سر دردهای خطرناک را به موقع تشخیص دهید(قسمت اول)

پانته آ توتونپیان
اگر کنجکاو شده‌اید که بدانید سردردهای خطرناک و بی‌خطر چه علائمی دارند و چگونه برطرف می‌شوند، حتما این مقاله را بخوانید.

سردرد یکی از نشانه‌های شایع انواع بیماری‌ها به حساب می‌آید؛ از یک سرماخوردگی ساده گرفته تا تومورها و خونریزی‌های مغزی همگی می‌توانند سردرد ایجاد کنند. بعضی سردردها آنقدر آزاردهنده هستند که زندگی‌مان را مختل می‌کنند اما در عین حال بی‌خطر هم محسوب می‌شوند. در مقابل، بعضی سردردها ممکن است خیلی آزاردهنده نباشند اما جان‌مان را به خطر بیندازند.

دکتر علیرضا یاراحمدی، متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب معتقد است سردرد یک بیماری نیست بلکه یک نشانه محسوب می‌شود. این متخصص به شما می‌گوید که از میان نشانه‌هایی که با سردردتان همراه می‌شود، کدام‌یک زندگی‌تان را تهدید می‌کند. در پایان نیز، دکتر علیرضا عباسیان، متخصص طب سنتی از یافته‌های این مکتب برای درمان سردرد می‌گوید.

خوش‌خیم اما آزاردهنده!

سردردهای خوش‌خیم و آزار‌دهنده ممکن است برای سال‌ها آسایش بیمار را تهدید کنند اما خطرناک نیستند؛ از جمله میگرن که شایع‌ترین نوع سردرد است و درصد بالایی از خانم‌ها در سن باروری آن را تجربه می‌کنند. از دیگر سردردهای غیر خطرناک می‌توان به سردرد تنشی، خوشه‌ای، نورالژی و جرقه زننده، سردردهای مزمن روزانه، سردرد پیوسته در نیمه سر و. . . اشاره کرد که همگی به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می‌شوند.

غذاهایی که سردرد می‌آورند!

میگرن درمان قطعی دارد. در واقع درمان آن بر سه اصل استوار است. یکی از مسائل مهم در این زمینه اجتناب از خوردن خوراکی‌هایی است که سردرد میگرنی را تشدید می‌کنند؛ از جمله مواد غذایی حاوی نیترات، سوسیس، کالباس، گوشت‌های دودی و نمک‌سود شده، کافئین، قهوه، نسکافه، شکلات تیره، نوشابه کوکا، غذاهای کنسروی حاوی مواد نگهدارنده و گاهی هم مرکبات، دوغ و مواد تخمیری مثل پنیرهایی که ماه‌ها در شرایط تخمیری به دست می‌آیند. البته بعضی بیماران با مصرف یک فنجان قهوه احساس می‌کنند سردردشان در لحظه کم می‌شود اما به هر حال مصرف آن توصیه نمی‌شود.

میگرنی‌ها باید همیشه دارو بخورند؟

درمان دارویی میگرن به دو بخش تقسیم می‌شود؛ بخش اول درمان دارویی برای کنترل حمله میگرن است که معمولا در موارد شدید میگرن به صورت خوراکی یا تزریقی تجویز می‌شود. گاهی اوقات داروهای ضداستفراغ هم در فاز حاد بیماری کاربرد دارد و بخش دوم درمان پیشگیرانه است. در واقع بعضی بیماران میگرنی باید داروهایی را مثل ترکیبات ضد افسردگی سه حلقه‌ای به صورت دائمی مصرف کنند تا از حملات بعدی میگرن پیشگیری کرده باشند. این درمان‌ها معمولا باید شش تا 9 ماه ادامه پیدا کند. بعد از آن به تدریج دارو قطع می‌شود. به‌طور کلی درمان پیشگیرانه در سه حالت تجویز می‌شود؛ یکی اینکه اگر حملات میگرن بیشتر از چهار حمله در ماه یا بیشتر از یک حمله در هفته باشد، دوم اینکه تعداد حملات میگرن کم باشد اما در عین حال همان تعداد کم بسیار شدید و آزاردهنده باشد و سوم اینکه سردرد دیگر به داروهای قبل جواب ندهد یا تغییر شکل و شدت دهد.

ورزش، سردرد را کاهش می‌دهد!

سومین اصل در درمان میگرن انجام ورزش روزانه (نیم‌ساعت در روز) است. ورزش کردن به اثربخشی داروها کمک می‌کند.  یکی دیگر از راه‌های درمان غیردارویی، استفاده از طب سوزنی است. این شیوه می‌تواند تا 96 درصد بهبود ایجاد کند. روش‌های دیگر مثل بایوفیدبک و نوروفیدبک نیز به رفع میگرن کمک می‌کند زیرا کسانی که میگرن دارند ممکن است تا حدی دچار بیماری‌های اعصاب و روان مثل افسردگی یا بیماری اضطرابی هم باشند.

 منبع: مجله ی سیب سبز

قسمات دوم این مقاله را از اینجا بخوانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ