از فواید باکتری های پروبیوتیک چه می‌دانید؟(قسمت اول)

پانته آ توتونپیان
برای آشنایی بیشتر با این باکتری‌های دوست داشتنی با ما همراه شوید.

این باکتری‌های مفید، بیشتر از هر قرص معده ای می‌توانند به داد مشکلات گوارشی شما برسند. کافی است هنگام خرید محصولات غذایی به خصوص لبنیات به برچسب پروبیوتیک دقت کنید.این باکتری‌ها علاوه بر بهبود مشکلات گوارشی، سیستم ایمنی شما را تقویت کرده و عفونت کاندیدایی واژن خانم‌ها را التیام می‌بخشد.

پروبیوتیک‌ها چه هستند؟

پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های سودمند فلور میکروبی دستگاه گوارش هستند. یک و نیم کیلوگرم از وزن بدن هر انسانی را باکتری‌ها تشکیل می‌دهند، البته تمام این باکتری‌ها سودمند نیستند. بسیاری از مشکلات به‌ویژه مشکلات گوارشی و گاه آلرژی‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که جمعیت پروبیوتیک‌ها یا همان باکتری‌های سودمند فلور میکروبی دستگاه گوارش ما کاهش می‌یابند. عوامل متعددی سبب کاهش جمعیت باکتری‌های سودمند دستگاه گوارش ما می‌شوند، اولین و شاید مهم‌ترین عامل در کاهش این باکتری‌های مثبت، استرس است که همه ما روزانه با آن مواجه‌ایم، از سایر عوامل می‌توان به وجود برخی بیماری‌ها مانند سندرم روده تحریک پذیر، عفونت‌های کاندیدایی در خانم‌ها و مصرف طولانی مدت آنتی‌بیوتیک‌ها و… اشاره کرد

 پروبیوتیک‌ها و بهبود مشکلات گوارشی

بسیاری از مشکلات گوارشی به‌ویژه اسهال و یبوست، زمانی ایجاد می‌شود که جمعیت پروبیوتیک‌ها در بدن کاهش می‌یابد. در بسیاری از مطالعات گفته شده تجویز پروبیوتیک‌ها در افرادی که مبتلا به یبوست و اسهال بوده‌اند، سبب بهبود و رفع مشکل شده است.

 پروبیوتیک‌ها و بهبود اسهال مسافرتی

زمانی که بسیاری از افراد به سفر می‏روند، دچار اسهال می‌شوند و این اتفاق را به اصطلاح آب به آب شدن می‌گویند. طبق مطالعات انجام شده مصرف پروبیوتیک‌ها حدود 3 روز قبل از شروع سفر و همچنین مصرف آنها در طول سفر مانع از بروز اسهال مسافرتی در افراد می‌شود

پروبیوتیک‌ها و بهبود اسهال ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها

در زمان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها به ویژه آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند مترونیدازول افراد ممکن است دچار اسهال شوند چراکه آنتی‌بیوتیک‌ها همان‌طور که قادرند باکتری‌های مضر را از بین ببرند، به همان میزان سبب از بین رفتن باکتری‌های سودمند یا همان پروبیوتیک‌ها نیز می‌شوند. طبق تحقیقات به عمل آمده، به اثبات رسیده که اگر افراد از شروع آنتی‌بیوتیک‌تراپی، شروع به مصرف پروبیوتیک‌ها نیز بکنند دیگر دچار اسهال نخواهند شد، ضمن آنکه اثربخشی آنتی‌بیوتیک‌ها در بدن آنها افزایش می‌یابد.

 پروبیوتیک‌ها و بهبود یبوست

همان‌طور که ابتلا به اسهال ناشی از به‌هم ریختگی و عدم تعادل فلور میکروبی دستگاه گوارش و کاهش پروبیوتیک‌هاست، یبوست هم می‌تواند به‌عنوان یک عامل غیرطبیعی برای سیستم گوارش ما و کاهش جمعیت باکتریایی پروبیوتیک‌ها عمل کند. طبق چندین مطالعه، مصرف روزانه پروبیوتیک‌ها می‌تواند سبب بهبود یبوست شود 

 پروبیوتیک‌ها و بهبود نفخ معده و گاز بیش از حد روده‌ها

براساس مطالعات به عمل آمده مصرف مداوم پروبیوتیک‌ها می‌تواند سبب از بین رفتن نفخ و گاز سیستم گوارش ما شود، چراکه تولید گاز در روده‌ها اغلب به عهده باکتری‌های مضر یا فرصت‌طلب است که در صورت کاهش تعداد پروبیوتیک‌ها، شروع به تولید گاز در روده می‌کنند.

 پروبیوتیک‌ها و تقویت سیستم ایمنی

از آنجایی که 45 درصد سلول‌های سیستم ایمنی (GALT) ما در سیستم گوارش‌مان جای گرفته‌اند، هر نوع تغییر در سیستم گوارش ما می‌تواند اثری مستقیم با سیستم ایمنی‌مان داشته باشد. طبق تحقیقات انجام شده، مصرف محصولات پروبیوتیکی با بهبود فلور باکتریایی سیستم گوارش می‌توانند از بروز مشکلات آلرژیک به‌ویژه درماتیت آتوپیک که بیشتر کودکان زیر یک سال را درگیر می‌کند و می‌تواند سبب مرگ و میر آنها شود، جلوگیری کنند. براساس این مطالعات پروبیوتیک‌درمانی در نوزادان مبتلا به درماتیت آتوپیک سبب کاهش علائم بیماری و بهبود کامل بیماری در آنها می‌شود.

 قسمت دوم این مقاله را از اینجا بخوانید

منبع:مجله ی سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ