افسرده فکر خودکشی دارند و ۱۵ درصدشان دست به خودکشی می‌زنند.

این مطلب را خواننده الو دکتر از ما پرسیده است و دکترخوشبین به این سوال جواب داده است . ابتدا متن سوال ارسالی را با هم مرور می کنیم :

نشانه های افسردگی چیست ؟چطور می توان با آن مقابله کرد؟

پاسخ دکتر خوشبین : اختلال افسردگی یکی از شایع‌ترین تشخیص‌های روانپزشکی است که مشخصه آن خلق افسرده و با احساس غمگینی، اعتماد به نفس پایین و بی‌علاقگی به هر نوع فعالیت و لذت روزمره مشخص می‌شود؛ چیزی که از آن به عنوان “سرماخوردگی روانی” یاد می‌شود.

افسردگی مجموعه‌ای از حالات مختلف روحی و روانی است که از احساس خفیف ملال تا سکوت و دوری از فعالیت روزمره بروز می‌کند.

علائم افسردگی

۶۰ درصد بیماران افسرده فکر خودکشی دارند و ۱۵ درصدشان دست به خودکشی می‌زنند. حس نافذ نومیدی، احساس گناه به خاطر چیزهای کم‌اهمیت یا خیالی، احساس بی‌ارزشی و توهمات، حواس پرتی، دشواری در تمرکز، اختلال حافظه، گیجی و گاه اختلال در تفکر انتزاعی (به‌ویژه در سالمندان) ، غمگینی، گریه بی‌دلیل، از دست دادن علاقه و ناتوانی از لذت بردن، بی‌حالی و خستگی، بی‌قراری، زودرنجی، مشکلات خواب (شامل دشواری در خوابیدن، خواب زیاد و ناراحت)، بی‌توجهی به ظاهر شخصی، مکث‌های طولانی در کلام، استفاده از واژگان تک‌سیلابی و صدای آهسته و یکنواخت از ویژگی‌های گفتاری معمول است.

پیشگیری از افسردگی

زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ اﻓﺴﺮدﮔﯽ ﻫﻨﻮز اﺧﺘﻼل اﯾﺠﺎد ﻧﮑﺮده ﺑﺎ اﻧﺠﺎم دادن ﺑﻌﻀﯽ ﮐﺎرﻫﺎ، ﻣﯽ ﺗﻮان ﻣﺎﻧﻊ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺑﯿﻤﺎری ﺷﺪ ﻣﺜﻞ ﮐﺎﻫﺶ ﻓﺸﺎر زﻧـﺪﮔﯽ و اﺳـﺘﺮس، اوﻟﻮﯾﺖ ﺑﻨﺪی در اﻧﺠﺎم ﮐﺎرﻫﺎ، اﻧﺠﺎم ﮐـﺎر و ﻓﻌﺎﻟﯿـﺖ ﺑﺮاﺳـﺎس ﺗـﻮان، ورزش ﻣﻼﯾﻢ، رﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺳﯿﻨﻤﺎ و ﺷﺮﮐﺖ ﮐـﺮدن در ﻣﺮاﺳـﻢ ﻣـﺬﻫﺒﯽ و اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ، ﺻﺤﺒﺖ و ﻫﻤﻨﺸﯿﻨﯽ ﺑﺎ ﺧـﺎﻧﻮاده و دوﺳـﺘﺎن، ﺧـﻮدداری از ﻣﺼـﺮف اﻟﮑـﻞ، اﺳﺘﻔﺎده از رژﯾﻢ ﻏﺬاﯾﯽ ﻣﺘﻌﺎدل و ﮐﻢ ﭼﺮب، ﻣﺜﺒﺖاﻧﺪﯾﺸﯽ ﯾﺎ ﺗﻤﺎﺷﺎی ﯾـﮏ ﻓﯿﻠﻢ ﺧﻨﺪه دار و ﺷﺎد، رﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﻓﺮت و ﺳﻬﯿﻢ ﺷﺪن در ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ  ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻔﯿﺪ ﺑﺎﺷﺪ…

آیا افسردگی قابل درمان است؟ و چه عواملی در افسردگی دخیل است؟

باید تمام تلاشمان را بکنیم که از معنا فاصله نگیریم. امید به زندگی مهم نیست. چیزی که در این میان مهم است، امید به زندگی خوب است. باید سعی کنیم کمی برنامه‌ریزی را در زندگی‌مان بالا ببریم و مراقب آینده خود باشیم تا دچار افسردگی ناشی از ترس از آینده نشویم. این حالت در خانم‌ها بیش از آقایان است و این در حالی است که مردها بیشتر اضطراب دارند. افسردگی هم مربوط به دوران جدید می‌شود و در سال‌های دور، این بیماری اصلا وجود نداشت.

عوامل مهمی هم در افسردگی دخیل است. فقر معنا یک از اصلی‌‌ترین عوامل این بیماری است. بحران هویت و شخصیت به افسردگی کمک می‌کند.

شاید جالب باشد بدانید که در سوئد که یکی از کشورهای مرفه و پیشرفته است، آمار افسردگی بیشتر است. این را می‌توان از نرخ بالای خودکشی در این کشور فهمید.

 یکی از دلایلی که خانم‌ها بیش از آقایان افسرده‌اند، این است که احساس عدم تامین و امنیت می‌کنند و برای خودشان آینده مشخصی را متصور نیستند. البته خانم‌ها در 2 دوره زمانی هم دچار افسردگی می‌شوند که پایه‌ای هورمونی دارد. یکی دوره پس‌زایمانی و دیگری دوره پس‌یائسگی.

منبع : alodoctor.com

برای درمان افسردگی از طریق تغذیه بر روی مطلب زیر کلیک کنید :

چه بخوریم تا دچار افسردگی نشویم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ