راهنمای مصرف استامینوفن برای کودکان

پانته آ توتونپیان
محققان می‌گویند همیشه پایین آوردن تب با کمک این دارو به نفع سلامت فرزندتان تمام نمی‌شود

حتما شما هم می‌پرسید چه میزان از این دارو، بدون به خطر انداختن فرزندتان باعث پایین آمدن تب او می‌شود؟ گفته می‌شود هر کودک مجاز به دریافت قطره استامینوفن به اندازه دوبرابر وزنش در فواصل شش ساعته است اما در سایت اطلاعات دارویی این راهنما برای مصرف داروی استامینوفن آورده شده است:

کودکان 12-11 ساله: مقدار 480 میلی‌گرم هر چهار تا شش ساعت.

کودکان 10-9 ساله: مقدار 400 میلی‌گرم هر چهار تا شش ساعت.

کودکان 8-6 ساله: مقدار 320 میلی‌گرم هر چهار تا شش ساعت.

کودکان 5-4 ساله: مقدار 240 میلی‌گرم هر چهار تا شش ساعت.

کودکان 3-2 ساله: مقدار 160 میلی‌گرم هر چهار تا شش ساعت.

کودکان 23-12 ماهه: مقدار 120 میلی‌گرم هر چهار تا شش ساعت.

کودکان 11-4 ماهه: مقدار 80 میلی‌گرم هر چهار تا شش ساعت.

کودکان سه ماهه یا کوچک‌تر: مقدار 40 میلی‌گرم هر چهار تا شش ساعت.

مراقب باشید اوردوز نکند

برخلاف تصور اغلب والدین، مصرف بیش از اندازه استامینوفن هم می‌تواند اوردوز و حتی خطر مرگ را به دنبال داشته باشد. درحالی که والدین می‌خواهند با چکاندن چند قطره بیشتر استامینوفن در دهان کودک‌شان و کوتاه کردن فاصله میان دو وعده استامینوفن محکم‌کاری کنند و احتمال تب‌دار شدن فرزندشان را پایین بیاورند، پزشکان نسبت به مرگ‌آور بودن اوردوز این دارو هشدار می‌دهند. بچه‌هایی که بیش از اندازه استامینوفن می‌گیرند، ممکن است با تهوع، استفراغ و دل‌درد نسبت به این مشکل واکنش نشان دهند اما در بسیاری موارد نشانه‌های اوردوز پنهان می‌ماند یا به اشتباه به عنوان نشانه‌های بیماری اصلی کودک تفسیر می‌شود و جان او را تهدید می‌کند.

گذشته از این، گاهی والدین داروهای دیگری که حاوی استامینوفن هستند را همراه خود استامینوفن به کودک می‌دهند اما نمی‌دانند داروهای حاوی این ماده هم می‌توانند مسبب اوردوز شوند و آسیب‌های کبدی یا از دست دادن جان را همراه بیاورند.

 

حداقل چهار ساعت وقفه بیندازید

حتی بالا رفتن تب نمی‌تواند مجوزی برای خوراندن استامینوفن در فاصله‌های کمتر از چهار ساعت به کودک باشد. معمولا بچه‌ها باید هر شش ساعت یک‌بار به اندازه دوبرابر وزن‌شان قطره دریافت کنند اما در صورت پایین نیامدن تب، می‌توان قطره‌ها را هر چهار ساعت یک‌بار به کودک خوراند. در صورتی که به جای قطره تصمیم گرفتید شیاف استامینوفن را برای فرزندتان مصرف کنید هم حق ندارید فاصله میان دو بار استفاده از شیاف را از چهار ساعت کمتر کنید و در این مورد هم بهتر است در شرایط عادی، به همان زمان شش ساعته وفادار باشید و در عین حال با روش‌های مکمل مثل استفاده از دستمال خیس برای پایین آوردن تب او تلاش کنید.

همراه با این داروها خطرساز می‌شود

اگر فرزندتان تحت درمان با داروهای ضدانعقاد است در مورد خوراندن استامینوفن به او با پزشکش مشورت کنید. گذشته از این، کودکانی که به‌خاطر ریفلاکس تحت درمان با داروهای ضداسید هستند هم ممکن است چندان از استامینوفن تاثیر نپذیرند. استامینوفن که در صورت مصرف شدن با کافئین اثر درمانی‌اش بیشتر می‌شود، در صورتی که همراه با داروهای ضدتشنج مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند کبد را بیشتر از قبل با خطر مسموم شدن مواجه کند.

به دست‌تان اعتماد نکنید

مادرانی که از استامینوفن برای پایین آوردن تب فرزندشان پس از دریافت واکسن استفاده می‌کنند دو دسته‌اند؛ گروهی به محض تزریق واکسن برای پیشگیری قطره را به کودک می‌دهند و گروهی تا نگذشتن تب فرزندشان از 5/38 درجه از این دارو استفاده نمی‌کنند.

شما برحسب شناختی که از خودتان در مهار استرسو کنترل کردن شرایط دارید

می‌توانید یکی از این دو رویکرد را انتخاب کنید.گذشته از این،گفتیم که گاهی جز مصرف این دارو، چاره‌‌ای باقی نمی‌ماند اما شما تنها در شرایطی باید به‌خاطر سوختن فرزندتان در تب از این دارو استفاده کنید که عدد روی دماسنج عدد 5/38 یا بالاتر را نشان ‌دهد. پس به دست‌تان برای سنجیدن تب کودک اعتماد نکنید و با کمک دماسنج دیجیتالی حرارت بدن او را اندازه بگیرید.

منبع: سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ