بایدها و نبایدهای ماه سوم بارداری(قسمت دوم)

پانته آ توتونپیان
برای خواندن قسمت اول این مقاله از لینکی که در پایین صفحه قرار داده شده است استفاده کنید.

قسمت اول این مقاله را از اینجا بخوانید…

این ماه ورزش لگنی انجام دهید

در این ماه باید به حرکات لگنی خود توجه داشته باشید اما باید بدانید چه حرکاتی را چه زمانی و به چه شکل باید انجام دهید. عضلات لگنی شما ستون مهره‌ها و لگن را محافظت می‌کنند و در سلامت شکم‌تان نقش کلیدی بازی می‌کنند. در طول بارداری با اضافه شدن وزن و تغییرات تنفسی که اتفاق می‌افتد، این عضلات ضعیف می‌شوند و این ضعف می‌تواند باعث درد، بی‌اختیاری (ترشح ادرار هنگام عطسه، سرفه و. . . ) و افتادگی لگن شود. ورزش‌های لگنی در طول بارداری می‌تواند زایمان راحت‌تر و بی‌عارضه‌تری برای‌تان به همراه داشته باشد. تمرین‌ها را به این شکل انجام دهید:

  با مثانه خالی بنشینید و دراز بکشید.

  وقتی عضلات لگنی‌تان را رها می‌کنید دم انجام دهید.

 بازدم کنید و این عضلات را برای 5 ثانیه جمع کنید.

 5 ثانیه استراحت کنید و بعد چندبار دیگر این کار را انجام دهید و سعی کنید انقباض عضلات را به 10 ثانیه برسانید و دوباره 10 ثانیه استراحت کنید.

 بهتر است این ورزش را سه‌بار در روز و هر بار 10 دفعه انجام دهید. توجه داشته باشید که اگر این کار را براساس انقباض و انبساط و البته استراحت بین‌شان انجام ندهید حتی ممکن است عضلات لگنی ضعیف‌تر شوند، اما اگر یاد بگیرید چطور این کار را انجام دهید این حرکات آسان می‌شوند.

 

مراقب عفونت دندان باشید

احتمال عفونت دندانی در این ماه زیاد است. بسیاری از خانم‌ها در طول بارداری متوجه ورم لثه می‌شوند. این موضوع به دلیل تغییرات هورمونی است که به‌طور طبیعی بدن‌تان در برابر باکتری‌ها انجام می‌دهد. بهداشت مناسب دهان و دندان در طول بارداری بسیار مهم است به‌خصوص که تحقیقات اخیر نشان داده است بیماری‌های لثه با زایمان زودرس در ارتباط است. با مسواک نرم در این دوران دندان‌های‌تان را مسواک کرده و حتما از نخ دندان استفاده کنید. حتما یک بار در طول بارداری‌تان سری به دندانپزشک بزنید. خبر خوب اینکه بعد از به دنیا آمدن کوچولوی‌تان این مشکل به راحتی برطرف می‌شود. اگر اورژانس دندانی برای‌تان پیش آمد، می‌توانید اقدام درمانی لازم را انجام دهید اما رادیولوژی در این ماه خطرناک است و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

اتفاق‌های مهم ماه سوم

 در این ماه باید از حالت طاق‌باز خوابیدن تغییر وضعیت دهید و به پهلوی چپ بخوابید.

 در مراجعه به مطب پزشک وزن، فشار خون، وضعیت رحم و ضربان قلب جنین باید بررسی شود.

 میل جنسی شما در سه ماهه اول می‌تواند کاهش پیدا کند اما اگر بعد از رابطه جنسی کمی خونریزی مشاهده کردید، طبیعی است و نباید نگران شوید.

 اگر در این ماه سونوگرافی انجام دادید، از آنجا که دستگاه تناسلی خارجی جنین تشکیل شده می‌توانید از جنسیت نوزادتان باخبر شوید.

 این ماه شانس این را دارید که صدای ضربان قلب فرزندتان را با دستگاهی به نام داپلر بشنوید. معمولا اگر جنین در وضعیت مناسبی باشد، ضربان قلب بین هفته 10 تا 13 شنیده می‌شود، بنابراین اگر این بار که به مطب پزشک رفتید نتوانستید صدای جنین را بشنوید نگران نشوید چون در ویزیت بعدی حتما این صدای قشنگ را خواهید شنید.

 در این ماه همچنان باید اسید فولیک مصرف کنید.

شاید سونوگرافی دوم لازم باشد

اگر بارداری کم‌خطری دارید یک بار سونوگرافی در سه ماهه اول کفایت می‌کند و سونوگرافی دوم باید بین 18 تا 22 هفتگی اتفاق بیفتد، اما اگر خونریزی داشته باشید یا بالای 35 سالگی باردار شده باشید سونوگرافی کمک می‌کند پزشک نگاه دقیق‌تری به اتفاقاتی که درون رحم شما می‌افتد، داشته باشد. در این ماه می‌توان با آزمایش‌های غربالگری که شامل آزمایش خون و سونوگرافی است به مشکلات نقص ژنتیک جنین مانند سندرم داون پی برد. اگر سابقه سقط جنین داشته باشید شاید لازم باشد علاوه بر موارد موفق طول دهانه رحم هم در این ماه بررسی شود. گفتیم در کمتر از 8 هفته سقط جنین به دلیل خصوصیات کروموزومی است اما در سقط ماه سوم جنین از نظر خصوصیات کروموزومی کاملا طبیعی است و علت مشخصی برای سقط در این سن مطرح نشده است. تنها برخی متخصصان بعضی شرایط مانند وضعیت سلامت مادر یا سن بالای او را در این اتفاق محتمل می‌دانند.

منبع: مجله ی سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ