اکثر سرطانها با کم خونی همراه‌ هستند

غزاله ذوالفقاری
کم خونی در اکثر سرطانها وجود دارد که بسته به نوع آن قابل درمان است.

کم خونی چیست؟
وقتی بدن به اندازه کافی آهن جذب نمی کند، گلبول های قرمز خون به اندازه کافی اکسیژن حمل نمی کنند و با کمبود هموگلوبین مواجه می شوند کم خونی بروز می کند. از هر 10 دختر و زن، یک نفر به کم خونی مبتلاست.کم خونی می تواند در کودکان و مردان نیز بروز یابد که با ابتلا به بیماری های مختلف ارتباط دارد.

ارتباط کم خونی و سرطان

دکتر خسرونیا،متخصص داخلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت:کم خونی بیماری شایعی است و علل مختلفی چون بیماری‌های مغز و استخوان،سوء جذب،خونریزی در هر نقطه از بدن،عمل‌های جراحی،زخم‌های معده و اثنی عشر هموروئید،جراحت تصادف و بریدگی در به وجود آمدن آن دخیل هستند.همچنین اکثر سرطانها در قسمت‌های مختلف بدن با کم خونی همراه هستند که بسته به نوع آن راه‌های مختلف درمانی دارد.

وی افزود:این بیماری در ایران ریشه در فقر آهن دارد. نخوردن غذا،کمبود آهن در مواد غذایی و رژیم‌های غلط غذایی در به وجود آمدن کم خونی نقش بسزایی دارند.

دکتر خسرونیا با اشاره به علائم کم خونی خاطرنشان کرد:نوع ضعیف کم خونی با رنگ پریدگی،نخوردن غذا و ضعف عمومی و نوع حاد آن با سرگیجه،بی حالی و غش کردن همراه است.این بیماری به راحتی از طریق آزمایش خون مشخص می‌شود.

این متخصص داخلی در پایان توصیه کرد:افراد نباید خود درمانی کنند،وعده‌های غذایی را به موقع خورده و میوه،سبزیجات،گوشت،حبوبات و عدس را در وعده‌های غذایی خود بگنجانند.همچنین با ورزش آشتی کنند.

پیشگیری کردن از ابتلا به کم خونی:

شما می توانید با پیروی کردن از رژیم غذایی مناسب از ابتلا به کم خونی پیشگیری کنید. غذاهای حاوی ماده معدنی آهن عبارتند از گوشت، ماهی، سبزیجات برگ سبز، جگر و میوه های خشک شده. همچنین خوردن غذاهای حاوی ویتامین ب 12 و اسید فولیک مانند تخم مرغ، اسفناج، موز و لبنیات برای پیشگیری از ابتلا به کم خونی ضروری است. برخی از نان ها، غلات و غذاهای دیگر حاوی ماده معدنی آهن، ویتامین ب 12 و اسید فولیک هستند.

(منابع: سلامانه و سلامت نیوز)

مطلب مرتبط:

درمان طبیعی کم خونی….

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ