۵ راه مبارزه با عفونت سینوسی

مهرناز زاوه
اگر به عفونت شدیدی مبتلا هستید نمی‌توانید آن را کاملا از بین ببرید. اما می‌توانید روند بهبود را سرعت ببخشید.

دکتر جفری ترل، استاد دانشگاه میشیگان و متخصص گوش و حلق و بینی می‌گوید زمستان زمان شروع عفونت‌های سینوسی است. چون در این فصل بیشتر مستعد ابتلا به سرماخوردگی یا آلرژی هستید که باعث متورم شدن بینی‌تان می‌شود و به باکتری‌ها اجازه می‌دهد به چرک تبدیل شوند.
چه‌طور می‌توانید بفهمید که چرک‌های بینی‌تان به عفونت سینوسی تبدیل شده؟
در ابتدا فشاری در اطراف پیشانی، بینی و چشم احساس می‌کنید. همچنین وقتی بینی‌تان را تخلیه می‌کنید، ممکن است مخاط سبز یا زردرنگ مشاهده کنید. دکتر پاتریک شینرز، متخصص گوش و حلق و بینی کلینیک مایو می گوید: از آنجا که ویروس یا سرماخوردگی مقصر بروز عفونت سینوسی است، آنتی‌بیوتیک‌ها در این مواقع اثر نمی‌کنند و تنها باکتری‌ها را می‌کشند و این به این معنی است که ممکن است این نشانه‌ها تا یک ماه باقی بمانند. اما حداقل می‌توانید روند بهبود را سرعت ببخشید.
در اینجا پنج راه فوق‌العاده ساده برای تسریع بهبود و احساس راحتی بیشتر به شما یاد می‌دهیم تا سیستم ایمنی بدن‌تان کار خودش را بکند.
۱-دوش آب گرم بگیرید
تنفس زیر دوش آب داغ می‌تواند به بازشدن سینوس‌های‌تان کمک کند وآب بینی که داخل بینی‌تان گیر کرده خالی کند. هر صبح و عصر دوش بگیرید تا کمی از این فشار را کاهش دهید و آسان‌تر نفس بکشید.
۲-از دستگاه بخارساز استفاده کنید
تنفس در هوای مرطوب به جلوگیزی از ایجاد مخاط غلیظ و خشک در بینی‌ کمک می‌کند. دکتر ترل توصیه می‌کند که یک بخارساز در منزل و محل کارتان بگذارید و تمام روز آن را روشن نگه دارید.
۳-آب بنوشید
نوشیدن شش تا هشت لیوان آب به طور روزانه می‌تواند باعث رقیق‌شدن مخاط شود و به تخلیه آن کمک کند.
۴-سینوس‌های‌تان را بشویید
می‌توانید مخاط را از حفره‌ی بینی‌تان به کمک سرنگ‌ها و سرم‌های شست و شو بیرون کنید و باعث کاهش تورم بینی شوید. این کار را دو یا سه بار در روز انجام دهید و مطمئن شوید که این کار را با آب مقطر انجام می‌دهید.
۵-به سرتان استراحت بدهید
این احتمالا آسان‌ترین درمان ممکن است: تحقیقات اخیر چینی‌ها نشان می‌دهد، قراردادن سر روی میز و استراحت دادن به آن می‌تواند به از بین بردن علائم این عفونت کمک کند. قراردادن سر در این حالت باعث می‌شود که نیروی جاذبه مخاط را از بینی‌تان بیرون بکشد.
(منبع: Health)

مطلب مرتبط: 
هنگامی که درد سینوس داریم، به چه حالتی بخوابیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ