بهترین حالت خواب برای شما کدام است-قسمت اول

مهرناز زاوه
هرگز زمانی که سرتان گرفته حتی برای چرت زدن هم به پشت نخوابید.

خواب خوب برای سلامت شما ضروری است
اکثر خانم‌ها برای خوابیدن مشکل دارند. نزدیک به ۸۰ درصد از آنها حداقل چند بار در طول ماه و ۲۳ درصد از آنها تقریبا هر شب، مشکل خواب دارند. بدتر از آن، نیمی از زن‌ها معمولا وقتی بیدار می‌شوند سرحال نیستند، که این موضوع می‌تواند به بدن آنها فشار وارد کند، ذهن‌شان را به هم بریزد و خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت و افسردگی را افزایش دهد.
مقصر چیست؟ شیوه‌ی درازکشیدن شما در تختخواب یکی از عوامل اصلی در کیفیت خوابتان است. قرارگرفتن در وضعیت اشتباه موقع خواب می‌تواند باعث گرفتگی عضلات و اختلال در گردش خون شود و با آمدن صبح شما را همراه با درد در تخت‌خواب رها کند. برای میلیون‌ها زن با دردهایی که از قبل دارند (مانند کمردرد) قرارگرفتن در وضعیت بد هنگام خواب می‌تواند آنها را در دور باطل بیندازد، درد را تشدید کند، باعث بی‌خوابی شود، سلامتی را به خطر بیندازد و حتی به بی‌خوابی بیشتر شبانه بینجامد.
برای خواب بهتر ادامه‌ی مطلب را بخوانید و از همین امشب شروع کنید.
۱-اگر ترش می‌کنید به پهلوی چپ بخوابید.
پریانکا یاداو، متخصص خواب در نیوجرسی می‌گوید: «به خاطر محل قرارگرفتن اندام داخلی ما، خوابیدن به پهلوی چپ فشار کمتری بر اسفنکتر تحتانی مری می‌آورد.» (اسفنکتر دریچه‌ای است که غذا برای رسیدن به معده از آن عبور می‌کند. وقتی تحت فشار باشد، اسید معده می‌تواند به بالا برگردد و گلوی‌تان را تحریک کند.)
به پهلوی چپ بخوابید، دستانتان را به راحتی جلویتان بگذارید. زانوها را خم کنید و پاها را کمی به سمت بالاتنه حلقه کنید و در حالت نیمه جنین قرار بگیرید. اگر سوزش معده‌ی شدید دارید، به پشت بچرخید و با استفاده از چند بالش سر و سینه‌ی خود را بالاتر نگه دارید.
۲-اگر کمردرد دارید به پهلو بخوابید.
براساس آمار مجله‌ی بالینی درد، ۴۰ درصد از زنان از مشکلات ستون فقرات رنج می‌برند که بسیاری از آنها در تخت‌خواب شکل می‌گیرد (و یا بدتر می‌شود) چون قرارگرفتن در یک وضعیت بد هنگام خواب، صف‌آرایی ستون مهره‌ها را به هم می‌ریزد.
راه‌حل این مشکل این است که ستون فقرات را در حالت خنثی و خمیده نگه دارید. به پهلو بخوابید و زانوها را کمی خم کنید. باسن‌تان را در یک خط صاف قرار دهید. (اگر لگن رویی، جلوتر بیفتد، باعث چرخیدن ستون فقرات می‌شود و درد بیشتری ایجاد می‌کند) یک یا دو بالش سفت بین زانوهای‌تان قرار دهید. دستانتان می‌توانند جلویتان قرار گیرند. اگر این کار اوایل به نظرتان خنده‌دار آمد، بی‌خیال نشوید. زمان می‌برد تا به آن عادت کنید.
۳-اگر درد سینوس دارید به یک پهلو بخوابید و تکیه دهید.
هرگز زمانی که سرتان گرفته (چه به خاطر آلرژی و عفونت سینوسی و یا یک سرماخوردگی قدیمی) حتی برای چرت زدن هم به پشت نخوابید. با انجام این کار ممکن است دهانتان در طول شب باز بماند و آنچه را که باعث گرفتگی بینی‌تان شده خشک کند و مخاط سخت می‌تواند گرفتگی‌تان را ادامه‌دار کند. به جای آن، به پهلو بخوابید، یک بالش اضافی زیرسرتان بگذارید و اجازه دهید نیروی جاذبه به تخلیه بینی‌تان کمک کند. فراموش نکنید که وقتی سرتان بالاتر قرار می‌گیرد دستانتان به حمایت بیشتری نیاز دارد. برای همین یک بالش را بغل کنید.
(منبع: Health)

مطلب مرتبط:
راه‌هایی برای خواب بهتر از زبان پزشک سرشناس، کریستوفر وینتر

بهترین حالت خواب برای شما کدام است-قسمت دوم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ