از فواید باکتری های پروبیوتیک چه می‌دانید؟(قسمت دوم)

پانته آ توتونپیان
برای آشنایی بیشتر با این باکتری‌های دوست داشتنی با ما همراه شوید....

  قسمت اول این مقاله را از اینجا بخوانید

پروبیوتیک‌ها و بهبود عفونت کاندیدایی واژن

نتیجه تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد مصرف پروبیوتیک‌ها- چه به صورت خوراکی و چه به صورت شیاف‌های واژنی- نقش مهم و سودمندی در بهبود و کاهش علائم التهاب کاندیدایی واژن در خانم‌ها داشته است. براساس این مطالعات، مصرف پروبیوتیک‌ها در خانم‌هایی که سابقه ابتلا به واژینوزیس دارند، سبب کاهش احتمال بروز مجدد در آنها شده است. این اثربخشی به سبب نقش پروبیوتیک‌ها در بهبود فلور میکروبی واژن است.

 پری بیوتیک‌ها چه هستند؟

پری بیوتیک‌ها غذای پروبیوتیک‌ها هستند. مصرف مداوم این ترکیبات می‌تواند به رشد باکتری‌های سودمند دستگاه گوارش یا پروبیوتیک‌ها کمک شایانی کند. جالب است بدانید که موز، عسل، مارچوبه، کنگر فرنگی، سیر و پیاز حاوی پری بیوتیک‌ها هستند.

 سین بیوتیک چیست؟

به محصولاتی که هم شامل پروبیوتیک‌ها (باکتری‌های سودمند) و هم شامل پری بیوتیک‌ها (غذای پروبیوتیک‌ها) باشد، سین بیوتیک گفته می‌شود.

 گستره محصولات پروبیوتیکی

این روزها  وارد هر سوپرمارکتی شوید با مجموعه‌ای از محصولات پروبیوتیکی روبه‌رو خواهید شد. مهم‌ترین دسته این محصولات، لبنیات پروبیوتیکی است که می‌تواند شامل شیر پروبیوتیک، ماست پروبیوتیک، پنیر پروبیوتیک، دوغ پروبیوتیک یا کفیر و کره پروبیوتیک باشد. مجموعه محصولات پروبیوتیک تنها به لبنیات ختم نمی‌شوند. امروزه بسیاری از شرکت‌ها اقدام به تولید بیسکویت‌ها و پفک پروبیوتیک کرده‌اند. در خارج از ایران این گستره بزرگتر است، تا آنجا که انواع محصولات آرایشی و بهداشتی، نوشیدنی و انواع غذاهای فرآوری شده پروبیوتیک برای حفظ باکتری‌های مفید بدن وارد بازار شده است.

 مکمل‌های غذایی پروبیوتیکی

علاوه بر محصولات غذایی حاوی پروبیوتیک، محصولات دارویی و مکمل‌های پروبیوتیک نیز وجود دارند که از برخی جهات بر محصولات غذایی پروبیوتیکی اولویت دارند. یکی از مهم‌ترین علل برتری مکمل‌ها آن است که میزان باکتری‏های فعال و زنده در آنها  اغلب چندین برابر محصولات غذایی است و از آنجایی که تعداد پروبیوتیک‌ها در میزان سودمندی و اثربخشی آنها نقش اساسی دارد، مکمل‌ها در رابطه با سودمندی‌های گفته شده می‌توانند- به سبب دارا بودن مقادیر بالاتر پروبیوتیک- نقش پررنگ‌تری ایفا کنند. بهتر است بدانید که اغلب مکمل‌های پروبیوتیکی وارداتی هستند و در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند.

 نکات طلایی در رابطه با پروبیوتیک‌ها:

 اثربخشی و سودمندی پروبیوتیک‌ها تا زمانی ادامه می‌یابد که مصرف‌شان در برنامه غذایی شما قطع نشوند. البته باید گفت که حتی تا سه روز پس از آخرین مصرف پروبیوتیک‌ها، فلور میکروبی روده، در تعادل به سمت پروبیوتیک‌هاست.

 مکمل‏‏های غذایی دارویی پروبیوتیک حتما باید دارای روکش محافظ باشند تا باکتری‌های مفید، حین عبور از معده، در مجاورت اسید معده از بین نروند.

 فرآورده‌های لبنی بهترین حامل برای پروبیوتیک‌ها به حساب می‏آیند.

 موز، عسل، مارچوبه، کنگر فرنگی، سیر و پیاز، پری‌بیوتیک‌های طبیعی هستند که به‌عنوان غذای پروبیوتیک‌ها باید در برنامه غذایی شما قرار گیرند.

 مکمل‏های غذایی پروبیوتیک باید از مقادیر کافی باکتری‏های مفید برخوردار باشند. بهترین مقدار پروبیوتیک موجود در یک ماده غذایی برای اثربخشی 10 به توان 9 است (یعنی یک میلیارد باکتری).

 افرادی که تحت درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها هستند، افرادی که دچار اسهال‌اند، خانم‌های مبتلا به عفونت کاندیدایی واژن و به‌طور کلی افرادی‏که در شرایط حاد و استرس‌زا هستند، در اولویت مصرف پروبیوتیک‌ها قرار دارند.

 مصرف مکمل‌های پروبیوتیک برای همه افراد مجاز است. در زنان باردار و شیرده و افراد مبتلا به بیماری‌های خاص تحت نظارت پزشک باید مصرف شوند.

 محصولات پروبیوتیک لبنی در سراسر دنیا معمولا با برچسب‌های سبز رنگ از دیگر محصولات متمایز می‌شوند و شما با این شناسه می‌توانید هنگام تهیه محصولات لبنی، هوشمندانه خرید

 کنید.

منبع: مجله ی سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ