پیشگیری از سرطان سینه با رژیم غذایی (قسمت اول)

پانته آ توتونپیان
دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه به شما می‌گوید چه غذاهایی تاثیر مهمی در جلوگیری از این بیماری ترسناک دارند و آیا باید محدودیت خاصی در مصرف برخی خوراکی‌ها داشته باشید یا خیر...

ادعای عجیبی به نظر می‌رسد که رژیم غذایی مناسب و الگوی تغذیه‌ای متعادل بتواند در پیشگیری از سرطان سینه موثر باشد. حتما با خودتان می‌گویید با این آلودگی، پارازیت و … مگر می‌شود با خوردن غذای خاص از سرطان سینه پیشگیری کرد اما متخصصان تغذیه معتقدند خوردن غذاهای مهارکننده گیرنده‌های استروژن می‌تواند عامل مبارز مهمی در مقابله با این بیماری باشد.

سوپ کلم بخورید

حتما می‌دانید میوه و سبزی حاوی کاروتنوئید و پیگمان‌های گیاهی است و مانند آنتی‌اکسیدان عمل کرده و می‌تواند سرطان سینه را از شما دور کند. محققان دانشگاه هاروارد سال 2012 گزارش دادند زنانی که سطح کاروتنوئیدشان 20 درصد بیشتر از طیف اندازه‌گیری شده است، نسبت به آنهایی که درصد پایینی از این ماده را دارند، 15 تا 20 درصد کمتر خطر ابتلا به سرطان سینه تهدیدشان می‌کند. این مطالعه براساس چشم‌انداز بیولوژیکی به نظر متقاعدکننده می‌رسد زیرا کاروتنوئید رادیکال‌های آزادی که ممکن است به DNA صدمه بزنند و منجر به سرطان شوند را نابود می‌کند. برای مصرف بیشتر کاروتنوئید باید سراغ سبزی‌های نارنجی‌رنگ بروید. محققان می‌گویند با مصرف بیشتر میوه و سبزی، خطر‌گیرنده‌های استروژن منفی سرطان سینه کاهش معنی‌داری پیدا می‌کند و این گام مهمی در تشخیص است. این نوع تومور هرچند نسبت به تومورهای‌گیرنده استروژن مثبت کمتر است اما بدخیم‌تر به حساب می‌آید. مشخص شده سبزی‌هایی مانند کلم به خوبی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد. محققان دانشگاه آریزونا نیز به تازگی گزارش داده‌اند، زنانی که بعد از یائسگی حدود دوونیم لیوان میوه و سبزی در روز بدون توجه به رنگ میوه‌ها می‌خورند 22 درصد کمتر- نسبت به آنهایی که کمتر از این میزان می‌خورند- به سرطان سینه مبتلا می‌شوند، پس اگر سوپ کلم دوست دارید، خوش به حال‌تان. سعی نکنید دیگر مواد مغذی را از رژیم‌تان حذف کنید، پیام این مقاله آن نیست که سبزی بخورید بلکه این است که «بیشتر سبزی بخورید» و آنها را درست با هم مخلوط کنید. هر خوراکی حاوی مقادیر متفاوتی ویتامین و آنتی‌اکسیدان است و اینها در کنار هم می‌توانند عامل خوبی برای محافظت در برابر سرطان باشند. استفاده از مقدار زیادی میوه و سبزی احتمال ابتلا به سرطان‌های ریه، گوارش، مری و روده را کاهش می‌دهد.

روغن گیاهی بزن به بدن!

این سوال که آیا رژیم غذایی چربی نقش مهمی در ابتلا به سرطان سینه دارد خیلی وقت است که محل اختلاف محققان شده است. چربی‌های فرآوری شده و چربی‌های اشباع مانند روغن جامد، دنبه و. . . نقش مهمی در بروز سرطان سینه دارند. محققان اروپایی به تازگی ارتباطی بین رژیم غذایی چربی و‌ گیرنده پروژسترون مثبت که شایع‌ترین نوع سرطان سینه است، یافته‌اند. متهم ردیف اول، چربی‌های اشباع موجود در گوشت قرمز و لبنیات است. زنانی که در این مطالعه بیشتر از این چربی استفاده کرده بودند 28 درصد بیشتر در خطر ‌گیرنده‌های استروژن مثبت قرار داشتند تا آنهایی که کمتر می‌خورند. این نظریه قابل تامل است که چربی‌های اشباع‌شده سطح استروژن را بالا می‌برند و در میزان زیاد می‌توانند منجر به رساندن سوخت به تومورهای‌گیرنده استروژن مثبت شوند و این نخستین بار نیست که چربی‌های اشباع در بروز سرطان سینه خودنمایی می‌کنند. امسال دانشمندان هاروارد 90‌هزار زن را مورد مطالعه قرار دادند و گزارش کردند که میزان مصرف زیاد گوشت قرمز در دوران نوجوانی با خطر ابتلا به سرطان سینه در بزرگسالی و بعد از یائسگی ارتباط دارد. یافته‌ها نشان می‌دهد که کم کردن کلسترول راهی برای کاهش خطر سرطان سینه است، پس مصرف چربی‌های ترانس را تا 10 درصد از کالری روزانه‌تان کم کنید. استفاده از روغن و چربی گیاهان و سبزی‌ها مانند روغن زیتون، روغن کانولا، ‌آووکادو و آجیل به جای دیگر منابع چربی‌های اشباع و برخی از چربی‌های ترانس که در سس مایونز، کره و شیرینی وجود دارد می‌تواند سطح کلسترول بد خون را پایین ببرد. بهتر است گوشت را با ماهی، ماکیان یا لوبیا جایگزین کنید. اجتناب از گوشت‌های قرمز فرآوری شده خطر سرطان روده را هم کاهش می‌دهد.

 

قسمت دوم این مقاله را ار اینجا بخوانید…

منبع: مجله ی سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ