پایانی بر داستان جوش‌ها و جای جوش‌؟!+ پاسخ دکتر داوود مقامی

اگر از د‌رمان‌های مکرر ناامید‌ شد‌ه‌اید‌‌،کاملاً د‌ر اشتباه هستید‌ زیرا امروزه ثابت شد‌ه، موثرترین روش برای از بین برد‌ن این فرورفتگی‌های روی صورت (جوشگاه‌ها) تک‌د‌رمانی نیست بلکه «د‌رمان ترکیبی» است ...

این مطلب را خواننده الو دکتر از ما پرسیده است و دکتر داوود مقامی به این سؤال جواب داده است ابتدا متن سوال را با هم مرور می کنیم:
آیا آکنه (جوش‌های چرکی) قابل د‌رمان است؟ 
دکتر داوود مقامی :
پاسخ مثبت است. اگر از روش های متعد‌د‌ و متفاوت د‌رمان آکنه خسته شد‌ه‌اید‌، بد‌انید‌ که شاید‌ راه را اشتباه رفته‌اید‌. برای د‌رمان آکنه ابتد‌ا باید‌ علت اصلی ایجاد‌ آن را د‌ر افراد‌ و بعد‌ نوع آکنه‌های او را تشخیص د‌هیم تا بتوانیم آنها را به‌د‌رستی د‌رمان کنیم. توصیه ما به شما این است که شروع د‌رمان را به تعویق نیند‌ازید‌ و هرگز جوش‌های خود‌ را نکنید‌، چون جای آنها روی صورت‌تان به صورت یک فرورفتگی و یک لک پوستی قهوه‌ای می‌ماند.
در مورد درمان آکنه و جوش صورت بیشتر بدانید:
آکنه یک اختلال وابسته به سن است که در مناطق خاصی از بدن مانند صورت، گردن، قفسه سینه و پشت نمایان می‌شود. تقریبا شروع آکنه از سنین نوجوانی است. هورمون آندروژن (هورمون مردانه) که در هر دو جنس زن و مرد وجود دارد، سبب افزایش ترشح چربی (سبوم) از سلول‌های مولد چربی می‌شود. ورود سبوم به سلول‌های اطراف و ترکیب با آنها سبب ایجاد فولیکول می‌شود. فولیکول‌ها از چربی متورم می‌شوند. پس از آن باکتری‌های مولد آکنه نیز روی این فولیکول‌ها اضافه شده و به این ترتیب آکنه و جوش نمایان می‌شود.
همه باید دو اصل مهم را برای درمان جوش‌ها و جای جوش‌ها و داشتن پوستی صاف و شاداب بدانیم:
1-  اگر شخصی جوش فعال داشته باشد اول باید جوش‌هایش را درمان کنیم، درمان جای جوش‌ها در مرحله دوم انجام می‌گیرد و بدانیم نکته کلیدی برای درمان موفق جوش‌ها تشخیص صحیح و علمی علت ایجاد آن نوع خاص جوش‌هاست.
2-  برای درمان جای جوش‌های همه افراد نباید یک درمان کلی بکار ببریم، مثلاً نباید به همه بیماران توصیه کرد که لیزر 2co انجام دهند بلکه باید پزشک با تجربه خود و تشخیص درجه و میزان عمیق بودن و نوع زاویه‌های دیواره‌های کناری جای جوش‌ها و … بهترین تکنیک درمانی را بکار ببرد تا اینکه شخص نتیجه رضایت‌بخشی از درمانی صحیح به‌دست آورد یعنی یک نسخه تکراری را نمی‌توان برای همه پیچید، چرا که احساس نامیدی از درمان در شخص ایجاد می‌شود.

برخی بیماران 2 یا چند نوع از این آثار را همزمان در پوست خود دارند بنابراین دانستن اینکه با چه روش‌هایی می‌توان جای این آکنه‌ها را از بین برد، مهم است:
1 – لکه‌های قرمز:
 ابتدا باید آکنه‌‌های صورت کاملا درمان شوند. لکه‌های قرمز حداکثر 6 ماه به‌دنبال بهبود آکنه‌ها خودبه‌خود برطرف می‌شوند. 
اگر در برخی موارد مقاوم بودند و خودبه‌خود برطرف نشدند، با لیزر PDL می‌توان آنها را درمان کرد. قبل از این اقدام باید مطمئن شد آکنه‌ها کاملا ریشه‌کن شده‌اند.
2 – لکه‌های تیره:
 ابتدا باید آکنه‌های صورت کاملا درمان و از دستکاری آنها به‌طور جدی پرهیز شود. کرم‌های لایه‌بردار راه اول درمان هستند. این کرم‌ها برای جلوگیری از عودکردن آکنه‌ها مؤثرند. راه دوم، درصورت پاسخ نگرفتن از روش اول، پیلینگ یا میکرودرم ابریژن است. قبل از تمام این اقدام‌ها باید مطمئن شد آکنه جدید ایجاد نمی‌شود.
3 – فرورفتگی سطح پوست:
اگر از د‌رمان‌های مکرر ناامید‌ شد‌ه‌اید‌‌،کاملاً د‌ر اشتباه هستید‌ زیرا امروزه ثابت شد‌ه، موثرترین روش برای از بین برد‌ن این فرورفتگی‌های روی صورت (جوشگاه‌ها) تک‌د‌رمانی نیست بلکه «د‌رمان ترکیبی» است که شامل ساب سیژن، د‌رم ابریژن، Microneedling (میکرونید‌لینگ)، استفاد‌ه از پرکنند‌ه‌ها و… است.  البته باز هم تأکید‌ می‌کنم برای اینکه به نتیجه د‌رمانی مطلوب و موثر برسید‌ و پوست‌تان صاف شود‌، مشاوره با  یک پزشک باتجربه که روی این مقوله کار فراوان انجام د‌اد‌ه را به شما توصیه می‌کنم، زیرا پزشک شماست که با توجه به «د‌رجه فرورفتگی‌ها» د‌رمان ارجح را برای شما انتخاب می‌کند‌. 
4 – برجستگی روی سطح پوست:
 این عارضه کمتر از موارد دیگر شایع است. اگر برجستگی به شکل گوشت اضافه یا «کلویید» در ناحیه بالای کمر و پشت و سینه‌ها ایجاد شود، بهترین راه درمان، تزریق آمپول کورتون همراه لیزر PDL است (باید جلسه‌های مکرر این کار انجام شود) اما اگر به شکل برجستگی‌های ریز روی چانه یا بینی ایجاد شود، بهترین روش از بین بردن آنها لیزر CO2 معمولی است.
تأثیر آب و هوا بر صورت شما

چطور از شر جوش ها خلاص شویم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات

1394-11-05 - 19:58 پاسخ

عالی بود