مفیدترین زمان و روش دوش گرفتن

mousavi
توصیه های بهداشتی امام رضا (ع) درباره حمام و بهداشت فردی

مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد دوش گرفتن اصولی می تواند انرژی را افزایش دهد.

به طور متوسط  4000 ساعت صرف دوش گرفتن در طول عمر ما می شود اما دوش گرفتن در زمان هایی خاص اهمیت دارد. بسیاری از ما فکر می کنیم که دوش گرفتن بعد از خواب، ما را هشیار و سرحال می کند اما این باور کاملا غلط است.

رفتن در اتاق سرد بعد از حمام گرم درجه حرارت بدن را کاهش می دهد و احساس خواب آلودگی رخ می دهد.

هنگامی که  می خواهید از حمام خارج شوید و بدن خود را آبکشی کنید ابتدا به مدت 30 ثانیه در زیر آب سرد قرار گیرید و پس از آن بلافاصله در زیر دوش ْآب بسیار گرم یا وان آب گرم

قرار گیرید و قرار گرفتن در معرض این نوع از “آب درمانی” واقعا اثر مثبت می تواند داشته باشد. توجه داشته باشید افرادی که بیماری قلبی و عروقی دارند تغییرات ناگهانی آب می تواند

بسیار مضر باشد.

امام رضا علیه السلامدر سفارشی بهداشتی حمام را دارای فواید و منافع بسیاری دانسته می فرمایند:

(1) حمام منافع زیاد و قابل توجهى دارد. مزاج آدمى را به اعتدال می کشاند. چرک و پلیدى را بر طرف می کند. رگهاى تن را از کوچک و بزرگ همه را نرم و ملایم می سازد. اعضاء را تقویت می کند. فضولات بدن را زایل می نماید؛ مواد زاید را ذوب و نابود می گرداند و عفونات را از میان می برد.

و در سفارشی دیگر برای جلوگیری از ابتلا به برخی از ناراحتی ها می فرمایند: اگر قبل از حمام در قسمت سر و گردن احساس درد می کردید موقتاً از حمام خودداری کنید. و نیز فرمود : هر که از حمام سفالى بردارد و بربدن خود بمالد و پیسى باو برسد، ملامت نکند مگر خود را و کسى که غسل کند از آبیکه از غسل مردم جمع شده باشد در حمام و خوره باو برسد ملامت نکند مگر خود را.

امام رضا علیه السلام همچنین فرموده اند:

(2) کسى که می خواهد در پوست بدنش جوش و تاول پیدا نشود، قبل از اینکه داخل گرمخانه شود، یا میان آب گرم برود، به بدن خود روغن بنفشه بمالد.

(3) امام رضا علیه السلام علیه السلام در بیانی دیگر افراط در حمام کردن را نهی کرده اند. سلیمان جعفرى می گوید حضرت رضا علیه السلام فرمود: حمام یک روز در میان گوشت بدن را زیاد می کند، و هر روز حمام رفتن پیه‏هاى کلیه را آب می سازد.

امام رضا علیه السلامدر سخنانی جامع آداب حمام کردن را برشمرده می فرماید:

َإِذَا أَرَدْتَ دُخُولَ الْحَمَّامِ وَ أَنْ لاتَجِدَ فِى رَأْسِکَ مایُؤْذیکَ، فَابْدَأْ عِنْدَ دُخُولِ الْحَمَّامِ بِخَمْسِ حَسَواتِ ماءٍ حارٍّ فَإِنَّکَ تَسْلَمُ بِإِذْنِ اللَّهِ تَعالى مِنْ وَجَعِ‏الرَّأسِ وَالشَّقیقَةِ. وَ قیلَ خَمْسَةُ أَکُفِّ ماءٍ حارٍّ تَصُبُّها عَلى رَأْسِکَ عِنْدَ دُخُولِ الْحَمَّامِ. وَ اعْلَمْ أَنَّ تَرْکیبَ الْحَمَّامِ عَلى تَرْکیبِ الْجَسَدِ. لِلْحَمَّامِ أَرْبَعَةُ أَبْیاتٍ مِثْلُ أَرْبَعِ طَبائِعٍَ. أَلْبَیْتُ الْأَوَّلُ: بارِدٌ یابِسٌ، وَالثّانی: بارِدٌ رَطْبٌ، وَالثّالثُ: حارٌّ رَطْبٌ، وَالرّابِعُ. حارٌّ یابِسٌ .

(4) هر گاه خواستی حمّام بروی و در سر خود ناراحتی پیدا نکنی، هنگام ورود به حمّام ‌ابتدا پنج جرعه آب گرم بنوش، در این صورت به خواست خدای تعالی، از سردرد و درد شقیقه در امان خواهی بود. بعضی گفته‌اند هنگام ورود به حمام پنج مشت آب گرم‌ روی سر خود بریز. بدان که حمّام هم ترکیبی مانند ترکیب بدن دارد، یعنی همان‌طور که‌ بدن دارای چهار طبع است حمّام نیز دارای چهار خانه می‌باشد: خانه اول: سرد و خشک است، خانه دوم: سرد و مرطوب، خانه سوم: گرم و مرطوب، و خانه چهارم: گرم و خشک. 

منبع:

alodoctor.com

اگر میخواهید بیشتر بدانید حتما کلیک کنید

بهترین زمان حمام کردن چه وقتی است؟ شب یا روز؟

بهترین فاصله بین حمام رفتن ها از نظر علمی چقدر باید باشد که سلامت پوست حفظ شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ